Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet

Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset

<< < (183/205) > >>

Reissaaja80:

--- Lainaus käyttäjältä: Ducaatti -  4.01.2024     kello on 21:02 ---Kuules Masa, kun sillä kesän sähkönhinnalla ei ole yhtään mitään väliä koska silloin ei ole kulutusta kuin ehkä pari-kolmesataa kWh kuukaudessa. 
 Talvella taas kulutus  voi olla 2000 kWh kuukaudessa.
Jos pörssisähkö on kesällä ilmaista ja kiinteä sopimus 8 senttiä niin hui hai, siinä kiinteällä häviää 10-15€/kk, se on ihan sama.
 Mutta talvella kun palaa 4kk aikana 8000 kWh  ja pörssisähkö maksaa vaikkapa 20 senttiä , 120 senttiä, jopa 235 senttiä kWh kuten huomenna niin silloin sillä on väliä, puhutaan satasten erosta kuukaudessa.
  ;) ;)
Ei se ihan sattumaa ole että pörssisähkö on paukkupakkasilla kallista ja helteellä halpaa.

--- Lainaus päättyy ---

Pitäs varmaan olla jotain rautalankaa mistä tämä keskihinta-termi pitäisi vääntää.
Jos minulla kului viime vuonna sähköä 10000 kwh ja maksoin siitä keskimäärin 7snt/kwh. Minulle on ihan sama maksanko minä talven aikana 80% tuosta määrästä, ainut mikä kiinnostaa on se, että mitä minä maksan sähköstä koko vuoden aikana. Se on ihan yks hailee mitä se sähkö maksaa jollakin tunnilla tai jonakin päivänä, kulutuksen mukainen keskihinta on se josta minua laskutetaan.

Viime vuonna yhdenkään kuukauden keskihinta ei ole ollut yli 10snt/kwh. Jos minulla olisi kiinteä sopimus, aivan samalla tavalla minä maksan talvella siitä sähköstä enemmän, kuin kesällä.

Karabiilisti:
Huomenna menee monelta enempi euroja pörssisähköön kuin monella meni "kalliiseen kiinteään" 5 kesäkuun aikana....

volvo:

--- Lainaus käyttäjältä: Reissaaja80 -  4.01.2024     kello on 21:34 ---Pitäs varmaan olla jotain rautalankaa mistä tämä keskihinta-termi pitäisi vääntää.
Jos minulla kului viime vuonna sähköä 10000 kwh ja maksoin siitä keskimäärin 7snt/kwh. Minulle on ihan sama maksanko minä talven aikana 80% tuosta määrästä, ainut mikä kiinnostaa on se, että mitä minä maksan sähköstä koko vuoden aikana. Se on ihan yks hailee mitä se sähkö maksaa jollakin tunnilla tai jonakin päivänä, kulutuksen mukainen keskihinta on se josta minua laskutetaan.

Viime vuonna yhdenkään kuukauden keskihinta ei ole ollut yli 10snt/kwh. Jos minulla olisi kiinteä sopimus, aivan samalla tavalla minä maksan talvella siitä sähköstä enemmän, kuin kesällä.

--- Lainaus päättyy ---
jos tämä talvi on kylmä maaliskuuhun asti silloin ensi vuoden hinta ei ole 7snt/kwh, eli et voi väittää että tämän vuoden keskihinta on sama kuin viime vuonna.

Reissaaja80:

--- Lainaus käyttäjältä: volvo -  4.01.2024     kello on 22:03 --- jos tämä talvi on kylmä maaliskuuhun asti silloin ensi vuoden hinta ei ole 7snt/kwh, eli et voi väittää että tämän vuoden keskihinta on sama kuin viime vuonna.

--- Lainaus päättyy ---

En kait ole noin väittänytkään. Hintaa ja säätä ei taida kukaan osata ennustaa maaliskuuhun saakka.
Tottakai pörssisähkössä on oma riskinsä, mutta ei tässä nyt ranteita auki vedellä vaikka hinta korkea huomenna onkin. Pääseehän tästä pörssistä aika nopsaan poiskin, jos jännittää.

T-Cat:

--- Lainaus käyttäjältä: Reissaaja80 -  4.01.2024     kello on 22:19 ---En kait ole noin väittänytkään. Hintaa ja säätä ei taida kukaan osata ennustaa maaliskuuhun saakka.
Tottakai pörssisähkössä on oma riskinsä, mutta ei tässä nyt ranteita auki vedellä vaikka hinta korkea huomenna onkin. Pääseehän tästä pörssistä aika nopsaan poiskin, jos jännittää.

--- Lainaus päättyy ---

Minulla alkoi jännittämään vajaan 180 m2 suoralla sähkölämmityksellä olevassa talossa jossa vuolukivi leivinuuni Lapissa,  (on toki ILP ja nykyään myös tallissa) pörssisähkö vaihtui 2 vuoden 7,99 c/kWh soppariin kahdeksi vuodeksi joulukuun 5. päivä. Ihannehan olisi tällä hetkellä kiinteä vaikka 10 c/kWh ja kesät pörssillä mutta ei onnistu. Aiheeseen liittyen toissa vuonna meni sähköä vajaa 26000 kWh, viime vuonna vajaa 20000 kWh.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View