Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet
Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
Karabiilisti:
Paljonko mahtaa akkupaketti johon saa esim 10kwh talteen ? Akun kapasiteetinhan pitää kaiketi olla vähintään tupla jos tuon verran meinaa käytellä.
Ympäristön kannalta tietty ehkä kannattavaa, vaikka akunkin valmistus on melkoinen kuormitus.
Hyötyähän ei akuista saa joka päivä...lienee suunnilleen huhtikuu-syyskuu....jossei sada tai ole muuten liian pilvistä...
ja sitten taas aurinkoisina kesäpäivinä sähkö on ollut aikas halpaa...no siirto ei tietty koskaan ole.
Mikähän on todellisuus montako kwh akuilla saisi vuodessa pelastettua omaan käyttöön lisää esim 10kw paneeleista....
SeaSharky:
Ei näissä Litiumakuissa tarvi olla tuplatehoja tarpeeseen nähden, nämä minun akut on 13.5kwh ja kyllä niistä sen tehon saa käyttöön, vaikka nämä on minulla ns. B-laatuisia, olisin ottanut A-laatuiset kun ei juurikaan olleet kalliimpia mutta ei nyt ollut saatavilla muuta kuin hitsattavilla liittimillä, hitsaaminen ei kotioloissa onnistu eikä ole järkevä tällaiseen järjestelmään. Itse tein kyllä nuo hyllyt sillä silmälläpitäen että tuohon mahtuisi toinen samanlainen satsi vielä, mutta nämä akut on suurempia kuin paperilla ilmoitetut mitat, joten ei olisi mahtunut, nämä akut pullistuu ladatessa keskeltä muutamia millejä, se pitää huomioida kun tilaa suunnittelee.
Nämä akut maksoi minulle n.1900eur, A-laatuiset olisi olleet 2032eur.
Itse mietin tuota että jos olisi aurinkopaneelit mutta tällä systeemillä saa jo senverran halpaa sähköä verkosta että se syö aurinkopaneelien kannattavuutta, paneelien takaisinmaksuaika venyy pidemmäksi, toisaalta säästöä tulisi siirtohinnoissa, mutta hyöty olisi suurin talvella kun aurinko ei paista tarpeeksi ja kesällä sähkö on halpaa verkossa yöllä niin paneelit ei tuota oikein.
Tässä minun systeemissä voi akut vetää tyhjäksi, kun akkujännite laskee tarpeeksi alas invertteri tippuu pois päältä ja verkkosähkö lähtee päälle, vähän valot välähtää. Samalla akut lähtee latautumaan ja ajastin lähtee käymään joka pitää latauksen päällä halutun ajan, muuten hyppää takaisin akkusähkölle heti kun akkujännite nousee tarpeeksi, ajastin ehkäisee tuon turhan edestakaisinvaihtam isen akkujen loputtua.
SeaSharky:
Nämä litiumrautafosfaatt iakut on hyviä ja turvallisia, nämä uskaltaa laittaa asuinrakennuksen energiavarastoksi ja kehittyvät koko ajan. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomeen-saapuneen-kiinalaisen-sahkoautojatin-akkuja-voi-valmistajan-mukaan-ladata-ja-kayttaa-1940-vuotta/b9fbda8f-0df5-477f-9a60-4a97630e7bfd?ref=iltalehti:548e&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi
Mika.T:
Kappas.
Täällä on muitaki lifepo akkujen rakentajia Thumb
Alla kuvassa 24V 560Ah lifepo4 paketti. (25.6Vx560Ah=14.3kWh)
Johdotukset vielä kesken mutta tuon kaverina halppis epever 3kva hybridi invertteri 60A mppt laturilla ja kaverina toinen 3kW invertteri ei niin siistiä sähköä tarvitseville kamppeille. Keväämmällä tulee sitten paneeleja talon katolle.
SeaSharky:
Samanlainen paketti kuin minulla, minä laskin tuon tehon hieman häveliäämmin 3v/kenno, mutta todellisuudessa kennojännite pysyy melkein koko purkauksen ajan 3.2v:n päälle, lopussa putoaa nopeasti sitten, joten tuo yli 14kw on varmaan lähempänä totuutta.
Minulla on vielä 2.5kw 12v akut jotka on valvontakameroille ja tallentimille, yhteensä näiden akkujen kautta meni viime vuonna sähköä 2200kwh, tänä vuonna menee enemmän kun näillä isommilla akuilla voi käyttää pyykki ja tiskikonetta päivälläkin.
Nyt tuli vuosi täyteen ja sähkön hinnaksi tuli 4,14c/kwh, vuosikulutuksesta ei pysty näkemään että systeemi hukkaisi merkittävästi energiaa, aikaisemmin jouduin lämmittämään sähköllä tuota tilaa jossa on akut ja LV-varaaja ym. nyt ei ole tarvinnut lämmittää kuin nyt kun pakkanen on yli -15C, kesällä tila on hieman normaalia lämpimämpi, mutta mitä lämpimämpi tuo tila on, niin lämminvesivaraaja hukkaa vähemmän lämpöä, joten kesälläkin hukkalämpö ei mene kokonaan harakoille.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta