rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset  (Luettu 72052 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:10
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #645 : 2.02.2023 kello on 19:53 »
Jos lattialämmöt minimissä, kuivaminen on hidasta.
Kaksi takkaa taitaa kierrättää aika paljon ilmaa... Toivottavasti olet kertonut ainakin toiselle takalle että menee erikseen lämmittämän kylpyhuonetta. Huoli on pois jos takka on kylpyhuoneessa.
Takka huolehtii siitä että asumuksen lämpötila on sopiva ollen lisänä muun lämmityslähteen kanssa. Ei mitenkään lisää kylpyhuoneen kosteuden poistoa.
miten minun pitäisi toimia kun ei ole lattialämmitystä pesuhuoneessa?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:59
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #646 : 2.02.2023 kello on 20:13 »
miten minun pitäisi toimia kun ei ole lattialämmitystä pesuhuoneessa?

Varmaankin pitäisi tehdä kosteus remontti joka vuosi ;D Minulla on lattialämmitys, pesuosaston lämpötila tällä hetkellä +18C. Koneellinen ilmanvaihto, pesuhuoneen ovi käytön jälkeen avoinna takkahuoneeseen kunnes kuiva. Takan muuri menee pesuhuoneen puolelle, harvoin vaan tulee tuota suoravetoista lämmönhukkaa lämmitettyä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #647 : 2.02.2023 kello on 20:24 »
Milläs sitten kuivuu, jos ei ole lattialämmitystä olemassakaan...

Mulla on kylppärissä painovoimainen ilmanvaihto. Pidän räppänää suihkun jälkeen auki, kunnes kosteusmittari menee alle 40 %. Eli siis käytännössä vajaa tunti ja kylppäri on riittävän kuiva. Pieni sähköpatteri pitää 20 asteessa lämmön.
Jos on painovoimainen ilmanvaihto, ei siihen talvikautena erillistä räppänää tarvita.
Jos kylpyhuoneen lattiana on muovikaukalo, siinä oleva vesi muuttuu vesihöyryksi joskus.
Ai että on hienoja kommentteja. "Minä teen näin, minä teen näin". On aivan sama mitä teette. Märkätilan lattialämmitys on laitettava sellaiseksi että kuivattaa lattian. Jos lattialämmitystä ei ole, koittakaa hoitaa muovimattonne jotenkin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:10
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #648 : 2.02.2023 kello on 21:14 »
Jos on painovoimainen ilmanvaihto, ei siihen talvikautena erillistä räppänää tarvita.
Jos kylpyhuoneen lattiana on muovikaukalo, siinä oleva vesi muuttuu vesihöyryksi joskus.
Ai että on hienoja kommentteja. "Minä teen näin, minä teen näin". On aivan sama mitä teette. Märkätilan lattialämmitys on laitettava sellaiseksi että kuivattaa lattian. Jos lattialämmitystä ei ole, koittakaa hoitaa muovimattonne jotenkin.
toki jos on tasainen lattia, silloin vesi jää seisomaan ja tarvitaan lattialammitys (toki lastalla voi myös kuivata). kun on kaadot kohdallaan ei vesi jää seisomaan (toki lastalla kuivataan).  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:37
  • viva la France
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #649 : 2.02.2023 kello on 21:23 »
Jos on painovoimainen ilmanvaihto, ei siihen talvikautena erillistä räppänää tarvita.
Jos kylpyhuoneen lattiana on muovikaukalo, siinä oleva vesi muuttuu vesihöyryksi joskus.
Ai että on hienoja kommentteja. "Minä teen näin, minä teen näin". On aivan sama mitä teette. Märkätilan lattialämmitys on laitettava sellaiseksi että kuivattaa lattian. Jos lattialämmitystä ei ole, koittakaa hoitaa muovimattonne jotenkin.
Niin mutta kun ei ole muovimattoa, niin entäs sitten ?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #650 : 2.02.2023 kello on 23:13 »
toki jos on tasainen lattia, silloin vesi jää seisomaan ja tarvitaan lattialammitys (toki lastalla voi myös kuivata). kun on kaadot kohdallaan ei vesi jää seisomaan (toki lastalla kuivataan).  ;D
Se on oma valintasi.

Niin mutta kun ei ole muovimattoa, niin entäs sitten ?
Sitten ratkaisu pitää itse keksiä. Keskustelupalstalta ei joka ongelmaan ratkaisua löydy.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:51
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #651 : 3.02.2023 kello on 07:49 »
Lattialämmitys on uuden ajan mukavuus hömpötyksiä. Taloissa on ollut pesutiloja kauan ennen lattialämmitystä ja ovat pystössä edelleen.
Nykyajan energia pihit pussitalot tietty tarvii hirmu lämmöt lattiaan että saa kosteuden höyrystettyä rasittamaan jotain muita pintoja. (ellei ilmanvaihto ole riittävä)

Takka on pesuhuoneen viereisessä huoneessa, kuivuessa ovi auki. Ja toisella puolella on kiuas.
Ilman vaihto se pesutilat kuivaa, lämmitys vaan höyrystää veden johonkin.

Olen asunut talossa jossa pesutilan lattia oli lähes kuuma ja pyykit ei tahtonut kuivua päivässä, nykysessä säästökampanjan aikana lattia viileä ja pyykit kuivuu parissa tunnissa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:28
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #652 : 3.02.2023 kello on 08:20 »
Olen asunut talossa jossa pesutilan lattia oli lähes kuuma ja pyykit ei tahtonut kuivua päivässä, nykysessä säästökampanjan aikana lattia viileä ja pyykit kuivuu parissa tunnissa.
Meillä pyykit kuivuu ulkona...

Tulee raikas tuoksu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #653 : 3.02.2023 kello on 09:55 »
Lattialämmitys on uuden ajan mukavuus hömpötyksiä. Taloissa on ollut pesutiloja kauan ennen lattialämmitystä ja ovat pystössä edelleen.
Yleensä keksinnöt syntyvät tarpeesta. Talot eivät ole ainoastaan homeisten pesutilojen päällä.
Nykyajan energia pihit pussitalot tietty tarvii hirmu lämmöt lattiaan että saa kosteuden höyrystettyä rasittamaan jotain muita pintoja. (ellei ilmanvaihto ole riittävä)
Miten energiapihi talo tarvii "hirmu" lämmöt?
Silloinhan talossa on puutteellinen ilmanvaihto. Nykyajan taloissa käytetään eristykseen muuta kuin hirttä tai kutteripurua.

Takka on pesuhuoneen viereisessä huoneessa, kuivuessa ovi auki. Ja toisella puolella on kiuas.
Ilman vaihto se pesutilat kuivaa, lämmitys vaan höyrystää veden johonkin.
:laugh: :laugh: Meneekö vesi vetenä ilmanvaihtoon? Mihin lämmityksen höyrystämä vesi menee? Olisiko ilmanvaihdon poistokanavaan?

Olen asunut talossa jossa pesutilan lattia oli lähes kuuma ja pyykit ei tahtonut kuivua päivässä, nykysessä säästökampanjan aikana lattia viileä ja pyykit kuivuu parissa tunnissa.
Vertaus ei toimi kahteen eri taloon. Oliko pesukone sama? Oliko linkouskierrokset samat?

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:07
  • Epsoo
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #654 : 3.02.2023 kello on 10:50 »
Olen asunut talossa jossa pesutilan lattia oli lähes kuuma ja pyykit ei tahtonut kuivua päivässä, nykysessä säästökampanjan aikana lattia viileä ja pyykit kuivuu parissa tunnissa.

Vaikka kuivuminen tarvitsee lämpöä, niin enemmän ilmankosteus vaikuttaa kuivumiseen. Että sinänsä huono vertaus tuo esittämäsi.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 15:34
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #655 : 3.02.2023 kello on 11:50 »
^Pyykin kuivuminen on veden haihtumista ja sitä haihtumista kyllä tapahtuu lämpötilasta riippumatta, myös pakkasessa.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:07
  • Epsoo
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #656 : 3.02.2023 kello on 13:02 »
^Pyykin kuivuminen on veden haihtumista ja sitä haihtumista kyllä tapahtuu lämpötilasta riippumatta, myös pakkasessa.

Veden haihtuminen tarvitsee aina lämpöä, vähäinenkin lämpö riittää mutta korkeammassa lämpötilassa haihtuminen on nopeampaa (jos ilmankosteus ei eroa). 0 K lämpötilassa haihtumista ei tapahdu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #657 : 3.02.2023 kello on 13:14 »
Veden haihtuminen tarvitsee aina lämpöä, vähäinenkin lämpö riittää mutta korkeammassa lämpötilassa haihtuminen on nopeampaa (jos ilmankosteus ei eroa). 0 K lämpötilassa haihtumista ei tapahdu.
Ehkä 0 K ei kaikille avaudu. Tutummassa yksikössä se on -273,15°C. Tähän ei tulla koskaan maapallolla pääsemään. Nykyinen ennätys on 273,149999999962°C

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Knaus Eifelland
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #658 : 3.02.2023 kello on 13:26 »
Hyvinhän toi pyykki kuivuu, saunaosatolla jatkuvat lämmöt +26c, koneellinen ilmanvaihto ja pesukoneen päällä on lisäksi ajastettava puhallin, joka pakottaa ilmamassat liikkeeseen. Kone linkoaa 1600 rpm.



*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:51
Vs: Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
« Vastaus #659 : 3.02.2023 kello on 13:52 »
jatkuva 26...hurjaa haaskausta... selvä halvan sähkön tupa...  ;)

Ite en nykyisin kuivaa pyykkiä juuri koskaan narulla. lämpöpumppukuivain tekee sen. Kerää vedet tankkiin.
Emäntä joskus kuivattaa narulla.

Tosiasiassa tuo sähkötön vaihtoehto vie enemmän energiaa kuin lämpöpumppu kuivurin käyttö.

Sama juttu vähän kuin käsin tiskauksessa...sitä luulee säästävänsä mutta kuluttaapi enemmän kuin kone.