Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet

Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset

<< < (47/205) > >>

"Masi":
Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu aiheeseen.
Laite ohjelmoitu tunnistamaan halpa sähkön hinta. Itse laite pari kymppiä ja tekijä jakaa ohjemaa ilmaiseksi.

HiTec:

--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" - 14.11.2022     kello on 15:14 ---Laite ohjelmoitu tunnistamaan halpa sähkön hinta.

--- Lainaus päättyy ---
Olikohan tuossa nyt kuitenkaan tuota itse laitetta ohjelmoitu? ::)

Meinaan aikalailla Shellyn (=yksi ehkä laajimmista DIY-kotiautomaatiojärjestelmistä) ihan vakio etäohjattavalta releeltä tuo laite vaikutti = se softa on siellä kotiautomaation Shelly-palvelimella, joka käy netistä sniffaamassa jonkun REST-rajapinnan läpi tuon kulloisenkin sähkön hinnan ja kun ennakkoon asetettu raja alitetaan, annetaan tuolle releelle käsky laittaa se varaaja päälle. Simple as that. Samanlaisia järjestelmiä on siis rakennettavissa muutoinkin minkä tahansa muunkin valmistajan/järjestelmän etäohjattaviin katkaisijoihin, no probs :)

Masa matkailija:
No sehän tässä olikin juju, edullinen laite johon pikku ohjelma. Samoja toimintoja myydään jopa tonnilla. Minulla mm vaunun lämmitys ja lämpötilan säätö sekä etälämmitys shellyn palikalla, maksoi parikymppiä ja käyttö ilmaista. Ei liity sähkön säästöön, kun vaunu lämpiää polttoöljyllä ja ohjaus aurinkopaneelien lataamalla akulla.

Yrjö:
  Syyskuussa meillä oli tuhlattu edellisvuotta enemmän sähköä? Loka ja Marraskuussa vähemän. Sähköllä olen lämmittänyt matalapaineisina päivinä, kun veto on huono hakkeella lämmittää. Lisäksi haketta on 40 vuotisen historian aikana vähiten. Hiukan pelottaa hakkeen loppuminen lopputalvesta, kalliin ja vähäisen sähkön aikaan.

--- Lainaus käyttäjältä: Arska - 11.11.2022     kello on 16:43 ---Nauratti tuossa äsken kun lotrasin kuumaa vettä keittiössä niin vaimo sanoi että käytä kylmää vettä, sähköä kuluu. Minä siihen että tää on kaukolämpö talo ei tähän kuumaan veteen mee sähköä yhtään enempää kuin kylmäänkään veteen. Sain jatkaa lotrausta.

--- Lainaus päättyy ---
  Oikeastaan noin teoriassa, se lämminvesi vie myös sähköä.
  Lämpövoimaloissa yleensä voidaan säätää tuotettavan sähkön ja kaukolämmön suhdetta. Tosin pelkkää sähköä ei voida tuottaa, lämpöä pitää ajaa joko kaukolämpöverkkoon tai mereen jonkin verran.
  Tampereen radiosta äsken kuulin:
  Sähkökatkon aikana ei saa lämmintä vettä käyttää kaukolämpö taloissa. Mahtaakohan ison talon kaikki asukkaat muistaa/tietää?

Karabiilisti:
ol3 tulille vasta tammikuun lopussa, kovimmat pakkaset monesti tammikuun alkupuolella...
eikä vessaakaan saa vetää....
taitaa joutua porukka pideäätelemään... tai hakemaan ämpäreitä...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View