Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet
Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset
Mautoilija:
--- Lainaus käyttäjältä: Karabiilisti - 17.10.2022 kello on 10:19 ---Säätöjen hakua ja kokeilua....
Takan käytön lisääminen, huonelämpötilan pudotus 20-21 asteeseen, makkarit 18-19, pesutilojen ja saunan lattialämpö tiputus alemmas, saunan käytön optimointi.
Elokuu säästö: 23% (keskilämpötila 2021 15.3, 2022 17.8)
Syyskuu säästö: 33% (keskilämpötila 2021 9.6, 2022 9.7)
Lokakuun (1-15.10) säästö: 47% (keskilämpötila 2021 9.9, 2022 9.3)
Säästöä syntynyt 639kWh 2.5kk:ssa. Eli nykyhinnalla noin 288eur.
Tämän lisäksi säästynyt öljyä kymmeniä litroja koska kattilaa ei ole tarvittu lämmitykseen ollenkaan ja kiertovesipumppukin ollut seis. Lisäksi öljyä säästyy lämpimän veden kulutuksen pienennyttyä vettä mimivoivan suihkupään ansiosta.
Ja samalla vesilaskukin pienenee... Thumb
--- Lainaus päättyy ---
Säästölukemat ovat kuin margariinimainokses sa. Nyt 35% vähemmän rasvaa.
Mistä kulutuksesta lähdetty säästöä tekemään?
Sisälämpötilaa ILP:n asetuksessa alennettu 1°C.
Takkaa lämmitetty aiempaa useammin. Sähkösaunaa lämmitetty viimeksi noin ½vuotta sitten. Lauantaipuhdistautu minen hoituu erillisessä puulämmitteisessä ulkorakennuksessa. Muulloin kehon puhdistus tapahtuu kuten on tapahtunut aiemmin.
Loisteputkia vaihdettu LEDeihin. Energian säästöön tällä ei ole kummempaa vaikutusta. Lamppuremontti oli muutenkin ajankohtainen.
Hauho:
Edelliseen kirjoitukseeni lisäys: Nytkin olen 2 kk poissa kotoa eikä lämmityshyötyä tule yhtään Heti/Aina Valmiista.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: Hauho - 17.10.2022 kello on 18:05 ---Jos minä käyn 2 krt per viikko saunassa niin vastaavan kokoisella tarjouskiukaalla lämmitysajat + saunomisaika yht. 9 kw. Aina/Heti viikkokulutus 28 kw + saunomiskulutus 6 kw. Tarjouskiukaalla hyötyä hiukan, ehkä 3 kw. Aina/Heti hyöty n. 15 kw talviaikaan. Tämäkin laskelma "huonomman" mukaan Heti/Ainan puolesta katsottuna.
Lisäksi suurin osa löylyistä Aina/Heti tulee kivistä eikä punaisista vastuksista.
--- Lainaus päättyy ---
Jos jotain ymmärsin, niin kulutamme suunnilleen samoin....
Meillä muhimisteho on 600W ja lämpö minimi, eli 220 astetta.
Ennen lämmitin saunaa reilu ½h ja sitten saunoin, nyt sauna on aina lämmin ja viikkokulutus suunnilleen sama kun ennenkin.
Jos en saunoisi joka päivä, lämmittäisin kiukaan vain saunapäivinä, kun ei ole sitä talteenottoa.
Koska ihmisten saunomistavat vaihtelevat, kulutuskin vaihtelee.
Joku toinen kuluttaa 'perus grillillä' tuplasti sen, mitä minä ja silloin hetivalmis tuo jopa säästöä.
Hauho:
Minulla peruslämpö kivitilassa 260 astetta. Siksi jos vain yksi saunoja sieltä saa lehmän henkäystä paremmat löylyt vaikka ei suoritakkaan lisäkuumennusta.
Riittää mainiosti esim.lumitöiden jälkeen.
Löylyhuoneen lämpötila sisään mennessä 30 astetta.
Karabiilisti:
Löyöyhuoneessa 30 astetta? :o
No se on säästäväistä.
Heti valmis?
Lämpeneekö mihin lämpöön kun luukun avaa ja löytyä heittää?
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta