rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauto 60k€ tai alle  (Luettu 2716 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.12.2023 kello on 02:54
Matkailuauto 60k€ tai alle
« : 30.08.2022 kello on 15:29 »
Jos nyt saisit valita tällä budjettilla auton minkä valitsisit. Myös perusteluja miksi valitsit kyseisen auton

-Auto korvaa asunnon joten tarkoitus asua ympäri vuoden autossa.
-Ei liikuta päivittäin
-Asun autossa yksin
-auto parkissa leirintäalueella pohjanmaalla
-kaasua ja sähkö saatavilla
« Viimeksi muokattu: 30.08.2022 kello on 16:09 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:06
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #1 : 30.08.2022 kello on 15:43 »
Vähän lisää speksejä;
- pitääkö sillä liikkua päivittäin, onko vain paikoillaan
- montako ihmistä
- missä päin maailmaa, talvikin totta..
- itsenäisesti vai sähköä, viemäröintiä ja vettä vailla
- kaasua käytettävissä

Iso lähtökohtaisesti puhtaaseen asumiseen..

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.12.2023 kello on 02:54
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #2 : 30.08.2022 kello on 16:10 »
Vähän lisää speksejä;
- pitääkö sillä liikkua päivittäin, onko vain paikoillaan
- montako ihmistä
- missä päin maailmaa, talvikin totta..
- itsenäisesti vai sähköä, viemäröintiä ja vettä vailla
- kaasua käytettävissä

Iso lähtökohtaisesti puhtaaseen asumiseen..

Ei liikuta päivittäin
-Asun autossa yksin
-auto parkissa leirintäalueella pohjanmaalla
-kaasua ja sähkö saatavilla

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 2.04.2024 kello on 16:40
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #3 : 30.08.2022 kello on 16:13 »
Helppo vastata... Tarpeisiini parhaiten sopivan :D
Sinun tarpeesi ovat todennäköisesti erilaisia kuin minun joten enpä osaa suositella.
Integroitu tai alkovi mutta ei missään tapauksessa puoli-integroitu.
Itse arvostan isoa sänkyä joka on aina valmiina, riittävän suurta wc/suihkutilaa, ehdottomasti uuni pitää olla ruuanlaittoa varten ja mieluusti erillinen pakastin, esim. ns. jenkkikaappi tyylinen ratkaisu.
Ja ellei  ole aiempaa kokemusta niin tutustu erityyppisiin autoihin liikkeissä, sitten vuokraat sellaisia jotka tuntuvat sopivilta ja sitten ostat sen mallisen joka on sinulle sopiva.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.12.2023 kello on 02:54
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #4 : 30.08.2022 kello on 16:21 »
Helppo vastata... Tarpeisiini parhaiten sopivan :D
Sinun tarpeesi ovat todennäköisesti erilaisia kuin minun joten enpä osaa suositella.
Integroitu tai alkovi mutta ei missään tapauksessa puoli-integroitu.
Itse arvostan isoa sänkyä joka on aina valmiina, riittävän suurta wc/suihkutilaa, ehdottomasti uuni pitää olla ruuanlaittoa varten ja mieluusti erillinen pakastin, esim. ns. jenkkikaappi tyylinen ratkaisu.
Ja ellei  ole aiempaa kokemusta niin tutustu erityyppisiin autoihin liikkeissä, sitten vuokraat sellaisia jotka tuntuvat sopivilta ja sitten ostat sen mallisen joka on sinulle sopiva.

Tarpeita ei juuri ole, ei uunin tarvetta eikä pakastimelle. Mutta vähän perusteluja miksi ostaisin 2008vm integroidun 60k vs 2021 puoli-integroitu. Mikä siitä tekee niin hyvän? Varusteita kuten alde ja tuplapohja irtoaa iha noihin uudempiin tohon rahaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:06
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #5 : 30.08.2022 kello on 17:04 »
Rumasti sanottuna; puoli-integroitu on puoliksi lämmin. Täysintegroidussa sitten se loppukin lämmintä  ;D
Jos se on hyvin eristetty, niin intekroidussa ei ole kylmiäkohtia kuin tuulilasi, joka ulkopuolisella peitolla paranee - kuten puolikkaissakin joissa kaikki peltinen ohjaamossa on eristämätöntä. Lattiakin - intekroidussa voi olla samaa eristettyä läpi auton. Mutta on niitä vekkiverhoja intekroitu laseihin. Toiset termomalleja, eikä yksinkertaista paperia..
Vaikka lämppäreitä voi lisätä, ei se eristystä paranna. Ensi talvena energian kulutus on rahanhukkaa - integroidun auton lämmittämiseen (ja akkuihin/elektroniikkaan) +20C sisälämmöllä kuluu kympin pakkasissa 150-190kWh/vko, ja maksaakohan kämppärisähkö talvella jo 50snt/kWh  :-X Maksaahan se kaasukin, mutta halvemmaksi varmaan tulee

Karavaanihomma täysin tuttua?

Tuplapohjissa on eroja. Talviasumiseen kyllä ne kaikki vedet pitäisi mahtua sinne, ja tilan pitää olla lämmitettyä - mitä korkeampi sen parempi eristämään. Mulla Fränkissä lattia (alin) 50mm uretaania. Sitten 35cm korkeaa kellaria, tyhjää säilytystilaa(tekniikkaa ja tankkeja), alumiinikehikon päällä tuvan lattia (28mm). 40% pattereista tuplapohjassa ja Alde putkistosta suurin osa on siellä. Korvausilma tulee kellarin lattian alta, jossa se lämpenee tullessaan patterin läpi, ja vasta sitten asuintilan lattian läpi. Tasalattia ja etupäässä alumiinkennolattia, jossa patterit alla ja lattiassa kietää aluputkisto (koko lattia siinä lämpösäteilee). Keulassa vielä Aldelta vesi-ilma -vaihtimelta tulee puhallinputkisto suihkuun, mono/kenkätilaan kellarissa ja sieltä keulaan ikkunoille kojelaudan suuttimille saakka. 5kW Eberi vielä lämmittää Alden ja verkoston 13kW vaihtimen kautta, jos kaasu loppuisi.

Tekniikka tutuksi  ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:09
  • Escucha el Oi!
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #6 : 30.08.2022 kello on 17:08 »
Integroitu tai alkovi mutta ei missään tapauksessa puoli-integroitu.

Miten alkoviauto on parempi asumiseen kuin puoli-integroitu?

Mun mielestäni huonompi.
Ei kukaan kai kotonaankaan sänkyyn mene tikapuita pitkin.. :o

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 2.04.2024 kello on 16:40
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #7 : 30.08.2022 kello on 18:01 »
Miten alkoviauto on parempi asumiseen kuin puoli-integroitu?

Mun mielestäni huonompi.
Ei kukaan kai kotonaankaan sänkyyn mene tikapuita pitkin.. :o
En vaan tykkää puoli-integroiduista, kelpaako vastaukseksi?

Kyllä monetkin menee autossa sekä kotona, oletko koskaan nähnyt kerrossänkyä?
Lapset varsinkin tykkää kiipeillä alkoviin ja kerrossänkyyn.
Ja moni aikuisempikin kiipeää muutaman portaan takatallin päällä olevaan sänkyyn.
Itse en suuremmin tykkää kiipeillä sänkyyn kotona enkä autossa. Siksi kirjoitinkin että iso sänky joka on aina valmiina.
Alkovi ilman asukkaita on oikein hyvä säilytystila ja tarvittaessa myös jopa 2:n (tai 3:n pienemmän) ihmisen makuutila.
Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.
 

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:23.12.2023 kello on 02:54
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #8 : 30.08.2022 kello on 18:20 »
Osaakohan kukaan arvioida kaasu/sähkö kulutusta

Et jos integroitu vie 150-190kwh/viikko -10c

Mitä vie:
-retkeilyauto
-alkovi
-puoli-integroitu

Kaikissa on alde.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:20
  • Kulkija
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #9 : 30.08.2022 kello on 18:24 »
Ei pysty arvioimaan, mutta varmaa on, että on vetoisampaa ja retkeilyautossa on kylmä. Riippuu eristeistä, koosta ja monesta muusta seikasta.

Yksinasuja ei tarvitse alkoviautoa.

Nettikaravaanista poimittua-ketjussa oli aika hyvä Carthago noihin spekseihin, paperilla. Merkki on minulle vieras, mutta varmaan joku osaa sen arvioida.

Joskus on ollut kaupan isoja integroituja, joissa ei ole ollut roikkupetiä eli vain kahdelle sängyt. Sellaisen saattaa saada hiukan halvemmalla, mutta on sitten vaikeampi myydäkin.

Tarviiko liikkua ylipäätään? Hanki vaunu ja veturi samaan hintaan.  :)

Solifer, Polari, Cabby tai Kabe. Joku Dethleffs on myös talvilämmin - vaunuista siis ainakin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:06
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #10 : 30.08.2022 kello on 21:14 »
Niin, talvivaunu veisi ehkä vähiten energiaa..

Ja samalla rahalla saisi uutta ja tilaakin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:32
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #11 : 30.08.2022 kello on 21:15 »
https://www.nettikaravaani.com/niesmann-bischoff/arto/1594892 eiköhän tällainen olis varteenotettava vaihtoehto jos autoa ollaan etsimässä. Laatuhan on näissä hyvä ja tämän valmistajan vanhempiakin malleja näkee monia vieläkin liikenteessä. Tämä auto vaatii kuljettajalta C1 kortin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:06
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #12 : 30.08.2022 kello on 21:27 »
^
Etopeli (=vieläkin tolokumpi)  :laugh:

Sopumittainen, vaikka tilava kuvissa. Oiva 2:lle kulkijalle. Eikä kuskiovea, kun siitäkin vääntöä ollut..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:20
  • Kulkija
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #13 : 30.08.2022 kello on 21:52 »
Jos takaveto sattuneesta syystä ei olisi mulle tärkeä ominaisuus olisin saattanut päätyäkin Artoon tuon Hymerin sijasta. Kannattaa varmasti tutkia. Valoisa on ja avara yhdelle ja kahdellekin, jos tilanne muuttuu.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:00
Vs: Matkailuauto 60k€ tai alle
« Vastaus #14 : 31.08.2022 kello on 10:44 »
Hyvä peli olisi tilaratkaisultaan. Ilmoituksessa on mainostettu oikein sitä, että hubbetti puuttuu, joten ei olisi minun autoksi. Artot ovat laatupelejä ja osoituksena laadusta niitä ei käsittääkseni edes ole Trumalla varustettuina (kuten vaikkapa Hymereitä jostain käsittämättömästä syystä  >:D).

Takaveto on mullekin ehdottomuus, mutta taitaa kohta olla niin, että tuon Arton hinta- ja pituusluokassa takavetoja ei ole, joten siitä varmaan täytyy kohta alkaa joustamaan.