rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mittarivirhe vanhassa Transitissa  (Luettu 576 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:59
Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« : 15.08.2022 kello on 08:13 »
Kysyn. että onko tavallinen asia näissä autoissa. Eli vm. 1991 Transit Matkaaja. Nopeusmittarissa virhe on pienempi, ja muistaakseni mittarissa 74km/h, niin näyttötaulussa 80km/h. Mutta matkamittarissa heitto on vähän suurempi. Lomamatkaa kertyi nyt mittarin mukaan 3106km, ja google mapsin navigoinnin mukaan 3466km. Kun kerron tuon mittarin lukeman 1,116, niin tulee googlen lukema. Asialla ei ole tietenkään suurta merkitystä, mutta kun kulutusta laskee, niin siihen se jo vaikuttaa.
Renkaat on rekisteriotteen mukaiset. Onko sitten kiinni perän välityksistä vai mistä?? 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« Vastaus #1 : 15.08.2022 kello on 09:00 »
Mittari näyttää siis vähempi kuin todellisuus on?  :o

Aika iso ero vielä...onkohan perävälityksiä tai perä vaihdeltu matkan varrella?

Renkailla noin isoa eroa tuskin saapi... yleensä on toisin päin eli mittarissa 84 todellisuus 80.


*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:59
Vs: Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« Vastaus #2 : 15.08.2022 kello on 12:21 »
Mittari näyttää siis vähempi kuin todellisuus on?  :o

Aika iso ero vielä...onkohan perävälityksiä tai perä vaihdeltu matkan varrella?

Renkailla noin isoa eroa tuskin saapi... yleensä on toisin päin eli mittarissa 84 todellisuus 80.

Tuota mieti, että onko näihin laitettu jo uutena joku matkaperä?! Näkyy näitä Transit Matkaajia vielä tienpäällä muitakin liikkuvan, joten löytyykö täältä aiheesta enemmän tietäviä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« Vastaus #3 : 15.08.2022 kello on 12:25 »
Periaatteessa ei saisi olla koska laki kieltää liian vähän näyttävät nopeusmittarit.
Tosin ei sitä katsastuksessa huomata.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:49
Vs: Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« Vastaus #4 : 16.08.2022 kello on 01:37 »
Periaatteessa ei saisi olla koska laki kieltää liian vähän näyttävät nopeusmittarit.

Mistä vuodesta alkaen?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:07
Vs: Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« Vastaus #5 : 16.08.2022 kello on 07:05 »
Tuon matkamittarivirheen voi testata "mittaradalla"...

Olen itsekin moneen autoon kalibroinut ulkoisen ajotietokoneen mittarataa hyväksi käyttäen. Aikoinaan liisari auton ajetut kilometrit todistin mittaradan avulla. Auton matkamittari näytti liikaa kulutusta ja vuositasolla se jo tuntui.

Nopesmittari tuli pakolliseksi joskus 1984. Tosin on niitä ollut aikojen alusta ainakin -40 luvulta asti vakiona. Vuonna 1997 tuli mittareihin EU- tiukennuksia. Muistan sen hyvin, kun omassa autossa ollut ralliratti piti vaihtaa isokehäisempään katsastuksessa. Luettiin pykäliä ja mittari ei saanut 1997 jälkeen enää peittyä ratin taakse.
Olisikohan nopeusmittarivirhee t tulleet pykäliin samoihin aikoihin? Mittarihan ei saa näyttää liian alhaista nopeutta, mutta enintään 10% liikaa. Elikä 50 nopeudesta 55 ja satasen nopeudesta 110.
Erillinen GPS mittari ei kelvannut katsastuksessa, vaikka sen olisi kiinteästi asentanut. Työkaveri tuskaili autonsa kanssa, kun mittari ei saanut korjattua ja uusi mittari Japanista olisi maksanut enemmän, kuin auto.

Mittarata:
https://www.ely-keskus.fi/-/mika-ihmeen-mittarata-kaakkois-suomen-ely-keskus-

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« Vastaus #6 : 16.08.2022 kello on 07:46 »
ei ole muistissa milloin on tullut mutta autoilun alkuajoilta asti muistissa tuo...eli yli 30 vuotta vanha juttu. Negatiivista virhettä ei saa olla.

Tuontiautoissa tuota on ollut paljon...matkamitta rissa... näyttävät ainakin puolet liian vähän.  :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:07
Vs: Mittarivirhe vanhassa Transitissa
« Vastaus #7 : 16.08.2022 kello on 08:39 »
ei ole muistissa milloin on tullut mutta autoilun alkuajoilta asti muistissa tuo...eli yli 30 vuotta vanha juttu. Negatiivista virhettä ei saa olla.

Tuontiautoissa tuota on ollut paljon...matkamitta rissa... näyttävät ainakin puolet liian vähän.  :laugh:
Koeajoin kerran Saksasta autokauppaan uitettua Transporter linja-autoa...

Kysyin myyjältä, onko kilometrejä rukattu alaspäin. Myyjä sanoi vitsikkäästi, että niitä on lisätty verotussyistä. Totesin, että linja-autona tuo Volkkari lienee verovapaa. Myyjä hiljeni.