Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Aurinkopaneeli, jäykkä vai taipuisa

(1/5) > >>

hesu00:
MItä mieltä raati on, onko järkevää laittaa asuntoautoon taipuisa aurinkopaneeli ja se liimalla kiinni.
Minulla on jo 2 kpl vanhoja jäykkiä paneeleita n 100cm*40cm, mutta niiden lataus ei riitä kevättalvella. Olen miettinyt taipuisaa paneelia 170W 2 kpl, taipuisa koska jäykkä tuon tehoinen on aika iso ja herkkä särkymään puskissa yms. Onko taipuisan paneelin liimalla kiinnittäminen huono vaihtoehto? Jäähdytys on tietysti yksi ongelma mutta kesällä ei tarvi niin paljon tehoa, joten tuskin se on minulla ongelma. Onko liimakiinnityksellä ongelmia lämpölaajenemisen kannalta? Liimaaminen on tietysti tehtävä kunnolla, puhdistus, yms. Minulla oli vanhassa autossa yksi taipuisa paneeli, eikä siinä ollut mitään ongelmia, mutta se oli hyvin kevyellä käytöllä.
Mistä saisi tähan aikaan paneeleita järkevään hintaan, tuntuu kysyntä olevan aika kovaa?

Hesus:

--- Lainaus käyttäjältä: hesu00 - 10.07.2022     kello on 20:00 ---MItä mieltä raati on, onko järkevää laittaa asuntoautoon taipuisa aurinkopaneeli ja se liimalla kiinni.
Minulla on jo 2 kpl vanhoja jäykkiä paneeleita n 100cm*40cm, mutta niiden lataus ei riitä kevättalvella. Olen miettinyt taipuisaa paneelia 170W 2 kpl, taipuisa koska jäykkä tuon tehoinen on aika iso ja herkkä särkymään puskissa yms
------
jäähdytys on tietysti yksi ongelma mutta kesällä ei tarvi niin paljon tehoa, joten tuskin se on minulla ongelma.-
--- Lainaus päättyy ---

aiheesta löytyy kyllä vanhojakin aiheita, mutta hieman ihmettelen että miten jäykkä paneeli on herkkä särkymään puskissa? jos niin läheltä isoja oksia kurvailee niin lähtee kyllä sitten varmaan jo antennit ja kattoluukutkin..?

En usko että lappeellaan olevilla paneeleilla millään riittää suomessa kevättalvella lataus jos ei lainkaan aja/käytä moottoria.

Paneelit lämpeää miten ne lämpeää, siihen ei voi sähkönkäytöllä vaikuttaa. Virtahan otetaan akuista, eikä paneeleilta. Ja säädin ottaa aina irti minkä vaan paneeleilta pystyy jos akuissa vajausta eikä olla siirrytty ylläpitolataukseen.

Karabiilisti:
liimalla jos kiinnittää niin kannattaa pohtia materiaalien erilaisia lämpölaajenemisia.. .ettei lämpö revi rikki mitään.

MotoVan:
Jäykkä on kestävämpi, halvempi ja hyötysuhde on parempi

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Karabiilisti - 11.07.2022     kello on 07:24 ---liimalla jos kiinnittää niin kannattaa pohtia materiaalien erilaisia lämpölaajenemisia.. .ettei lämpö revi rikki mitään.

--- Lainaus päättyy ---

Ne taipuisat on tarkoitettu liimattaviksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View