Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta

Ducaton eri väriset avaimet

(1/3) > >>

Raksaus:
Kävin tosiaan vaihtamassa iskunvaihtimet Italia-motorsissa ja siinä jutellessa kerroin että olen kiinnittänyt huomiota mittaristossa välillä palavaan "code" valoon. Itse olin arvellut että avaimessa olisi patteri joka olisi loppumassa. Yrittäjä kuitenkin kysyi heti, että onko se sellainen punainen avain, ja onhan se. Kertoi että se on joku koodausavain jolla tehdään uusia avaimia.

Osaaako joku valaista mikä tämä toinen avain on ja mikä sen tarkoitus on? Auto kyllä käy silläkin ihan kuten toisellakin. Tuo "code" valo vaan palaa, ainakin usein sen kanssa ajaessa. Olisiko syytä käydä teettämässä toinen "käyttöavain" ja jättää tämä kotiin arkistoon?

Etuteltasta luin jotain ketjua missä puhuttiin sillä auton ohjelmoinnista ja että aina mukana liikkeellä että jos tulee ajoneston kanssa ongelmia niin voisi auttaa.

Auto siis 1997 eli toisen sukupolven Ducatoja.

Kanavaari:
Meillä on -96 Ducato II, ja siihen tuli pari vuotta sitten ostaessa mukana vain yksi punapäinen (taikka melkein ruskea) avain. Code valo paloi joskus sen kanssa, mutta viime vuonna kun kyläsuutarilla teetin toisen avaimen (sininen) niin sitä käyttäessä ei tosiaan ole code palanut. Otin tuon uuden avaimen aktiivikäyttöön, kun se alkuperäinen on jo melko kulunut ja nyt vara-avaimena. Ehkä se on niin kuin liikkeessä kertoivat.

Raksaus:
Joo varmasti Italia motorsilla ymmärsi miten yoimii. Vielä itse yritän hahmottaa mikä on se funktio. Eli onko autossa joskus mahdollisesti tilanne, että tuota tarvitsisi? Vai onko vain että kun vie lukkosepälle, niin pitää viedä juuri se punainen (tai viininpunainen tai ruskeanpunainen) avain? Vai pittäkö uutta avainta ensiksi käyttäessä käyttää tuota koodausavainta?

Lerssinen:
Vie molemmat, jotku avaimet voi opettaa autossa ja toiset pitää koodata siellä avainta tehdessä.

Nyt on pääsy kirjoihin josta saan tuokin tiedon ihan virallisena jos tarttee selvittää enempi mutta ens viikolla en kerkiä katella..

svc:
Fordeissa oli joskus vastaava systeemi. Ensin käytettiin koodausavaimella virta päällä ja sen jälkeen tietyn ajan sisällä opetettavilla avaimilla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View