rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla  (Luettu 1926 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:48
Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« : 16.05.2022 kello on 12:19 »
Onko normi/käytössä oleva menettely kaasupullon sulkemisen lisäksi "sinetöidä" kaasupullo teipillä matkan ajaksi?
Mitä sinetöinti tässä yhteydessä käytännössä tarkoittaa, teippi hanan yli..?

Eckerö ohjeistaa näin, Viikkarilla samantapainen ohje.

"Jos kuljetat ajoneuvossasi tai asuntovaunussasi kaasua, huolehdi siitä, että kaasupullon sijainti on merkitty ja että pullon pääventtiili on suljettu ja sinetöity. Sinetöinti tulee tehdä erityisellä teipillä, jota saat henkilökunnaltamme. Huomioi myös, että kaasupullojen säilytystila on oltava avattavissa tulipalon sattuessa."

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #1 : 16.05.2022 kello on 12:52 »
Vuosien varrella kerran on teipattu luukkuun teipinpala. Tuo oli myös ainoa kerta kun asiaa lähestyttiin millään lailla

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:09
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #2 : 16.05.2022 kello on 14:30 »
Myös Finnlines tarjoaa tähän tarkoitukseen tarran mikä liimataan luukun sauman päälle. Luukun olen jättänyt lukosta auki matkan ajaksi. Pulloventtiilit tietty kiinni.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #3 : 16.05.2022 kello on 14:44 »
Minulla on mielestäni joka merimatkalla teipattu luukku kiinni, joita on nyt tehty pari viikkarilla Tallinnan suuntaan, Viikkarilla Tukholmasta Turkuun ja Finllinesilla edestakaisin NAantalista Kappelskäriin.

Minulla samassa kaapissa oli aiemmin sähköjohto ja kun sen unohdin, niin kävin ottamassa teipin irti ja silloin lähti maalia auton pinnasta. Voiko tuossa olla että teipissä liimakin jonkin ajan päästä siis heikkenee? Aina siis ollut niin, että siinä se joka on antanut sen sinettiteipin, on katsonut kun olen laittanut kiinni hanan/ näyttänyt että kiinni on. Mutta lukkoon olen kyllä laittanut ja tähän ei kyllä lainkaan puututtu tai ohjeistettu muutoin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:08
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #4 : 16.05.2022 kello on 14:46 »
Kaikkia mahdollisia versioita on matkoillani ollut. Jopa että satamahenkilö vaati saada itse tarkastaa pullojen venttiilit. Ja kerran satama(nais)henkilö teippasi luukun saranapuolen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:16
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #5 : 16.05.2022 kello on 15:41 »
Teippi lienee "kuittaus" suljetuista pullojen hanoista/paineenalentajasta rahtitilavahdille.  Yleensä suljen hanat itse ja jos laittavat teippiä oveen irroitan sen ettei jämähdä kiinni.  Matkan ajan kaasukaappi ei ole lukittuna ja pääsevät tarvittaessa sinne.  Sähköä tulee kaliustolle koko ajan joten jääkaappi/pakastin säilyy kylmänä ja makkarat viileänä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:09
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #6 : 16.05.2022 kello on 15:43 »
Finnlinesin teippi ei kyllä maalia autosta irroita.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:16
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #7 : 16.05.2022 kello on 15:49 »
Kyse ei ole maalin irtoamisesta vaan teipin liiman kiinnittymisestä helteellä autoon/vaunuun. 
Sen seurauksena viikon kuluttua on seinässä liuottimella poistettava tumma pölytahra.  Ei ole ongelma viileällä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #8 : 16.05.2022 kello on 16:05 »
Finnlinesin teippi ei kyllä maalia autosta irroita.

Minulla irrotti vanhasta Clousta maalinpaloja. Semmoinen lohko jäi. Kirkas alumiini jäi tilalle. En tiedä mistä kertoo. Kolmekymmenvuotias auto ja siten maalipintakin toki. (Alkuperäisyydestäkä än ihan sataprosenttista varmuutta tietenkään ei ole, kun ei ollut minulla uudesta asti.)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:09
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #9 : 16.05.2022 kello on 16:17 »
Puolenvuoden aikana menny neljä kertaa Naantali Kapellsjär väliä ja annetuissa tarroista mielestäni todella huono liima. Vähän kuin rapparin oranssi teippi.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:08
  • Autossa on pyörät
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #10 : 16.05.2022 kello on 16:23 »
Kaikenlaisia teippejä sejkä tarkistuksia tehty vuosien mittaan. Maalit ei ole irronneet mistään.
Paras ääliö on nähty italia kreikka paatissa camping on board osastussa, henkilökunta vetää joka kulkimelle katon rullasta sähköjohdon koska kaasun käyttö kielletty. Ihmeteltiin mitä naapuri touhuaa, keitteli kaasuliedellä soppaa itselleen.....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #11 : 16.05.2022 kello on 16:33 »
Matkan ajan kaasukaappi ei ole lukittuna ja pääsevät tarvittaessa sinne.

Meillä siinä ei edes ole avaimellista lukkoa, kun ovi on takatallissa.
Takatallia en kyllä jättäisi auki....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #12 : 17.05.2022 kello on 12:18 »
Itte laitan tarran vain hyvin kapealla liimapinnalla "heftiin". Loppuun jätän paperin paikoilleen.

Finnlines tuntuu luottavan karavaanariin eikä tunge tarroja liimailemaan tai venttiiliä tarkistamaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Kaasupullon sinetöinti laivamatkalla
« Vastaus #13 : 17.05.2022 kello on 15:27 »
Eckerö Linjenin -reissusta jätin tuon kuvaavan tarran kaasukaapin oveen, mitä jakoivat. Paremmin se kertoo nuorelle ahtaajalla kaasupullon olemassaolosta kuin "pääsulku" postimerkki - kaasusta ei siinä edes mainintaa..

Lukko lukitsematta matkan ajan eli avauskahva "ulkona".

Finnlinesin tarrasta en avaa kuin 1cm molemmista päistä. Saa suojateippi jäädä paikoilleen. Periaatteessa en maalattuun alukarmiin liimaile. Laivassa paikoillee ja laivassa irtikin. Kaasun suljen ja avaan autokannella.. samalla kun sähköjohtoa puljailee.