rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pääkatkaisija asuntovaunuun  (Luettu 1407 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 10:48
Pääkatkaisija asuntovaunuun
« : 26.02.2023 kello on 17:41 »
Tarve olisi asentaa pääkatkaisija vanhaan asuntovaunuun. Onko suoraan akun miinusnapaan kytkettävä (jossa ruuvi irroitetaan) käypänen vaunukäyttöön, vai suosiolla lisää johtoa ja "oikea" kytkin seinään? Pääkatkaisijan haluisin vaunuun siksi ettei vahingossakaan laitteet lähde itsestään päälle tai kuluta virtaa Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:02
  • Lempäälä
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #1 : 26.02.2023 kello on 17:59 »
  Minä laitoin tämän tapaisen akkukoteloon, tosin käytetyn, jossa kärjet puhdistin.
  https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisija-1200-250a-st0090
  Saattaa yksi olla nurkissa jos noudat??

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #2 : 26.02.2023 kello on 18:16 »
Minä olen siirtynyt yksinkertaiseen akkuvirran katkaisijaan...

Nuo halvat päävirtakatkaisijat alkavat ryytyä ja tuottamaan vastusta. Yksinkertainen akunnapaan ilman johtovirityksiä asennettava on osoittautunut hyväksi. Jos vain tila antaa myöden. Mulla on sellainen jopa retkiauton starttiakussa.

Tällainen halpa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481830/Akkuvirran-katkaisin

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:05
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #3 : 26.02.2023 kello on 20:10 »
Tuo motonetin tuote mahtaa olla ihan käyttökelpoinen jos akku sellaisessa paikassa että järkevästi pääsee käsiksi.
Tuo ikh:n tuote luulis kestävän kun virran kesto 250A jatkuvaa, tosin vivun sijainti oltava sellainen ettei vahingossa potkaise pois päältä (vipu paikallaan jos sähkö päällä)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 10:48
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #4 : 26.02.2023 kello on 21:36 »
Minä olen siirtynyt yksinkertaiseen akkuvirran katkaisijaan...

Nuo halvat päävirtakatkaisijat alkavat ryytyä ja tuottamaan vastusta. Yksinkertainen akunnapaan ilman johtovirityksiä asennettava on osoittautunut hyväksi. Jos vain tila antaa myöden. Mulla on sellainen jopa retkiauton starttiakussa.

Tällainen halpa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481830/Akkuvirran-katkaisin

Tuo vaikuttaisi sopivan yksinkertaiselta laittaa ja käyttää. Vaunussa on myös aurinkopaneeli, onko haittaa/haittatekijöitä aurinkopaneelia ajatellen vaikka katkaisijan sulkee aina lähtiessään?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:05
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #5 : 26.02.2023 kello on 23:39 »
Eikö siinä vaunussa ole päävirtakytkintä ohjauspanelissa?

Olisi vähän helpompi käyttää, kun jostain sohvan sisästä akunnavasta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:02
  • Lempäälä
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #6 : 27.02.2023 kello on 06:19 »
Vaunussa on myös aurinkopaneeli, onko haittaa/haittatekijöitä aurinkopaneelia ajatellen vaikka katkaisijan sulkee aina lähtiessään?
  Ehkä se tarvii pistää ko. kytkimen ohi, niinkuin minä pistin latauksen, verkkovirta ja ajonaikainen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:03
  • Escucha el Oi!
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #7 : 27.02.2023 kello on 06:55 »
Vaunussa on myös aurinkopaneeli, onko haittaa/haittatekijöitä aurinkopaneelia ajatellen vaikka katkaisijan sulkee aina lähtiessään?

Pitää laittaa katkaisija (esim automaattisulake) paneelin ja säätimen väliin. Saattaa säädin hajota jos paneelilta tulee virtaa mutta akku on irti.

Muutenkin pitää aina ensin kytkeä akku säätimeen ennen paneelia.

Tai sitten kytkee sen päävirtajatkaisijan ohi niinkuin Yrjö kirjoitti. Pysyy akku latingissa Thumb



*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 10:48
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #8 : 27.02.2023 kello on 07:52 »
Eikö siinä vaunussa ole päävirtakytkintä ohjauspanelissa?

Olisi vähän helpompi käyttää, kun jostain sohvan sisästä akunnavasta.

Onhan siinä nappi, mutta olisi mukava saada viellä itselle varmuus, että on  varmasti suljettu lähtiessään  ;D

Pitää laittaa katkaisija (esim automaattisulake) paneelin ja säätimen väliin. Saattaa säädin hajota jos paneelilta tulee virtaa mutta akku on irti.

Muutenkin pitää aina ensin kytkeä akku säätimeen ennen paneelia.

Tai sitten kytkee sen päävirtajatkaisijan ohi niinkuin Yrjö kirjoitti. Pysyy akku latingissa Thumb

Tuota pitää miettiä, mutta jos akun napaan kytken tuon katkaisijan eli sen mistä ruuvaamalla tappi irti virta katkeaa, niin siihen onkin hiukan hankakampi sitten paneelin maata tuoda ohitettuna johtuen rakenteesta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:03
  • Escucha el Oi!
Vs: Pääkatkaisija asuntovaunuun
« Vastaus #9 : 27.02.2023 kello on 08:39 »


Tuota pitää miettiä, mutta jos akun napaan kytken tuon katkaisijan eli sen mistä ruuvaamalla tappi irti virta katkeaa, niin siihen onkin hiukan hankakampi sitten paneelin maata tuoda ohitettuna johtuen rakenteesta.

Eikai siinä mitään vaikeaa ole. Johto vaan tohon pulttiin mikä tulee akun napaan.