rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa  (Luettu 4670 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:44
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #15 : 12.04.2022 kello on 10:09 »
^
Tuosta asentajien kokemuksista voisi väittää, että ne ei niitä korjaile, Asentavat vain.. se että 10-15 v päästä teline on väsynyt, se heitetään pois. Ehkä tilalle ei tule mitään, kun lopputulos oli..
15 -20 vuotiasta autoa se sama asentaja ei nää, eikä työkaveri korjaa.. jos seinä vuotaa/väsynyt kotipihalla joku tuusaa..
Asennuksen jäljiltä jos ekoilla reissuilla hajoaa, ja vakuutusyhtiö mukana, niin käyttäjästä se vika löydetään..

Itse olin seurannut peruutuskamerasta liki 12 vuoden aikana minkälaista liikettä neljä maastofillaria tekee auton takaseinän telineessä - ajan myötä 2 koslaa kasvoi lasten koosta ylös..
kilsoja tuli yli 90tkm. Ehkä kolmannes koslat kyydissä ja parina talvena suksiboksi siinä.
Kyllä aika maksimipainoilla (60kg) mentiin.. yhtään ei suojapeite vähennä liikettä, päinvastoin.

Eniten hirvitti ajaa (telineen tai takaseinän kannalta) epätasaisuudesta takarengas kerralla, siis vinottain viistetty kanttari, rautatietasoristeys, laivojen rampit tai ihan syvempi kuoppa... hiemankaan huolimattomasti. Pahinta on auton sivuttainen heilahdus - kokeilkaapa käydä tönäisemässä lastissa olevaa fillaritelinettä sivulle :-X.. ja peilaamalla takaseinää samalla, näkee miten rasitus jakautuu seinäpinnalle ja myötää.. koukkuu laitettu (vähän mallista riippuen) vielä pahempia heilureita.
Mutta alumiiniputkiste seinätelineet teknisesti aika heppoisia. Yläkiinnike käytännössä riippukiinnike, joka ei tue sivuttain mitään. Paksuimmat pystyputket lujuuden kannalta "rikottu" reiällä saranan takia - siitä ne pikku hiljaa antautuu. Omassa huomasin vaakaan avautuvan kourujen tuen laskeutuvan vuosien saatossa jotain senttejä enempi kun huussin huoltolukku otti myöhemmin kiinni yläpuolella olevaan telineen muovipäähän. Putkiin tehdyt reiät kasvavat käytössä..

Tuolleen Atlantille, Pohjan-, Jää-, Adrian- ja Välimerelle edestakaisin  8)
..ja talvella

Seuraavassa karavanaamarin kehitysvaiheessa tuosta piti päästä kokonaan eroon, fillareista ei..


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:17
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #16 : 12.04.2022 kello on 10:15 »
Mutta alumiiniputkiste seinätelineet teknisesti aika heppoisia.

Se on vaan hyvä.
'Heppoinen' teline ottaa vastaan suuren osan rasituksesta, kun se myötää.
Seinän kannalta suurin ongelma ovat huolimattomasti tehdyt/löystyneet kiinnitykset.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:44
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #17 : 12.04.2022 kello on 10:32 »
Se on vaan hyvä.
'Heppoinen' teline ottaa vastaan suuren osan rasituksesta, kun se myötää.
Seinän kannalta suurin ongelma ovat huolimattomasti tehdyt/löystyneet kiinnitykset.
Juurikin niin, ja siksipä ne ei ole "ikuisia" (jos niitä käytetään) - edes lähellekään auton käyttöikää..

Joskus tuli/tulee katselleeksi (ja lastatessa) miettineeksi, oliko/onko parempi laittaa puolet fillareista eripäin - jos ne kuopissa heilahtaisivat eri suuntiin, ja kompensoisivat/kumoaisivat toistensa voimavektorit, eikä seinäkiinnikkeille tule kuin harmonisia summavektoreita  :laugh: Pussipäälle, niin käyttäytyy enempi yhtenäisesti, mutta voimat samalla yhdensuuntaisia/samanaikaisia..
Pystyputket oli teleskooppeja, niin niissä ei löydy rakenteeseen minkäänlaista kiertojäykkyyttä. Sen kannalta välttää että yläkiinne ei tue sivuttain juuri mitään - ylävaakaputki tekee kaiken työn ihan uudessakin ylhäällä. Alhaalla pystyistä vaakaan taivutettu yhdistävä putki, mutta heikennetty rei'illä..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:21
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #18 : 12.04.2022 kello on 10:57 »
Joo...jos on tehnyt lujuuslaskemia niin hokaa pian että sellanen 60kg kuorma ja lisäksi puolen metrin vääntö varsi...kuopasta tai mutkassa lisävoimaa 1-3G alas, ylös, sivulle.
Ja kun katsoo seinän rakennetta...alumii nilevy, eriste ja tukena ohuita puurimoja...joissa max 30mm ruuvia kiinni.
On siinä haaste vanhemmiten.

Se on vähän kuin 750kg peräkärri jossa tuodaan 1500kg sora/lautakuormaa kotio...kyllä sekin kestänyt on.


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2023 kello on 11:51
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #19 : 12.04.2022 kello on 11:15 »
Taijatte tehä taas asiasta hankalempaa ku on. Täällä selvästi kuormaautoilijat vs alle 3500kg.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:07
  • Escucha el Oi!
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #20 : 12.04.2022 kello on 20:18 »
itse tein omaan telineeseen lisätuen vanhasta fillaritelineestä joka kiinnitetään vetokoukkuun, niin ei ole läheskään kaikki paino takaseinän rakenteiden varassa.

Nyt ei notku vaikka löis kaks sähköfillaria telineeseen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:59
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #21 : 16.04.2022 kello on 11:03 »
No sain oman telineen rungon rakennettua. Löytyi omasta varastosta suksitelineen kourukiinnikkeet,itse tangot menneet jonkun boxin mukana. Mietittyäni hain rautakaupasta alumiinista neliöputkea, n 25x25x3 mm.
Sitten löytyi varastosta hyllykiskot ja kannakkeita. Sitten porakone ja ruuveja, Nyt saa mitä tulee mieleen, kiinni. Pyörille täytyy katsella kasseja tai laatikoita.
Tuon alaosan ylityksen jätin, katsotaan tarviiko.
Kesti ainakin oman painoni rimpuilla. Toki vain 75 kg.

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:24
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #22 : 16.04.2022 kello on 11:36 »
Olen nähnyt toteutuksia joissa telineet ovat siinä ensin avattavassa puolikkaassa. Pyörä siis kääntyy mukana kun oven avaa. En tiedä paljonko painoa sellaiseen uskaltaa laittaa

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:59
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #23 : 16.04.2022 kello on 11:39 »
Tässä olikin ajatus että pyörä on paketissa ja ovea ei tarvitse aina availla. Ei estä toisen oven avausta. Painoa tuntuu kestävän, nuo ovet on ambulanssissa kuormattuna monilla tarvikkeilla. Autoa tarvitsenkin työssäni. Tämä on yleisauto.

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:28
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #24 : 16.04.2022 kello on 16:38 »
Aloin kanssa miettimään, jos taittopyörän pakkaisi autoon sisälle...

Totesin joutuvani silloin itse yöpymään ulkona.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:59
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #25 : 16.04.2022 kello on 16:55 »
Vielä tuohon oven puoleen, tuo minun teline sopii molempiin oviin, kiinnitysten etäisyydestä pieni ero, n 15 mm.
Mikäli haluaa esim kourut pyörille.

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 14:00
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #26 : 18.04.2022 kello on 08:14 »
Eikö tuohon pakuun voi laittaa vaan ihan perusvetokoukkuteli neen. Ei tartte rakennella mitään ja pyörän saa myös lukittua niin, että pyörä ei irtoa telinneestä ja teline ei irtoa autosta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:59
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #27 : 18.04.2022 kello on 09:48 »
Muuten joo, mutta. Oli minulla sekin teline mutta se estää toisen oven aukaisun.
Jäin miettimään että pitääkö siirtää kuitenkin tuohon oikeaan oveen jotta saa alemmas,  näkyy kilpi sitten.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:28
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #28 : 18.04.2022 kello on 11:10 »
Muuten joo, mutta. Oli minulla sekin teline mutta se estää toisen oven aukaisun.
Jäin miettimään että pitääkö siirtää kuitenkin tuohon oikeaan oveen jotta saa alemmas,  näkyy kilpi sitten.
Tai tilaat konttorilta lisäkilven...

Tuossa pitää vielä huomioida, ettei takavalot peity.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:53
Vs: Sähköpolkuoyörien kuljetus asuntoautossa
« Vastaus #29 : 18.04.2022 kello on 21:49 »
Lisäkilpi ei maksa kuin pari kymppiä muistaakseni. Helppo hakea trafin sivuilta, itsellä on.