Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
CEE pistoke.
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: saltap - 22.03.2022 kello on 08:56 ---Tämähän ratkaisi asian :) Eli nyt täytyy sitten purkaa pistorasia mistä otan virran vaunuun että saan varmuuden kumminpäin shuko lykätään seinään ettei mene väärin :o mitähän kausipaikan pitäjä sanoo kun rupean aukomaan pistorasiaa tarkistaakseni kumpi nolla ja vaihe :laugh :laugh:
--- Lainaus päättyy ---
Sitähän sun ei tarvii tehdä, kun voit luottaa siihen että se pistorasia on kytketty oikein ammattitaitoisen asentajan toimesta ja vaihe on oikealla. ;)
Hesus:
miksi tuota schuko-adapteri-asiaa pitää jatkuvasti tuoda esille? kai se nyt kaikille on selvä alusta asti, että jos vaunu kytketään schuko-pistorasiaan adapterilla, on ihan sama miten päin se pistoke on tai johdot siellä pistokkeen sisällä.
Se ei poista silti sitä tosiasiaa, että jos menet koskemaan siihen cee-pistokkeeseen, se pitää olla edelleen oikein kytketty.
On todella typerää tehdä 230v asennuksia sillä mentaliteetilla, että jos se mulla nyt ja tässä toimii niin se riittää vaikka olisikin väärin.
Ei riitä, kyllä se pitää silti olla oikein. Jos sen asian ymmärtäminen ja hyväksyminen käy itsetunnon päälle, niin ei kannata hommaan edes ryhtyä. Eikä edes saa.
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 22.03.2022 kello on 08:47 ---
Tulee mieleen väittely siitä, onko vaihe ylhäällä vai aalhaalla, jos schuko on 'kyljellään'?
Sääntöä kun ei ole..
--- Lainaus päättyy ---
Ilmeisesti ei ole sääntöä kuten "aina oikealla"
Mutta vakiintunut tapa lienee että on ylhäällä. Ainakin mun saunan kytkennät tarkkastanut urakoitsija tarkasti kaikki pistorasiat että vaiheet on oikealla tai ylhäällä. Siis tein itse saunan kytkennät, jotka urakoitsija tarkasti käydessään liittämässä sen keskukseen. ;)
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: saltap - 22.03.2022 kello on 08:56 ---Tämähän ratkaisi asian :) Eli nyt täytyy sitten purkaa pistorasia mistä otan virran vaunuun että saan varmuuden kumminpäin shuko lykätään seinään ettei mene väärin :o mitähän kausipaikan pitäjä sanoo kun rupean aukomaan pistorasiaa tarkistaakseni kumpi nolla ja vaihe :laugh :laugh:
--- Lainaus päättyy ---
Ei sun tarvitse purkaa mitään, kun asiaan on työkalu:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/384093/Airam-vaihekyna-220-250V
HiTec:
--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 22.03.2022 kello on 09:22 ---Mutta vakiintunut tapa lienee että on ylhäällä. Ainakin mun saunan kytkennät tarkkastanut urakoitsija tarkasti kaikki pistorasiat että vaiheet on oikealla tai ylhäällä. Siis tein itse saunan kytkennät, jotka urakoitsija tarkasti käydessään liittämässä sen keskukseen. ;)
--- Lainaus päättyy ---
Ylhäälle tuota on itselläkin ollut tapana aina se vaihe kytkeä. Jos nyt ajatellaan että pistorasia on lattianrajassa kyljellään ja sattuu pikkasen vakavampi vesivahinko, niin pinnan noustessa se vesi ekana oikosulkee suojamaan ja nollan, jolloin sähköpääkeskuksessa oleva vikavirtasuoja napsahtaa ja tekee pistorasian jännitteettömäksi jo ennen kuin tuo vedenpinta kerkiää siihen vaihekarvaan hipaistakaan Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta