rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa  (Luettu 6086 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 13:27
Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« : 18.03.2022 kello on 13:15 »
Aikaisemmassa vaunussa oli vain kylmä vesi erillisillä 15 l töniköillä.

Nyt ensimäistä kertaa siis kiinteä vesisäiliö ja varaaja.

Tuolla olikin vesisäiliön erilaisista putsaustavoista hyvät keskustelut.

Pari kysymystä silti:

Kuinka usein vesisäiliö pitää putsata?

Pitääkö lämminvesivaraajall e tehdä jotain?


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:41
  • viihtyy puskissa
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #1 : 18.03.2022 kello on 13:29 »
Siinä keskusteluketjussah an oli asiaa pohdittu moneltakin eri kantilta. Ja käyttökin vaikuttaa. Onko siinä raikasvesisäiliössä helposti avattava huoltoluukku? Sinne kun silloin tällöin vilkaisee, kun säiliö on tyhjä, niin eiköhän pääse käsitykseen sen tilasta. Jos kulkine on kausittain käytössä, niin kauden alku on luonteva hetki säiliön puhdistukseen ainakin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:45
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #2 : 18.03.2022 kello on 15:04 »
Lämminvesivaraajan vesi ei ole juotavaa joten ei vaatine putsauksia.
Tuskin ehtii kalkkiutuakaan liikaa.

Harjalla ja fairyllä limat pois ennen tyhjennystä jos on sisäpinta liukas.
Vesi tankki kannattaa huolella huuhdella kauden päätteeksi ja jättää kansi auki tuulettumaan, pohja venttiili auki.
Keväällä huuhtelu ja veden juoksutus läpi järjestelmän.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #3 : 18.03.2022 kello on 17:53 »

Vesi tankki kannattaa huolella huuhdella kauden päätteeksi ja jättää kansi auki tuulettumaan, pohja venttiili auki.


itse en jättäis auki pohjaventtiiliä, kun siitä mahtuu hiiri sisään. epätodennäköistä, mutta hyvinkin mahdollista.

Armeijassa meillä oli mennyt hiiri joko juomavesisäiliöön (perävaunu) tai siinne letkuun millä se säiliö oli täytetty, hiiri löytyi vasta kun vesi oli käytetty.
Syötiin metsäs siis kaikki aamupuuroa, mikä oli tehty vedestä missä oli ollut hukkunut hiiri.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:18
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #4 : 18.03.2022 kello on 19:07 »
Lämminvesivaraajan vesi ei ole juotavaa joten ei vaatine putsauksia.
Tuskin ehtii kalkkiutuakaan liikaa.

Harjalla ja fairyllä limat pois ennen tyhjennystä jos on sisäpinta liukas.
Vesi tankki kannattaa huolella huuhdella kauden päätteeksi ja jättää kansi auki tuulettumaan, pohja venttiili auki.
Keväällä huuhtelu ja veden juoksutus läpi järjestelmän.

Kannattaisi hieman harkita lausuntoja. Lämpimän veden ja raikkaan veden yhtymäkohta on hana, jossa se p*ska sekoittuu puhtaaseen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:22
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #5 : 18.03.2022 kello on 19:37 »
  Noin 40 vuotta vaunuilleena/autoilleena,en ole koskaan uskonut ns.puhdasvesi säiliön tai siihen liitettyjen pitkien letkujen puhtauteen niin paljon,että olisin sitä juonut.Olen aina käsittänyt ,että se kuuluu pesuvedeksi ja keitettynä ruoan laittoon.Huom! tämä on minun mielipide.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 13:27
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #6 : 18.03.2022 kello on 20:15 »
Pidän jääkaapissa kahta cokis pulloa vettä juomista varten. Käytän tuota hanavettä kyllä kahviin ja hampaiden pesuun. 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
  • Kulkija
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #7 : 18.03.2022 kello on 21:13 »
  Noin 40 vuotta vaunuilleena/autoilleena,en ole koskaan uskonut ns.puhdasvesi säiliön tai siihen liitettyjen pitkien letkujen puhtauteen niin paljon,että olisin sitä juonut.Olen aina käsittänyt ,että se kuuluu pesuvedeksi ja keitettynä ruoan laittoon.Huom! tämä on minun mielipide.

Samat kolmasosakokemuksel lakin.

Silti desinfioin 1-2 kertaa vuoteen. Ei kloriittia kuumavesipuolelle.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:17
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #8 : 18.03.2022 kello on 21:24 »
  Noin 40 vuotta vaunuilleena/autoilleena,en ole koskaan uskonut ns.puhdasvesi säiliön tai siihen liitettyjen pitkien letkujen puhtauteen niin paljon,että olisin sitä juonut.Olen aina käsittänyt ,että se kuuluu pesuvedeksi ja keitettynä ruoan laittoon.Huom! tämä on minun mielipide.

Yhtä kauan on tullut harrastettua ja vain raikasvesisäiliön vettä on käytetty.
Tosin muutaman kerran Puolassa piti ostaa pullovettä, kun emme löytäneet juomavedeksi merkittyä vesipistettä.
Olen keväisin putsannut säiliön pitämällä siellä jonkin aikaa sitruunahappoliuost a ja ajellut, jolloin seos on loiskunut.
Sen jälkeen pari kolme täyttöhuuhtelua.
Kerran jäi huonolle huuhtelulle ja aamulla oli tarjolla sitruuna teetä.
Huuhtelulla siitäkin selvittiin, sitruunahappo on säilöntäaine E330

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:45
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #9 : 18.03.2022 kello on 23:03 »
Sitruunahappohan on hyvä kalnkinpoistaja josta syystä sitä käytetään pesukoneissa ja kahvinkeittimissä.
Säilöntään käy tietty myös kuten etikka. Mutta desinfioiva vaikutus on kyllä aika heikko.

Kloori, peroksidi, peretikkahappo, desirox...niillä lähtee pöpöt.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:02
  • viva la France
Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
« Vastaus #10 : 18.03.2022 kello on 23:20 »
Ehkä kun kaiken maailman tökkettejä tunkee minne tahaansa pikkasen miettiä miten ne eri materiaaleihin vaikuttaa eri paikassa.

  • Vieras
  • Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
    « Vastaus #11 : 19.03.2022 kello on 07:02 »
    Juuri nyt huutelen 2 l etikkaa ja 25 litraa vettä systeemin läpi. Joka vuotinen harjoitus

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:41
    Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
    « Vastaus #12 : 19.03.2022 kello on 09:13 »
    Vuosittain Sitruunahappoliemi läpi vesijärjestelmän ja juomaveden säilöntäainetta muuan tippa aina kun vesisäiliön täyttää Thumb
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/387695/Yachticon-Aquaclean-juomaveden-sailontaaine-100-ml

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:16
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
    « Vastaus #13 : 19.03.2022 kello on 11:08 »
    Olen pari kertaa vuodessa ja retken jälkeen jolloin olen joutunut käyttämään "tuntematonta" vettä desinfioinut säiliön ja putkistot seuraavasti:  Desinfiointiaine suht väkevänä sekoitteena säiliöön ja tankki täyteen.
    Sitten sekä kylmä- ja kuumakautta läpijuoksutusta muutama litra että varmasti desinfiointisekoite tta on joka paikassa, huomioiden myös kuumapuolen suurempi vaatimus.  Sitten saa seisottaa ko neste putkistossa ja kuumavesisäiliössä pari tuntia.
    Sitten taas uudet nesteet putkistoihin.  Sama seisotus.  Ja niin monta kertaa kun viitsii ja haluaa.
    Kaikki läpijuoksutettu vesi saa jäädä joksikin aikaa jätevesisäiliöön huuhdellakseen sitä.
    Esim seuraavana päivänä nuo desinfiointiaineved et pois ja tankki täyteen huuhteluvettä luotettavasta paikasta.  Siitä kun osan laskee putkistojen ja boilerin läpi pitäisi olla puhdasta.
    Noilla tavoin emme ole kymmeniin vuosiin saaneet vesistä ongelmia.
    Desiaineena olen käyttänyt esim. karavaani ja veneiliikkeistä ostettua ko tarkoitukseen olevia aineita.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:08
    Vs: Pitääkö lämminvesivaraajaa jotenkin hoitaa
    « Vastaus #14 : 19.03.2022 kello on 11:42 »
      Noin 40 vuotta vaunuilleena/autoilleena,en ole koskaan uskonut ns.puhdasvesi säiliön tai siihen liitettyjen pitkien letkujen puhtauteen niin paljon,että olisin sitä juonut.Olen aina käsittänyt ,että se kuuluu pesuvedeksi ja keitettynä ruoan laittoon.Huom! tämä on minun mielipide.
    Samansuuntainen mielipide minullakin.
    Ei käytetä säiliöstä juomiseen eikä ruuanlaittoon lainkaan.
    Muutama ostovesiastia mahtuu kyllä aina mukaan ja painaakin aikalailla saman verran on sitten auton säiliössä tai kanisterissa.
    Hanallisesta vesiastiasta helppo annostella.
    Kukin tyylillään, meillä näin.

    Voihan se vatsapöpö toki tulla monesta muustakin paikasta ja jopa pullovedestäkin.
     
    Vaikkei juodakaan niin aina keväällä säiliön pesu tiskiharjalla ja -aineella, huuhtelu. 
    Sitten täyttö +kloriittia loraus sekaan, hanoista läpi, vuorokauden odotus , tyhjennys,  säiliön + putkiston huuhdonta ja raikkaat sisään.