rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Markiisin rattaisto(?) luistaa  (Luettu 19437 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #45 : 21.05.2023 kello on 10:22 »
Nyt on taas aika palata tähän. Ehkä pitää kokeilla viimeinen korjaustritys tälle härvelille. Ajatus oli nostaa pois paikoiltaan ja purkaa pääty ja jollain keinoa liittää tuo metalli siihe puolikkaaseen muovipalikkaan niin että kedtäisi tuota pyöritystä ja koota takaisin kasaan. Jos toimii niin toimii. Jos ei niin sitten ei.

Muistelen että joku joskus vinkkasi että markiisi pitää ensin avata ennen kuin purkaa tuon päädyn. Oliko näin? Onko siellä jokin jousi sisällä? Vai riittääkö että nosta paikoiltaan ja puran päädyn suljettuna? Muistelisin että paikallaan ei päätyä voi purkaa koska tuo päätyhän pitelee ylhäällä tuota putkea.

Ajattelin ajaa auton autotallin viereen ja nostaa markiisin autotallin katolla sitten pois paikoiltaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #46 : 21.05.2023 kello on 11:51 »
Olen purkanut ihan kiinni ollessaan.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #47 : 21.05.2023 kello on 12:09 »
Olen purkanut ihan kiinni ollessaan.

Ihan vain varmistuksena. Eli kun markiisi on irrallaan autost mutta kiinni?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #48 : 21.05.2023 kello on 13:41 »
Ihan vain varmistuksena. Eli kun markiisi on irrallaan autost mutta kiinni?
Juu, ei ole jousta, veivillä pyörii vasen pää, oikea vapaana orjana, ainakin omat omnistorit

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:47
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #49 : 21.05.2023 kello on 22:05 »
Joissain malleissa on suojakopan yksi ruuvi avattava sisäpuolelta.
Kannattaa laittaa vaikka liina kotelon ympärille, koska sisään lukitus on päädyssä. Jouset on varsissa, ei päätykoneistossa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.02.2024 kello on 18:47
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #50 : 22.05.2023 kello on 05:49 »
Minulla jää  5 metrinen Omnistor kiinni laitettaessa kotelo toiselta puolen vajaan sentin verran auki,ei veivin puolelta.Onko säätö pielessä?Missään en kyllä oo ohjetta säätöön löytänyt.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:39
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #51 : 22.05.2023 kello on 08:58 »
Juu, ei ole jousta, veivillä pyörii vasen pää, oikea vapaana orjana, ainakin omat omnistorit
Jos yhtään saman tyyppinen kuin mun hallissa, niin käsivarret pitää lukita narulla tai liinalla kasaan, ne on jousikuormitteiset.
Siis jokinhan sen kankaan pitää tiukalla kelattaessa, itse kelassa ei ole jousia.
Tämä siis omien markiisien kanssa, vain pussimarkiisi toimii vapaana.

Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #52 : 22.05.2023 kello on 09:47 »
Jos yhtään saman tyyppinen kuin mun hallissa, niin käsivarret pitää lukita narulla tai liinalla kasaan, ne on jousikuormitteiset.
Siis jokinhan sen kankaan pitää tiukalla kelattaessa, itse kelassa ei ole jousia.
Tämä siis omien markiisien kanssa, vain pussimarkiisi toimii vapaana.

Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla
No vaihteiston olen vaihtanut ihan kankaan ollessa sisään kelattuna. Ei yrittänyt silmille tulla, tikkaitten päällä lepäsi vasen pää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #53 : 25.05.2023 kello on 09:46 »
Taas projekti etenee ja sitten huomasin, että eipä etenekkään kun tulee uusia ongelmia.

Ajoin eilen auton autotallin viereen kun sinne katolle kiipeämällä pääsee jotenkin käsiksi tuohon markiisiin. Ruuvit irti ja Markiisin nosto katolle.... Oli pläni. No ruuvit irtosi, mutta markiisi ei hievahtanutkaan.En tiedä mistä on kiinni, vai onko vaan neljännesvuosisadas sa jämähtänyt kovasti paikoilleen.

No seuraava vaihtoehto on nyt sitten avata markiisi autotallin katon ylle ja sitten tehdä se mitä olin nyt suunnitellut, eli kokeilla liimata tuo puolikas muovi epoksiliimalla kiinni siihen rautatankoon ja listätä kahdelle sivustalle kumiset esteet, jotka estäisivät luiskahtamista siihen suuntaan ja sitten vetää ympärille perinteistä jesseä.

Hommaa olisi kunnon purkaminen helpottanut, mutta nyt täytynee kokeilla näin, kun tosiaan markiisi ei suostunut irtoamaan. No ainakaan ei ole pelkoa että olisi heti ajeassakaan irtoamassa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #54 : 25.05.2023 kello on 10:30 »
Taas projekti etenee ja sitten huomasin, että eipä etenekkään kun tulee uusia ongelmia.

Ajoin eilen auton autotallin viereen kun sinne katolle kiipeämällä pääsee jotenkin käsiksi tuohon markiisiin. Ruuvit irti ja Markiisin nosto katolle.... Oli pläni. No ruuvit irtosi, mutta markiisi ei hievahtanutkaan.En tiedä mistä on kiinni, vai onko vaan neljännesvuosisadas sa jämähtänyt kovasti paikoilleen.

No seuraava vaihtoehto on nyt sitten avata markiisi autotallin katon ylle ja sitten tehdä se mitä olin nyt suunnitellut, eli kokeilla liimata tuo puolikas muovi epoksiliimalla kiinni siihen rautatankoon ja listätä kahdelle sivustalle kumiset esteet, jotka estäisivät luiskahtamista siihen suuntaan ja sitten vetää ympärille perinteistä jesseä.

Hommaa olisi kunnon purkaminen helpottanut, mutta nyt täytynee kokeilla näin, kun tosiaan markiisi ei suostunut irtoamaan. No ainakaan ei ole pelkoa että olisi heti ajeassakaan irtoamassa.

Onhan se pulttien lisäksi myös liimattu tai butyylimassalla kiini

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #55 : 25.05.2023 kello on 12:44 »
Jos siitä kulmavaihteen ja päädyn irrottaa niin eihän ne nyt voi olla liimattuna? Vai ymmärsinkö väärin jotain? Edit. Koko markiisi lähtee irrottamalla muutama ruuvi kiinnityspalkin alareunasta, sitten toinen toisesta päästä kiinni, kääntää alareunaa ulospäin ja nostaa paikoiltaan.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2023 kello on 14:12 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #56 : 25.05.2023 kello on 14:53 »
Jos siitä kulmavaihteen ja päädyn irrottaa niin eihän ne nyt voi olla liimattuna? Vai ymmärsinkö väärin jotain? Edit. Koko markiisi lähtee irrottamalla muutama ruuvi kiinnityspalkin alareunasta, sitten toinen toisesta päästä kiinni, kääntää alareunaa ulospäin ja nostaa paikoiltaan.

Tietäisi mitä Raksaus on avaamassa. Kislo on tiivistetty seinää vasten

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:42
  • Autossa on pyörät
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #57 : 25.05.2023 kello on 17:46 »
Tietäisi mitä Raksaus on avaamassa. Kislo on tiivistetty seinää vasten
Sen kun tietäisi, mutta kiinnityskiskon tai palojen alla sitä massaa on, harvemmin markiisin alla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #58 : 26.05.2023 kello on 07:17 »
Näin minäkin olin käsittänyt että olisi tai ainakin tulisi olla. Markiisin alapuolella olevat ruuvit siis irrotin (Kummassakin päässä oli seinässä kiinni olevassa listassa kaksi ruuvvia ja keskellä kaksi pienmpää, joissa oli yksi ruuvi kummassakin) ja yritin käännellä ja väännellä ja nostella markiisia, mutta  ei tuntunut hievahtavankaan. Epäilin juuri, että jostain syystä joku olisi laittanut jotain masssaa vielä väliin, vaikke kuuluisi. Oletin että on jotain alumiinia tuo runko, joten ei kai pitäisi ruostuakkaan kiinni.

Vaihteessa siis ei ole mitään vikaa. Kulmavaihde pyörittää metallista tankoa josta voima välitetään pyörittämään itse markiisia sellaisella mokkulalla, josta toinen pää on muistaakseni markiisiputken sisällä ja toiseen päähän menee sisään se neliskanttinen metalliputki, jota pyöritetään kulmavaihteella. Tästä komponentista puuttuu puolet jolloin kun pyörittää sitä metallista putkea ja tulee väätnömomenttia, niin se muoviosahypähtää pois paikoiltaan. Ajatukseni oli siis liimata tuo muoviosa kiinni tuohon metalliputkeen. Kulmavaihteelle en siis tee tässä vaiheessa mitään. Muuta kuin vaihdan alkuperäisen takaisin, kun siinä on paremmin sopiva kotelo ja oli ihan kunnossa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.03.2024 kello on 18:14
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Markiisin rattaisto(?) luistaa
« Vastaus #59 : 29.05.2023 kello on 19:17 »
Eipä onnistunut pläni paikallaan tehtynäkään. Sormet eivät ole lähellekkään riittävän pienet. Hai pinsetitkin apuun mutta eipä onnistunut silläkään.

Nyt kun pohdin nikn olikohan sisäpuolella ruuveja jotka pitäisi avata että päätykappaleen sais irti? Pääsystä taitaisi sopivan kokoinen naru sopia jolla saisi ehkä sittenkin sidottua paketin nikn ettei nyt maahan tippuisi. Se on sitten toisaalta ihan eri asia tippuuko sen verran että päätypala ei enää mene paikoilleen.

Toisaalta ehkä keksin syyn miksi ei hievahtanutkaan kun yirtin nostaa matkiisia pois kiskoilta. Yllä olevan kumilista on sen verran jäykkää että ehkä s harasi vastaan. Josko tuon ottaisi pois niin. Voisi irrotakin. Uusia voisi samalla. On kuitenkin jo sen verran vanhaa.