Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Einhell BT-BC 10 E laturin korjaus

(1/5) > >>

jamseil:
Reissussa huomasin että vaunun mukana tulleessa Einhell BT-BC 10 E (2014) laturissa on vikaa, koska akun jännite putosi 12,5V muutamalla ledi valolla illan aikana vaikka vaunu oli piuhan päässä. Yön aikana ei ladannut akkua täyteen, jäi noin 13V paikkeille. Otin reissussa etulevyn sulakkeen pois ja kytkin yleismittarin sulakkeen liittimiin, latasi vain 0,7A:lla 12,5V kohdalla.

Kotona purin kannen pois ja ilman kuormaa muuntajan toisiossa oli 14V.
Tasasuuntauksen jälkeen antoin 12,25V tyristorin johto irroitettuna.
Latausjohtoihin antoi ilman kuormaa 10V.
Nämä kun tuntui olevan kunnossa, päättelin että vika on todennäköisesti tyristoria ohjaavalla pienellä piirilevyllä.





Kytkentä on melko saman kaltainen kun tässä 15A mallissa.
https://karavaanari.org/index.php/topic,9963.msg183758.html#msg183758

Tyristorina tässä kytkennässä on käytetty KP20A:ta. Sitä ohjataan piirilevyn kytkennällä, jossa on kaksi S8050 transistoria.
Vaihdoin lähempänä johtoja olevan transistorin tilalle laatikosta löytyneen BC547, kun S8050:tä ei itseltä eikä suomen kaupoista näyttänyt löytyvän.
Varmaan myös 2N2222 toimisi, jos sellaisia sattuu löytymään.





Uudella transistorilla lähti lataamaan "huikealla" lähes 5A virralla ja latausvirta tippui 0,2A tasolle 13,8V paikkeille.
Käänsin piirilevyn potikka hieman vastapäivään, nyt lataus jää 14,1V paikkeille.

Joko transistori on särkynyt vanhuuttaan tai sitten olin syksyllä sähköhommia tehdessä epähuomiossa irroittanut/kiinnittänyt akunkengän laturi päällä.
Voihan se olla että kytkentä on niin huonosti suojattu, että transistori särkyy tuollaisessa väärinkäytössä.
En viitsinyt enää yöllä kokeilla käykö näin.

Einhell BT-BC 10 E repair

mjo33400:
Tässä piirilevy kytkentä.


jamseil:
Kiitoksia. Thumb

jamseil:
Laturi paikallaan vaunussa, hyvin lähti lataamaan.

Mittasin laturin virrankulutuksen akusta ilman verkkovirtaa, nollaa näytti.
Vanha rautamuuntajallinen automaattilaturi on näköjään älylatureita parempi virrankulutuksen suhteen kiinteässä asennuksessa. Thumb

Palvelee minun patoutumaa, että kaikki virrankulutus pitää katketa päävirtakytkimestä ja lataa myös akkua ilman päävirtoja. Voi huoletta jättää vaunun seisomaan pidemmäksikin aikaa ilman akunkengän irroitusta.

Mjerica:
@jamseil: "Voi huoletta jättää vaunun seisomaan pidemmäksikin
             aikaa ilman akunkengän irroitusta"

Kyllä, mutta mikä parasta tällaisen voi jättää tarvitessa myös lataamaan
ilman välitöntä valvontaa. (Jos kohta itse olisin jättänyt tästä näkökulmasta
latausjännitteen ennalleen 13,8V tai jopa laskenut sitäkin hieman)

  Kaikki näkemäni/korjaamani/avaamani/Youtubessa muiden avaamat
älylatureiksi nimitetyt ovat olleet laadultaan/paloturvallisuudeltaan
sellaisia että itse käyttäisin vain välittömän silmälläpidon alaisena.
Varsin monet niin etten räpäyttäisi molempia silmiä yhtä aikaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View