rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Talvirenkaat  (Luettu 170979 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #570 : 25.11.2020 kello on 11:30 »
Olisi mukava tietää kuinka asian voisi hoitaa paremmin?
Kuinka luetettava on sellainen vertailu missä kylän kovin automies kertoo että miseliinit on parhaat mullakaan ei oo ikinä muita ollut?

Testejä pitäisi viedä lähemmäs todellista elämää, eikä vaan ajaa ympyrää talla pohjassa.
Liukas ylämäkikin olisi tutkimisen arvoinen asia.
Autoina voisi käyttää myös wanhempaa kalustoa, jota tien päällä on suurin osa....

jne.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:22
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #571 : 25.11.2020 kello on 11:37 »
Varmaan itsekkin tiedät ettei se ole mahdollista.
Isoin pointti tässäkin asiassa on ne tasaveroiset olosuhteet kaikille.
Jos on kymmenen rengasta niin ei ole kovin helppoa testata uusilla ja vanhoilla autoilla etelässä ja pohjoisessa ja sanoa että testit on vertailu kelpoisia keskenään.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:05
  • Knaus Eifelland
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #572 : 25.11.2020 kello on 12:14 »
Tärkeintä on asenne ja huomioi, mitä siellä alla pyörii. Jos liikutaan vanhoilla kumeilla ja minimiurasyvyyksiss ä, ei liene syytä lähteä urheilemaan muiden sekaan ihan joka keliin?
En minä lähde hyvilläkään kitkoilla kokeilemaan sivutielle vesikaljulle jäälle, pääsiskö perille pihaan asti kaverille kylään. Menen sitten joku toinen kerta.

Toiset tuudittautuu nastojen rapinaan ja saavutettuihin testivoittoihin, jatkavat näin kesänopeuksia. Kohti todennäköistä elämänsä ääritilannetta, nopeudesta tinkimättä.  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:20
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #573 : 25.11.2020 kello on 12:22 »
Niin, ja minä ainakin olen niin nuuka, että ajelen näissä 'etelän talvikeleissä' (esim nyt) kaikkein rauhallisimmin nastarenkailla kurvit ja kiihdytykset/jarrutukset.. kitkoilla liki yhtä rauhallisesti. Kesärenkain kärsii nuuka ajella reippaammin..  8)

Kesärenkailija syyskelissä 8) - eikä ole talvesta tietoa vielä..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #574 : 25.11.2020 kello on 12:34 »
Varmaan itsekkin tiedät ettei se ole mahdollista.
Isoin pointti tässäkin asiassa on ne tasaveroiset olosuhteet kaikille.

Ei ole!
Jos testi poikkeaa liiaksi normaalielämästä, eivät tulokset ole millään tavalla 'oikeita'.

Tärkeintä on asenne ja huomioi, mitä siellä alla pyörii.

Puhut vähän mutta asiaa.   Thumb

Yhtenä keväänä tuossa naapurissa pyörähti tuttu tuolta Väylän varresta.
Kun oli tarpeeksi useasti yrittänyt tuonne 21:lle, menin kysymään, mikä mättää?
Oli ostanut 'testivoittajakitkat' , joilla kuulemma pärjää ihan hyvin täällä Lapissa....

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:22
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #575 : 25.11.2020 kello on 14:33 »
No naapurin tuttu meni sitten uudestaan rengas kauppaan ja ostin testin huonoimmat ja kaikki pitoon liittyvät murheet katosi?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • seniori
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #576 : 27.10.2022 kello on 14:29 »
Vaihdoin (juniori) nastarenkaat Golfin alle ja vasen takarengas on vajunut kahdesti 0,2 bar ja automatiikka varoittaa.

Olin ajatellut ajaa vielä tämän talven noilla tuoreilla, v.2016 valmistetuilla renkailla, sillä pintaa ja nastoja on riittävästi.

Miten ongelman saisi korjaantumaan itse? Kokeilla, lakkaako vuoto ylipaineella vanteen ja renkaan välistä, tai suhauttaa renkaanpaikkausaine tta venttiilistä. Jos korjaamolle menee, on vaihtoehtoina venttiilin vaihto, yhden renkaan vaihto käytettyyn tai peräti neljän vaihto uusiin.  ???

Mitä mä teen, mitä mä teen, kun toiset nauraa   :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:20
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #577 : 27.10.2022 kello on 15:38 »
Ota pyörä irti ja 3bar painetta. Upota se sopivan kokoiseen altaaseen, ja katsele poreiden perään - ei tartte arvuutella. Tai teetä sama rengasliikkeessä

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #578 : 27.10.2022 kello on 15:48 »
Katso sitä rengasta jos esim ruuvi tai naula on näkyvillä ja olisi rikkonut tuon. Jos on niin itse paikkaaminen on helppoa kun ensin on poistanut vierasesineen. Rengasliikkeet eivät enää saa käyttää tätä korjaustapaa ja suhtautuvat ylleisesti nihkeästi paikkauksiin.
Tässä yksi paikkaussarja:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/451322/Car-Lux-Tubeless-renkaan-paikkaussarja-T-kahvalla

Näitä on ilman T kahvaa ja olen kuullut, että joissakin malleissa kahva menee rikki ja metallivarsi on tunkeutunut käteen, tämä siis kuulopuhetta. Minulle paikkasivat renkaan liimaamalla palan sisäpinnalle.

Venttiilin pitoa voi kokeilla saippualiuoksella ja on helpoiten korjattavissa, senkin voi tehdä itse, en tosin tiedä miten tuo renkaan paineanturi on toteutettu tuossa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/451328/Rengasventtiilin-neula-lyhyt-5kpl

Vanteen ja renkaan välin voi myös tarkastaa saippualiuoksella. Usein renkaan irroittaminen, pintojen putsaaminen ja uuden rasvan laittaminen riittää.

Pullokorjausaine ei ole tarkoitettu käytettäväksi pitkään, lähinnä hätävara, että pääsee korjaamolle. Sotkua nuo jättää ja keskipakovoima pakottaa tuon aineen renkaan kehälle, ei siis korjaa kyljessä olevia vuotoja.




*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:05
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #579 : 27.10.2022 kello on 16:47 »
Volkkareissa ei ole paineanturia, vaan renkaan paineenmuutos mitataan renkaan kehän mitalla abs-antureiden kautta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:58
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #580 : 27.10.2022 kello on 18:02 »
se on kyllä vuosimallista kiinni mieten mittaus toteutettu, ei merkistä. se on kyllä perseestä jos on anturi renkaan sisällä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #581 : 27.10.2022 kello on 18:27 »
Ota pyörä irti ja 3bar painetta. Upota se sopivan kokoiseen altaaseen, ja katsele poreiden perään - ei tartte arvuutella. Tai teetä sama rengasliikkeessä

Tuo on helpoin tapa todeta vuotokohta. Vaatii ehkä sen juniorin avuksi jos tynnyriin upottaa itse, rengasliikkeessä rutiinityö ja niillä rengas painetaan koneella veden alle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:43
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #582 : 27.10.2022 kello on 22:08 »
Ota pyörä irti ja 3bar painetta. Upota se sopivan kokoiseen altaaseen, ja katsele poreiden perään - ei tartte arvuutella. Tai teetä sama rengasliikkeessä

Jos ei ole sitä isoa paljua, niin alkuun pääsee, kun kaataa vettä siihen rengas/vanne uraan ja venttiilin päälle.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.03.2024 kello on 21:59
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #583 : 27.10.2022 kello on 22:21 »
Rouvalta pihistää sumupullon, sinne hiukan tiskiainetta ja vettä ja sillä ruiskuttelee renkaaseen niin vuotokohta löytyy varmasti.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:35
  • Epsoo
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #584 : 27.10.2022 kello on 22:33 »
Katso sitä rengasta jos esim ruuvi tai naula on näkyvillä ja olisi rikkonut tuon. Jos on niin itse paikkaaminen on helppoa kun ensin on poistanut vierasesineen. Rengasliikkeet eivät enää saa käyttää tätä korjaustapaa ja suhtautuvat ylleisesti nihkeästi paikkauksiin.
Tässä yksi paikkaussarja:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/451322/Car-Lux-Tubeless-renkaan-paikkaussarja-T-kahvalla

Lisää noita löytyy hakusanalla "kamelinpaska".