Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Talvirenkaat
kookaburra:
Niinpä niin. Nokialaisiin on perinteisesti luotettu, mutta veturin mukana tuli nasta-Misukat joilla ajeltu pari talvea. Ovat osoittautuneet hämmästyttävän hyviksi sekä pidon, että kulumisen suhteen. Näillä mennään....
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: kookaburra - 8.10.2013 kello on 09:43 ---Niinpä niin. Nokialaisiin on perinteisesti luotettu, mutta veturin mukana tuli nasta-Misukat joilla ajeltu pari talvea. Ovat osoittautuneet hämmästyttävän hyviksi sekä pidon, että kulumisen suhteen. Näillä mennään....
--- Lainaus päättyy ---
Minulla on kaikissa talvikulkimissa Misukan nastat, eikä enää hämmästytä pito ja kestävyys. Niihin ominaisuuksiin kun on jo tottunut.
Topelius:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 8.10.2013 kello on 20:54 ---Minulla on kaikissa talvikulkimissa Misukan nastat, eikä enää hämmästytä pito ja kestävyys. Niihin ominaisuuksiin kun on jo tottunut.
--- Lainaus päättyy ---
Vähän sama vika :-) Mulla taitaa olla kyllä vasta viidennet Misukat menossa...
kuusaan.matti:
--- Lainaus käyttäjältä: nike - 7.10.2013 kello on 22:36 ---Juu nastat pitää olla myös vaunussa, jos on veturissakin.
--- Lainaus päättyy ---
Josenihanväärinmuista niin jos vetoautossa kitkat, niin asuntovaunussa sai olla kitkat tai nastat.
AoH:
--- Lainaus käyttäjältä: kuusaan.matti - 9.10.2013 kello on 21:37 ---Josenihanväärinmuista niin jos vetoautossa kitkat, niin asuntovaunussa sai olla kitkat tai nastat.
--- Lainaus päättyy ---
Näin olen antanut itseni palstoilta myös lukea.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 4.12.1992/1257, 17§, momentti 2 säätääpi:
"Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L3P17
Ajatus lienee, että veturissa ei saa olla pitävämpää rengastyyppiä, kuin vedetävässä, jottei vedettävä pyri jarrutuksessa vetäjäksi. Eli kitkoilla varustetun veturin perässä saisi kyllä olla nastallinen vaunu, mutta ei toisin päin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta