rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Stihl vai Husqvarna  (Luettu 6552 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:35
  • Lempäälä
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #45 : 8.01.2022 kello on 14:48 »
Taitaa stihl mies saada päänsärkyä ja syyliä käteen hususta.
  Aloitus oli tehty keskustelun herättämiseksi--pelkästään. ;D ;D
  Kun on molemmat, ei ongelmia, vielä kun on Dolmari, ei näppyjä tule siitäkään. 
  Nämä on pikkasen eri sarjassa, joten helppo valita minkä ottaa kulloiseenkin käyttöön.
  Dolmarin ostin käytettynä, muut on tulleet mulle muuten käytettynä.



*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:47
  • Callengr
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #46 : 8.01.2022 kello on 15:04 »
Kyllä toi mun 451 raketti on vaan kunnon peli noihin verraten! menee kun juustoon hiukan paksumpaankin pölliin,

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:06
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #47 : 8.01.2022 kello on 19:08 »
Riippu vähän minkä tehoista ja painoista sahaa on käynnistämässä.

Pikku rankakoneen käynnistää näppärästi (oik. kätinen) vasemmalla kädellä tiputtaen koneen alaspäin. Oikea hoitaa narunvedon. Usein riittää että pitää koron, jos ei ole tiukat puristukset.

Isonkoneen kanssa etukrusifiksi vaatii jo papua. Helppo (omasuosikki) on laittaa takakahva oik. sisäpolvitaipeeseen vähän poikittain, ei siis jalkojen väliin pitkittäin. Sitten kun nykimisessä tulee hiki, niin maahan ja kengänkärjellä takakahvan alaosaa (leveä levy) pitää kannon päällä - ei siis kaasua pidetä kun se pysyy pitämättäkin. Ja noi mun kannot hangen sisässä, eikä mitään ammattilaisen metrisiä  :P

Joo. Mulla rankasahana 251.

Jos metsäkoulussa käynnistä sahan "pudottamalla" ilman että se on tuettuna, se koulu loppuu sun osalta siihen. Tuollainen saha jossa on oikeasti puristuksia, on tappovehe kun voimattomalla terä hyppää nykäistä pystyyn.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:56
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #48 : 8.01.2022 kello on 20:09 »
Ei pidä mennä kouluun  :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:36
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #49 : 8.01.2022 kello on 20:15 »
Tuollainen saha jossa on oikeasti puristuksia, on tappovehe kun voimattomalla terä hyppää nykäistä pystyyn.

Luoja varjelkoon minua edes yrittämästä käynnistää tuota Huskyä käsissä tai jaloissa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:06
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #50 : 9.01.2022 kello on 19:27 »
Kysympä tässä samassa ketjussa, mikä on näistä roikallisista sähkösahoista 1800 -2200w luokassa peli joka pelittää. Makita, Husse, boschhi vai joku muu?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:04
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #51 : 9.01.2022 kello on 20:16 »
Makitan pitkittäisellä moottorilla on ollut käytössä, toimiva laite. Eilen katselin K-reudassa Makitan tarjouksia ja ainkakin poikittaismoottoril la oleva saha myytiin alle 200.- ( moottorin kulm ketjuun siis)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:24.04.2024 kello on 10:21
  • seniori
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #52 : 9.01.2022 kello on 20:54 »
netrauta.fi, taloon.com ja muita


Itsellä 2000W pitkittäismoottoril la oleva. Kätevä kapeampana sahapukilla pätkittäessä. Myös käytettynä hankittu polttomoottorilla oleva mökkisaha Stihl puunkaatoon kauemmaksi metsään. Helppo käynnistellä 98 oktaanisella bensalla talvenkin jälkeen kaksin käsin (alas + veto).
Polttopuutarve on muutama heittokuutio/vuosi
« Viimeksi muokattu: 9.01.2022 kello on 21:06 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:53
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #53 : 9.01.2022 kello on 21:12 »
Kyllä sen sahan on oltava tukevasti paikoillaan ja vain vetokäsi liikkuu. Jos voima ei riitä, hanki "kevytkäynnistys-malli"
Itse tykkään pitää takakahvan polvien välissä kun käynnistän.

Itse olen vasenkätinen niin luonnollisen tuntuista käynnistää husku ihan käsissä nykien. Imu/ryyppy päälle, pari vetoa narusta ja hörähtää. Imu/ryyppy pois päältä, kaasu jää päälle, nykäisy ja kas kummaa saha on käynnissä, sen jälkeen kaasun kokeilu. 242 XP, vanha ammattimalli.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:07
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #54 : 9.01.2022 kello on 21:40 »
Kyllä minä olen kans käynnistänyt sahat aina käsissä "pudottamalla", isotkin. Toki näitä käynnistyskertoja on jokunen joten tiedän mitä teen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:13
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #55 : 9.01.2022 kello on 22:12 »
Kysympä tässä samassa ketjussa, mikä on näistä roikallisista sähkösahoista 1800 -2200w luokassa peli joka pelittää. Makita, Husse, boschhi vai joku muu?

Pitkittäisellä moottorilla on kätevämpi.
Minulla on yxi Elektroluxin tekemä, jonka suurin ongelma on, että se vetää kaiken purun sisäänsä.
Piti pistää sääskiverkko ilmanottoaukkoihin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:28
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #56 : 9.01.2022 kello on 22:37 »
   Mielestäni kaikissa sähköisissä ketjusahoissa on riittävä wattiteho,ketjunopeus on se mihin kiinnittää huomio,mitä suurempi niin sitä paremmin se syö puuta,eikä jyrsi. Eikö Makitassa ole lähes sama kuin polttomoottorisessa?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:28
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #57 : 9.01.2022 kello on 23:07 »
  Jos oikein helpoksi haluaa käynnistyksen,niin onhan niitä startillisiakin ,esim McCulloch 3-10E !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:20
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #58 : 10.01.2022 kello on 00:08 »
Kyllä toi mun 451 raketti on vaan kunnon peli noihin verraten! menee kun juustoon hiukan paksumpaankin pölliin,
Samanlainen pitkälaippainen kuntolaite tuolla tallissa seisoo. Täytyisi taas joskus käynnistellä. Ei jäädy kädet, kuten sähkösahassa. ;D

Tuolla halkaistiin joskus isompia pöllejä puutarhapöydän kanteen, kun kaverin mökkihuskusta loppui voima.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Vs: Stihl vai Husqvarna
« Vastaus #59 : 10.01.2022 kello on 09:06 »
Ittellä edelleen Stihl MS261C-M  15" laipalla, sekin laippa vähän liian lyhyt vanhaan metsään ja polttopuiden tekoon. Hieman raskas käyttää koko päivän mutta ei tartte miettiä pyöriikö ketju tai onko käynti, käynnistys tai teho ongelmia. Ei ole ongelmia. Lähtee käyntiin kylmänä aina samalla Stihl kaavalla vaikka olis keväästä sysitalveen toipunu edellisestä käyttökerrasta.