rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)  (Luettu 4793 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« : 17.11.2021 kello on 07:10 »
Onko niin, että Ducaton huohottimen jäätyminen on ainoastaan maskisuojan varassa...?

Minulla on ollut se käsitys, että huohottimessa olisi eristys ja mahdollisesti lämmitys Suomeen maahantuoduilla malleilla. Itse käytän maskisuojaa lähinnä estämään suolaveden ja lumen menoa kennostoon.

"Matkailuauton ostanut yritti maksattaa omat virheensä myyjällä – pakkanen paljasti heikoimman lenkin"

https://www.is.fi/autot/art-2000008408359.html

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:40
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #1 : 17.11.2021 kello on 07:51 »
2007 mallinen auto ja 32500 euroa????
Ja moottorin korjaus 12000 euroa?

Rahastuksen makua molemmissa...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #2 : 17.11.2021 kello on 08:58 »
Onko niin, että Ducaton huohottimen jäätyminen on ainoastaan maskisuojan varassa...?

Minulla on ollut se käsitys, että huohottimessa olisi eristys ja mahdollisesti lämmitys Suomeen maahantuoduilla malleilla.
..
Tuohan se on ollut vuosikymmenet tuon merkin kompastuskivi - maahantuoja asennellut sitten vaihtelevalla menestyksellä lämmityksiä siihen. Lämmitysvastus laitettu "fiksusti" ajoneston sulakkeen taakse. Karavaanipalstoilla alkuunsa ihmeteltiin mikä se tuo avaimen kuva kojelaudassa on, eikä auto käynnisty... vastus oli vikaantunut.
Joku keksi laittaa vastuksen tilalle kiertämään jäähdytysvesi ja lämpöeristää vielä viristys. Kumma vain, että nuo tietyt välimeren-merkit ovat tehtaalta tullessaan jo vajaita pohjolaan.. sitten pidettiin pakollisena varusteluna maskisuojaa ja moottorintilan pohjasuojaa sekä lopputilkkeenä vielä sisälokareita ettei lämpö karannut. Ei riittänyt että koppi oli hataran kylmä ja yhtä vaihdetta "ei saanut käyttää"..

Välttämättä matkailuauton alusta ei ole lähtenyt tehtaalta loppumarkkina-alueen mukaisella koodilla (eli varustelulla), eikä maahantulossa 2. vaiheen valmistajan jälkeisessä ketjussa asiaa ole puututtu/korjattu, vaikka puute ollut tiedossa. Aikoinaan vielä tämä hlö- ja pakupuolen nimeltä mainitsematon maahantuoja suhtautu hyvin ynseästi "muiden kuin virallisen maahantuojan" kautta tulleisiin pakualustoihin. Samainen itärahotteinen organisaatio osti tuomansa ajoneuvot tehtaalta ilman tehdastakuuta, antamalla omansa (pidempi) sen sijaan - ongelma vain siinä oli takuun katkeaminen omistajanvaihdossa. .
Noiden ja muiden teknisten syiden takia en ole halunnut noita merkkejä pihaan silloin, enkä oikein nytkään "lämpene" kun en muita parempia ominaisuuksiakaan tiedä niissä olevan 8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #3 : 17.11.2021 kello on 09:06 »
Jos huohottimessa ei ole eristystä, tai lämmitystä, niin riittääkö maskinsuoja...?

Itse olen sitä mieltä, että maahantuojan pitäisi varustaa auto Suomen talveen. Mikäli itse olisin maahantuojana, niin selvittelisin nämä hommat ensimmäisenä.
Minusta maahantuojan pitäisi olla vastuussa auton toimivuudesta Suomen oloissa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:01
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #4 : 17.11.2021 kello on 09:15 »
Jos huohottimessa ei ole eristystä, tai lämmitystä, niin riittääkö maskinsuoja...?

Itse olen sitä mieltä, että maahantuojan pitäisi varustaa auto Suomen talveen. Mikäli itse olisin maahantuojana, niin selvittelisin nämä hommat ensimmäisenä.
Minusta maahantuojan pitäisi olla vastuussa auton toimivuudesta Suomen oloissa.
Toiset moottorivalmistajat tekevät suunnittelupöydällä "talviset ratkaisut" jo valmiiksi - siis pelkästään huohotinputkien pituudella ja sijoittelulla talvisen moottorin lämmön vaikutusalueelle pärjää..

Matkailuautojen maahantuojissa on kova kirjo - alkaen ihan yksityisistä..  :laugh: Mikä se on sitten virhevastuun raja moottorilla / kuka valmistajaa täällä edustaa? Ketjun 1. vaiheen valmistaja on kauimpana kuluttajasta  ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #5 : 17.11.2021 kello on 09:36 »
Palasin reilu kymmenen vuotta sitten Pelkosenniemeltä. Henkilöauto oli sitikka. Öljyvalo alkoi vilkkua, uutta oljyä koneeseen ja matka jatkui. Ennen kuin olin Kuopiossa, öjyä jouduin lisäämään reilut kymmenen litraa. Pakkasta oli reilu kolme kymmentä astetta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:28
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #6 : 17.11.2021 kello on 09:39 »
Itse olen sitä mieltä, että maahantuojan pitäisi varustaa auto Suomen talveen.

Nope, jopa niinkin yleinen auto kuin Nissan Qashqai 1.2 korimalliltaan J11 kärsii noista. Niissä MAF-anturi jäätyy ja matkanteko tyssää siihen. Kyllä vain, "ratkaisu" tähänkin on maskisuoja, jota marmorilla alkoivat sitten jakaa ilmaiseksi halukkaille ::)



Ja mm. Citroën on ihan perinteikkäästi aina toimittanut uudet autonsa maskisuojien kera, kuten tuli myös tuo meikäläisenkin nykyinen vm. -20 auto, vaikka tuo ei jäätymisistä varsinaisesti kärsikään. Ei, moottorin heikko lämpeneminen talvella ei ole vika, se on ominaisuus ;D Jota vastaan itse ruksin varustelistalta mukaan myös Webaston, jota auto käyttelee myös itse aina tarpeen mukaan, vaikka kuinka on myös tuo maskisuojakin paikallaan aina talvisin = meidän autossa ei ole tarvinnut koskaan vielä palella :)


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:05
  • Knaus Eifelland
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #7 : 17.11.2021 kello on 10:25 »
Eipä toi nyt iso vaiva ole talvisuojan laitto talvirengaskaudeksi . Moottori lämpiää nopeammin, säästää polttoainetta ja konehuone pysyy puhtaampana. Voi jopa ilmastoinnin lauhdutin säästyä vahingolta, jos oikein tuuri käy.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.02.2024 kello on 18:47
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #8 : 19.11.2021 kello on 19:35 »
-96vm ducato 2,5td ei edes kesällä lämpee optimilämpöön vaikka on uutta termari laitettu ym,Tänä kesänä laitoin telttapatjasta leikatun suojan peittämään 2/3osan syyläristä,niin nyt lämpee oikeeseen lämpötilaan ja ei noussut lämmöt alkusyksyllä edes kun korkeille vaaroille ja tuntureille ajoi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:08
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #9 : 19.11.2021 kello on 20:40 »
Tottakai keula peitetään talvella autosta kuin autosta. Ja koneen alle suojat laitetaan ellei niitä valmiina ole.
Näin ainakin meillä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:40
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #10 : 19.11.2021 kello on 21:24 »
tarviiko jotkut autot oikeasti tuollaasia...?  :o :o :o
Sen ymmärtää että 70-80 luvulla mut vieläkin?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.02.2024 kello on 18:47
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #11 : 20.11.2021 kello on 07:55 »
Nykypäivänä vielä enempi,koneitten hyötysuhteet on sellaisia ettei kone tuota edes lämpöä,siksi monissa on polttoainelämppärit vakiona asennettu.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 18:14
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #12 : 20.11.2021 kello on 08:19 »
Entisaikaan autoissa ei myöskään ollut ilmastoinnin lauhdutinkennoa jäähdyttäjän edessä.
Joissain autoissa jäähdytystuuletin on heti maskin takana. Seuraavana oleva ilmastoinnin lauhdutin on myös talvella kylmä, jolloin lumisella kelillä tuulettimeen kertyvä lumi ei sulakaan heti vaan saattaa kertyä sinne tuulettimen koteloon jäiseksi möykyksi ja jumittaa jäähdytystuulettime n.

Joku viisas oli myös laskeskellut, että 20 asteen pakkasella ajoviiman jäähdytysteho on luokkaa 60 -70 kW. Ei ihme, että nykydieseleissä ei meinaa lämpö riittää ilman webastoa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 18:14
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #13 : 20.11.2021 kello on 08:27 »
Palasin reilu kymmenen vuotta sitten Pelkosenniemeltä. Henkilöauto oli sitikka. Öljyvalo alkoi vilkkua, uutta oljyä koneeseen ja matka jatkui. Ennen kuin olin Kuopiossa, öjyä jouduin lisäämään reilut kymmenen litraa. Pakkasta oli reilu kolme kymmentä astetta.
Citroenin ja Peugeotin XU-sarjan moottoreissa huohotinputki on moottorin etupuolella. Voiteluöljyn sekaan tulee aina kondenssivettä, joka sitten haihtuu, kun öljy lämpenee. Seuraavaksi vesiköyry tiivistyy ja jäätyy kylmässä huohottimessa. Samaa ongelma oli myös joissan VAG:n moottoreissa.

Lisäksi noissa moottoreissa öljyn mittatikun suojaputki menee öljypohjaan asti. Tämä siksi, että öljyt voidaan vaihtaa imemällä sen suojaputken kautta. Tämä tosin aiheuttaa sen, että kun huohotin jäätyy tukkoon, niin kampikammioon kertyvä paine puhaltaa öljyt ulos sen mittatikun putken kautta.

Koska Suomessa ei juuri imuvaihtoa käytetä, niin korjaus oli helppo: Huollossa mittatikun suojaputkeen porattiin pieni reikä juuri lohkon läpiviennin alapuolelle. Tällöin kampikammioon mahdollisesti kertyvä paine puhaltaa vain mittatikun löysäksi ja paine pistuu suojaputken kautta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:28
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ducaton huohotin jäätyi (Lehtijuttu)
« Vastaus #14 : 20.11.2021 kello on 09:03 »
Joku viisas oli myös laskeskellut, että 20 asteen pakkasella ajoviiman jäähdytysteho on luokkaa 60 -70 kW. Ei ihme, että nykydieseleissä ei meinaa lämpö riittää ilman webastoa.

No on noita ongelmia ollut aikaisemminkin. Aikanaan faijan Nissanin moottorilla dieselöity Volvo 164 (juu, juuri kortin saaneena pappa-leasingilla tuolloin talvisin ajelin) vaikka tuota hukkalämpöäkin tuotti, niin tuolloin oli muita ongelmia mm. dieselin jäänestojen kanssa, tavara ei ollut tasalaatuista ja pakkaskestotkin sitten sen mukaan. Siksi Diesel 100 jäänestoaine tuli hyvinkin tutuksi ja aina sekään ei auttanut. Tuo Volvokin kaikista keulapeitteistään yms. huolimatta aina välillä alkoi ajossa puutumaan filsun jähmettymiseen. No tuon kun hoksasi ajoissa niin ettei pata sammumaan päässyt, niin tien sivuun vain ja hetki tyhmäkäyntiä. Näin ajoviima ei päässyt haihduttamaan sitä moottorin lämpöä ja filsukin suli kohta sen veran että käynti jälleen palautui ja matka jatkui :)