rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tuuletusluukku pakuun  (Luettu 10914 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 00:02
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #15 : 10.11.2021 kello on 20:03 »
No oli miten oli, niin minulla ei ole ainoatakaan reikää katossa, eikä lattiassa....
Kiinteä kaasuliesi on ja koko laitos on tehdastekoinen.

Mulla sarjavalmisteinen paku, jossa oli vain yksi ei-jatkuvasti tuulettava katttoluukku. Totesin viime talvena tuuletuksen riittämättömäksi, kun talvella ei oikein voi kattoluukkua pitää avoinna.. Sisäilma tuli helposti liian kosteaksi, varsinkin jos oli jokin kostea pyyhe, uimahousut, tms. ripustettu wc:hin.

Laitoin wc:n kattoon tämmöisen, tarvittaessa suljettavan venttiilin, jollainen löytyy melkein jokaisen vaunun katolta.
  https://www.motonet.fi/fi/tuote/452957/Caravan-kattoventtiili-GY20-suljettava-taydellinen

Tuo voi olla avoinna käytännössä aina, ympäri vuoden. Sisäilma pysyy parempana ja kosteus tuulettuu ulos, kun pitää vaan lämpöä pöhisemässä. Asennus käy helposti - kovapalareikäsahall a reikä kattoon ja butyyliä reilusti väliin tiivisteeksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:07
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #16 : 10.11.2021 kello on 20:09 »
^
Tuota GY20 tuuletintakin myös pähkäilin...

Sellaista jopa hypistelin käsissäni. En vain oikein ymmärtänyt sen toimintaperiaatetta . Ilmeisesti se toimii painovoiman avulla, eli lämmin ilma ja samalla kosteus pyrkii ylös ja ulos kohti kylmempää. Siihen ei saa pakkotuuletinta, ellei itse viritä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
  • Escucha el Oi!
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #17 : 10.11.2021 kello on 20:26 »
Ilma on seoskaasu, jossa on muunmuassa happea.
Ei se happi yksinään liiku.

kyllä. siksi kirjoitinkin tuon loppuvirkkeen?

mutta näköjään olin siinä määrin väärässä, että vaaditaan ne ilmanvaihtoreijät kattoon sekä lattiaan:
"Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita,
on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihd olla siten, että
vähintään yksi ilmanvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon
rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaiht oon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia"

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Matkailuajoneuvojen%20nestekaasu-%20ja%20sahkolaitteiden%20vaatimuksista.pdf

mutta siinä olin oikeassa, että kyse ei ole sinällään asumisesta vaan kaasulaitteista.

"avoliekkinen käyttölaite" tarkoittaa eittämättä kaasuliettä, mutta miten jääkaappi ja lämmitin? ovatko "avoliekkisiä" kun nämä ovat kuitenkin eristetty asumisosasta?
Korvausilma ulkoa ja pakokaasut ulos. Liekkihän tietty on avoin, mutta käsittääkseni kuitenkin nämä määräykset perustuvat juurikin tulen hapen kulutukseen, jääkaappi tai lämmitin ei kuluta asuintilan happea jos ovat oikein suunniteltu ja toteutettu.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 00:02
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #18 : 10.11.2021 kello on 20:56 »
Ilmeisesti se toimii painovoiman avulla, eli lämmin ilma ja samalla kosteus pyrkii ylös ja ulos kohti kylmempää. Siihen ei saa pakkotuuletinta, ellei itse viritä.

Se on tosiaan painovoimaiseen ilmanvaihtoon, joka toimii hyvin lämmityskaudella. Takaa tai avittaa myös nukkujille vähimmäismäärän ilmanvaihtoa hengittelyyn. Pakkotuuletukseen propellin avulla tuosta ei ole, mutta hyvä perusilmanvaihtoon ja helppo sijoittaa sellaiseen paikkaan ettei aiheuta vedon tunnetta viileässä kelissä.

Kattoluukku on silti mukava olemassa, sitä helposti kaipaa kesäaikaan ja se antaa myös valoisuutta sisätilaan. Kattoluukkuun voi propellin laittaa helpommin - joko tehdastekoisen tai oman virityksen. Sikäli kuin on tarvetta tehokkaalle ilmanvaihdolle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:11
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #19 : 11.11.2021 kello on 07:23 »
Noita tuulettimia löytyy kyllä moottoroitunakin ainakin venetarvikeliikkeis tä tai Biltemasta, https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/aurinkopaneelit/aurinkokennotuuletin-akku-2000046780