rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tuuletusluukku pakuun  (Luettu 10844 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Tuuletusluukku pakuun
« : 10.11.2021 kello on 15:03 »
Nyt olisi vaiheessa pakun tuuletus...

Autossa ei ole muita avattavia ikkunoita, kuin etuovissa. Tuuletusta suunnittelin ensialkuun järkätä raollaan olevilla ikkunoilla edessä ja siihen tuulenohjaimet tykö.
Nyt olen silmäillyt tuulettimella varustettuja kattoluukkuja, mutta kun niitä taitaa olla satoja. Olisiko antaa suuntaa antavia neuvoja, jotta väistäisin suurimmat sudenkuopat?
Ajatuksena olisi avattava luukku, jossa olisi tuuletin ja koko mahdollisimman pieni. Olisiko 40x40 pienimmästä päästä?
Toinen juttu on sitten asennus. Pitäisi löytää luotettava asiansa osaava asentaja. Itsekin toki voisin asentaa, mutta silloin puuttuu se asiantuntemus ja luotettavuus.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:56
  • viva la France
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #1 : 10.11.2021 kello on 15:58 »
Onhan noita vaikka kuinka 28 x 28 luukujakin, sähköisellä tuulettimella tai ilman.
Kaikilla tunnetuilla merkeillä näkyy olevan, Dometic, Fiamma ja MTK ainakin.

https://www.obelink.be/dometic-micro-heki-dakluik-met-hor.html?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvllCVqbz_xRNTDHMNhQ_v8dV6-7nbEYhGADydNNDi7dc_zwF5bqAAaAiHqEALw_wcB#3558=9844



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #2 : 10.11.2021 kello on 16:06 »
^
En oikein ymmärtänyt tekstiä...

Oliko se niin, että tuollaiseen piskuiseenkiin saa ropelin? Jotenkin niin olin tekstistä ymmärtänyt. "Kattoluukku on saatavana jatkuvalla ilmanvaihdolla ja ilman jatkuvaa ilmanvaihtoa."

Ei ainakaan ole hinnan kiroissa.

Edit:
https://www.siilincaravan.fi/fiamma-kit-turbo-vent-28f-kattotuuletin-helppo-asentaafiamma-28-kattoikkunaan/p/277230/
https://www.tabena.fi/products/28x28-fiamma-vent-f-valkoinen?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRv08xO81KfvVhzcNKQ8MI6jptokxIR00lwJUf9BhWdVHShXw5l4TpQaAsfeEALw_wcB
« Viimeksi muokattu: 10.11.2021 kello on 16:18 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:56
  • viva la France

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 21:27
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:08
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #5 : 10.11.2021 kello on 17:14 »
^
En oikein ymmärtänyt tekstiä...

Oliko se niin, että tuollaiseen piskuiseenkiin saa ropelin? Jotenkin niin olin tekstistä ymmärtänyt. "Kattoluukku on saatavana jatkuvalla ilmanvaihdolla ja ilman jatkuvaa ilmanvaihtoa."


Asumiseen tarkoitetussa ajoneuvossa on minimi ilmanvaihdon takaamiseksi X määrä luukkuja  jatkuvallailmanvaihdolla joita ei saa tukkia vaikka kuinka olisi kylmä ja vilu.
 Ja tällaisen tilalle saa vaihtaa vain vastaavan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #6 : 10.11.2021 kello on 17:20 »
Asumiseen tarkoitetussa ajoneuvossa on minimi ilmanvaihdon takaamiseksi X määrä luukkuja  jatkuvallailmanvaihdolla joita ei saa tukkia vaikka kuinka olisi kylmä ja vilu.
 Ja tällaisen tilalle saa vaihtaa vain vastaavan.
Tätäkin olen joskus ihmetellyt...

Omassa tehdastekoisessa Westfaliassani ei ole katossa ainoatakaan reikää ja silti siinä on neljä petipaikkaa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:17
  • Callengr
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #7 : 10.11.2021 kello on 18:09 »
Voihan sen ilmanvaihtoreijän tehdä seinällekin,siihen on kyl olemassa venttiilejä. Propelilla ja ilman.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:42
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #8 : 10.11.2021 kello on 18:10 »
Tuo ilmanvaihdon minimi koskee kaasulaitteiden kanssa. Ainakaan minulle ei tullut mitään lisävaatimusta luukuille joita ei ole.  Entinen ambulanssi jossa ajonaikainen tuuletus. Parkissa ei puhaltimet pyöri. Kysyin vielä tarkalta katsurilta, sanoi että koskee vain jos laitan kaasulieden tai -jääkaapin.

Lähetetty minun SM-F900F laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:23
  • Escucha el Oi!
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #9 : 10.11.2021 kello on 18:12 »
Asumiseen tarkoitetussa ajoneuvossa on minimi ilmanvaihdon takaamiseksi X määrä luukkuja  jatkuvallailmanvaihdolla joita ei saa tukkia vaikka kuinka olisi kylmä ja vilu.
 Ja tällaisen tilalle saa vaihtaa vain vastaavan.

itse olen ollut siinä uskossa että se pakkotuulettava luukku pitää olla vain jos on kaasuliesi?

ei kuorma-autoissa ainakaan ole tuulettuvaa kattoluukkua vaikka ois ihan asumiskäyttöön tehty. Muita ilmanvaihtoreikiä kyllä.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #10 : 10.11.2021 kello on 18:43 »
Mulla on kyllä tuossa Westfaliassa kiinteä kaasuliesi...

Luulisi, että kaasu edellyttäisi alas pakkotuuletusta, eikä katolle. Itseasiassa sisälle suljetussa kaasukaapissa onkin jatkuva tuuletus alaspäin.

Sellaista seinän läpi tuuletustakin suunnittelen. Läpivienti menisi vain väliseinän läpi ohjaamoon. Nyt koelämmityksessä ilmankosteus tuli suljetussa tilassa hyvin alas tavaratilassa, mutta ohjaamon lasit kostuivat. Ilmalämmitin ottaa nyt ilman ohjaamosta ja työntää sitä tavaratilaan väliseinässä olevasta isosta aukosta. Sähkötuuletin voisi imeä kuivempaa ilmaa ohjaamoon, jos sen asettaisi väliseinän yläosaan. Samalla kun ilman kierto tehostuisi ohjaamon ja takatilan välillä, niin lämmötkin tasaantuisi. Kosteus edessä laskisi, jos ikkunat ovat raollaan. Näin ainakin oletan.
Silti tuo tuulettava kattoluukku kiinnostaisi, koska auto on sysimusta ja vielä erikoistummennetuil la ikkunoilla. Saattaapi kesällä muuttua aika ajoin paistinuuniksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:12
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #11 : 10.11.2021 kello on 18:44 »
itse olen ollut siinä uskossa että se pakkotuulettava luukku pitää olla vain jos on kaasuliesi?

Entäs sitten se paljon puhhuttu tuloilma?
Yhtään reikää ei ole auton pohjassa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:23
  • Escucha el Oi!
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #12 : 10.11.2021 kello on 18:59 »
Mulla on kyllä tuossa Westfaliassa kiinteä kaasuliesi...

Luulisi, että kaasu edellyttäisi alas pakkotuuletusta, eikä katolle. Itseasiassa sisälle suljetussa kaasukaapissa onkin jatkuva tuuletus alaspäin.


ei se olekaan mahdollisen kaasuvuodon takia, vaan hapen. Palaminen kuluttaa happea, siksi pitää olla se pakkotuuletus katolla.. Happihan on hieman painavampaa kuin ilma, eli tullee kai helpommin ylhäältä alas kuin toisin päin? Saattaa kyllä olla että lämpötilaerot ja painovoimainen ilmanvaihto muuttaa tuon eron toiseen suuntaa.

Nämä jutut nyt on puolet mutua, puolet ehkä faktaa...


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #13 : 10.11.2021 kello on 19:11 »
ei se olekaan mahdollisen kaasuvuodon takia, vaan hapen. Palaminen kuluttaa happea, siksi pitää olla se pakkotuuletus katolla.. Happihan on hieman painavampaa kuin ilma, eli tullee kai helpommin ylhäältä alas kuin toisin päin? Saattaa kyllä olla että lämpötilaerot ja painovoimainen ilmanvaihto muuttaa tuon eron toiseen suuntaa.

Nämä jutut nyt on puolet mutua, puolet ehkä faktaa...
No oli miten oli, niin minulla ei ole ainoatakaan reikää katossa, eikä lattiassa....

Kiinteä kaasuliesi on ja koko laitos on tehdastekoinen.
Tuuletus olisi kyllä hyvä. Muuten voi käydä kuten Kummelin 30-vuotisjaksossa. Tarpeeksi kun piereskeli, niin joutui äijä ulos yöpymään. Transporteri taisi olla siinäkin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:12
Vs: Tuuletusluukku pakuun
« Vastaus #14 : 10.11.2021 kello on 19:52 »
Palaminen kuluttaa happea, siksi pitää olla se pakkotuuletus katolla.. Happihan on hieman painavampaa kuin ilma, eli tullee kai helpommin ylhäältä alas kuin toisin päin? Saattaa kyllä olla että lämpötilaerot ja painovoimainen ilmanvaihto muuttaa tuon eron toiseen suuntaa.

Ilma on seoskaasu, jossa on muunmuassa happea.
Ei se happi yksinään liiku.