rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta  (Luettu 4975 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Oetan siis ainakin että otsikon tiedot meni oikein. Alusta siis 1997 Ducaton ja kokonasimassa 4,5 tonnia. REnkaat ovat kuusitoistatuumaise t. Muistelisin että ekassa sukupolvessa, jota edellinen auto oli, normaalissa oli viisitoistatuumaise t renkaat ja Maxi alustassa kuusitoistatuumaise t.

Muistelin, että jostain sinisistä Suomen vaimentimen iskunvaimentimia oli ihailtu eri karavaanariforumeil la, mutta mikäli nyt ymmärsin oikein, nämä ovatkin vain taka-akselille?

Minkälaiset iskunvaimentimet kannattaa siis hommata vai onko edes vaihtoehtoja?

Missä työ kannattaa teettää? Paikallisesti Best Caravan olisi helppo ja lähellä. Mutta eipä se Tampereen Fiat spesialistikaan mahdottoman matkan päässä ole. Samoin kuin VAllilan takomo.

Besta CAravanin huoltaja sanoi, että menee koko työpäivä, kun integroitua joutuu purkamaan myös ohjaamon puolelta. Kun en itse mitään ymmärrä niin kysyn pitääkö tämä paikkaansa? Oletin, että altapäin tehtäisiin koko operaatio. Toki en kyllä tiedä onko mitään vaikutusta aika-arvioon. Tajrjoukset kysymällähän tuo toki selviää, jos muualla annetaan ihan eri arvioita.

Aikataulu on siinä määrin löysä, että käytännössä ensi kauteen aikaa. Talvisäilytyskin vielä auki. Mutta varmaan siis talven jälkeen olisi ajankohtaista ennen seuraaavaa ajokautta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:00
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #1 : 11.10.2021 kello on 00:11 »
Suomen Vaunuosa / Nomad Finland noita sv-vaimentimen "sinisiä tolppia" on paljon asentanut matkailuautoihin.
https://www.nomadfinland.fi/
Klaukkalassa.
Tietää työnmäärän ja on noiden sinisten jälleenmyyjiä..

Mutta totta tuo integroidun isompi työmäärä. Se etuiskarin yläpää pitää saada irti. Sieltä kojelaudan syövereistä pitää kaivaa muttereita..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:59
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #2 : 11.10.2021 kello on 08:24 »
Normi pakuun nähden saattaa olla aika paljon ylimäärästä hommaa ohjaamon puolella. Pakussa ne pultit kun on hienosti silmien edessä.
Ehkäpä tuollaisessa kannattaa käyttää integroidut tuntevaa korjaamoa eikä päästää normi vaseliinitassua sinne ohjaamoon ihmettelemään missä on pultit piilotettuina...


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2023 kello on 21:49
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #3 : 11.10.2021 kello on 10:53 »
Italiaanot on piilottaneet ne pultit kojelaudan sisälle. Kojelaudan alaosan kun saa purettua irti niin se riittää, pääsee hyvin käsiksi.

Tuohon omaan kun vaihdatin yläpään laakerit, purin itse valmiiksi esille mahdollisimman paljon, mikä käytännössä tarkoitti apukuskin ja ikkunan välissä olevan lokerikon irroittamisen sekä kaikkien muovien purkamisen kojelaudan sivuista, että pääsi purkamaan kojelautaa. Hitaasti ihmetellen ensikertalaisena sain purkuun uppoamaan n. 5h mutta kasaaminen meni jo parissa tunnissa.
Ammattilainen, varsinkin merkin tunteva, tekee tuon varmasti huomattavasti nopeammin.

Iskunvaimentimien yläkiinnitykseen ei tässä mallissa pääse konehuoneen puolelta edes pakuversiossa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:28
  • Kainuu
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #4 : 13.10.2021 kello on 00:48 »
Integroitu Hymeri. Etujousi katkesi ja uudet jouset + iskarit ja kääntölaakerit Raskoneella 1100€. Varmaan sielläkin lähellä Raskone löytyy...kannattaa kysyä. Olisi ollut 900€ mutta olikin vahvistetut nuo jouset ja joutuivat tilaamaan toiset. Vianor nosti kädet pystyyn ja neuvoi kilpailijalle. En tiedä onko tuo halpa vai kallis mutta pakko mikä pakko laittaa

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:40
  • Häme
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #5 : 13.10.2021 kello on 20:57 »
Kysy Italia-Motorista, minkä hintainen siellä on vaihdon hinta. http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html
 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:59
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #6 : 14.10.2021 kello on 08:12 »
Jotkut korjaamot ei halua koskea tuollaasiin erikoisiin lasikuitulaatikoihi n kunnei ole kokemusta --> aikaa palaa enempi --> hinta nousee --> asiakas ei tyytyväinen

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:50
  • viva la France
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #7 : 14.10.2021 kello on 10:18 »
Kannattaa aukaista pikkaisen molemmista laidoista, yleensä pystyssä oleva osa irtoaa helposti ja silloin näkyy tarvitseeko purkaa enemmän vai ei. Yleensä ei, kokemusta on asiasta edellisen matkamökin kohdalta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #8 : 14.10.2021 kello on 11:25 »
Jotkut korjaamot ei halua koskea tuollaasiin erikoisiin lasikuitulaatikoihi n kunnei ole kokemusta --> aikaa palaa enempi --> hinta nousee --> asiakas ei tyytyväinen

Ei ole lasikuitua vaan alumiinia. Toki oletan, että ongelma on hieman sama. Raskonetta ei taida paikallisesti olla. Hämeenlinnassa näykisi olevan, jonne on jotakuinkin sama matka kuin pääkaupunkiseudulle . Ehkä vain helpompi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2023 kello on 21:49
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #9 : 14.10.2021 kello on 20:52 »
Koko ja paino voi muodostua esteeksi myös. Monesti sopivaa korjaamoa etsiessä on tullut vastaan ettei mahdu edes ovesta sisään, vaikka mun auton korkeus ei ole "kuin" 2,9m itse mitattuna. Leveydestä ei ole koskaan sentään jäänyt kiinni  ^-^

Sitten se nosturi. Jostain syystä sekin on ollut yllättävän monessa paikassa harmina jo 3,5t kokonaismassalla, joko loppuu tiloissa korkeus tai nosturissa kapasitetti.

Jos pysyy sen verran työkalut kädessä, että voisi itse purkaa sisätiloista esteitä valmiiksi pois, säästää rahassa jonnin verran ja korjaamovaihtoehdot ehkä hieman kasvaa kun kehut tehneesi reitin auki sisämuttereille. Jos taas tuntuu ettei osaa tai halua niin itse hakeutuisin silloin alan liikkeeseen jos ei varmasti tiedä, että pajalla on taitoa ja halua ryhtyä purkamaan sisustaa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #10 : 15.10.2021 kello on 15:11 »
Koko ja paino voi muodostua esteeksi myös. Monesti sopivaa korjaamoa etsiessä on tullut vastaan ettei mahdu edes ovesta sisään, vaikka mun auton korkeus ei ole "kuin" 2,9m itse mitattuna. Leveydestä ei ole koskaan sentään jäänyt kiinni  ^-^

Sitten se nosturi. Jostain syystä sekin on ollut yllättävän monessa paikassa harmina jo 3,5t kokonaismassalla, joko loppuu tiloissa korkeus tai nosturissa kapasitetti.

Jos pysyy sen verran työkalut kädessä, että voisi itse purkaa sisätiloista esteitä valmiiksi pois, säästää rahassa jonnin verran ja korjaamovaihtoehdot ehkä hieman kasvaa kun kehut tehneesi reitin auki sisämuttereille. Jos taas tuntuu ettei osaa tai halua niin itse hakeutuisin silloin alan liikkeeseen jos ei varmasti tiedä, että pajalla on taitoa ja halua ryhtyä purkamaan sisustaa.

Tällä hetkellä harkinnassa olevat yritykset ovat:
Italia Motors
Best Caravan
Suomen Vaunuosa / Nomad Finland
Raskone
Vallilan takomo

Bäistä kaksi on suoraan Asuntoautoihin ja vaunuihin erikoistuneita liikkeitä. Italia Motorsissa käsittääkseni aika moni käyttää asuntoautoja huollossa, joten ei pitäisi olla tuntematon heillekään. Raskoneessa olen kuullut myös monen hullattavan, heiltä kai ei myöskään tilat ole ongelma ainakaan, kun muutakin raskasta kalustoa huoltavat ja Valillassa muistaakseni myös mahtuu ja ovat ainakin myös kovasti itse markkinoineet karavaanaripuolelle .

Jokerina voisin tiedustella toki vielä Hyvinkään ammattikoululta. Tavallisen varmaan hoitaisivat, mutta en tiedä sitten juuri tätä integroitua kun on ne yläpään mutterit. Se olisi ylivoimaisesti halvin. Ja noin yleensä olen ollut tyytyväinen miten hommat on siellä hoidettu auton puolesta. Jos asialla puolestaan on kiirus, niin sitten en tuonne veisi. Hitaasti siellä hommat tehdään. Ja pariin kertaan ovat tainneet kai enemmänkin vain unohtaa ilmoittaa, että on muuten valmista. Kun sitten kyselemällä on valmistunut. Mutta on tullut asioita kuntoon, joista "kovan rahan" ammattilaisliikkeet eivät ole parilla yrittämälläkään saaneet aikaan muuta kuin laskun. Ovat toki uusineet jotain muualta jostain, vikaa eivät korjanneet.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:25
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #11 : 15.10.2021 kello on 16:02 »
Hei! Auton alle ei tarvitse päästä, riittää, kun on hyvä tunkki ja pukit. yläpään pultit löytyvät eristehuovan alta. tein 1993 290 alustaiseen kääntölaakerien vaihdon ihan pihalla. yläpään mutterit on aika ahtaassa paikassa. uudemmista ei tietoa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:26
  • Autossa on pyörät
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #12 : 15.10.2021 kello on 16:52 »
Mun lasikuitukopin yläpäät löytyy luukkujen alta

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #13 : 15.10.2021 kello on 18:10 »
Eihän niitä iskarin yläpäitä saa vain näkyviin siittää Fiatin koetaulun etupuolelta yläkautta?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.04.2024 kello on 22:56
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Etuiskunvaimentajat vaihtoon Fiat Ducato 230 Maxi alusta
« Vastaus #14 : 15.10.2021 kello on 22:07 »
Olen kerran ottanut tuon päälimmäisen kojelaudan taimikä onkaan pois tuolta edestä. Alla vaikutti olevan toinen. Ja joku edellinen haltija oli laittanut äänieristeeksi perus retkipatjaa.muistak seni siitä ei suoraan ainakaan päässyt oikein mihinkään. Tuolloin yritin etsiä sopivaa reittiä vetää johtoja. Sivuilla on toiset muovit, jotka menee jonkin verran päällekkäin. Jos en väärin muista niin niitä ei saanut irti kuin ottamalla sivulokeriot myöskin irti. Ja pitiköhän ottaan koko kojetaulukin. Näin muistikuvissa siis.