Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Caravan-akkuerotin Ctek D250SE

<< < (17/26) > >>

mattikoo:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 16.02.2022     kello on 21:56 ---Tuo olisikin passeli, mutta tuo jännite menee yli sen 23 V...
--- Lainaus päättyy ---

Tässä kohtaa on pakko muistuttaa mitä kirjoitin jo tämän ketjun alussa..  ::)
"Jos tarvit säädintä aurikopaneelille, niin laita sille erillinen säädin - älä valitse settiä sen mukaan että se on paketoitu samaan laitteeseen."

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: mattikoo - 16.02.2022     kello on 23:01 ---Tässä kohtaa on pakko muistuttaa mitä kirjoitin jo tämän ketjun alussa..  ::)
"Jos tarvit säädintä aurikopaneelille, niin laita sille erillinen säädin - älä valitse settiä sen mukaan että se on paketoitu samaan laitteeseen."

--- Lainaus päättyy ---
Tuokin on totta...

Toisaalta tässä on kysymys vain tuon DC/DC laturin valjastamisesta. Mikäli se toimii paneelinkin kanssa, niin se olisi vain plussaa. Minun tapauksessani ei ole kuitenkaan tarkoitus muutenkaan asentaa isoa paneelia. Mikäli Ctek tosiaan pystyy joissain olosuhteissa optimaalisesti lataamaan paneelilla myös starttiakkua, niin sehän olisi varsin monipuolinen. Tuo jänniterajakin ylittyy kuitenkin aika harvassa yksittäisessä paneelissa. Tämä Ctek on alunperin hankittukin ainoastaan boosteriksi. Tuo paneeliliitäntä tuli enemmänkin sivutuotteena. Pitää nyt miettiä, mikä olisi sopivin paneeli asennettavaksi.
Toki oikeaan matkailuautoon pitää asentaa erilliset komponentit, jos tarve on vaikka koko katto peittää paneeleilla.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 17.02.2022     kello on 07:17 ---Tuo jänniterajakin ylittyy kuitenkin aika harvassa yksittäisessä paneelissa.

--- Lainaus päättyy ---

Tuo puolen voltin ylitys on mielestäni merkityksetön, koska se esiintyy ainoastaan kuormittamattomana ja pienikin kuormitus pudottaa jännitteen alle 23 voltin. Tämä on siis minun mielipiteeni.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 17.02.2022     kello on 07:44 ---Tuo puolen voltin ylitys on mielestäni merkityksetön, koska se esiintyy ainoastaan kuormittamattomana ja pienikin kuormitus pudottaa jännitteen alle 23 voltin. Tämä on siis minun mielipiteeni.

--- Lainaus päättyy ---
Olen oppinut arvostamaan tietämystäsi...

Aikaisemmin ohjeistit, "OCV (OpenCircuitVoltage) ja VOC (Voltage of Open Circuit) ovat sama asia, ja tuo jännite pitää olla alempi kuin maksimi säätimen jännite."
Tästä syystä tulin hieman varovaiseksi.

Saisiko vielä kommentin tuosta kalliimmasta 135 W PERC paneelista. Se on mitoiltaan ja tehoiltaan liki sama kuin linkittämäsi 120 W PERC paneeli. Jotain teknisiä eroja kyllä löytyy, mutta onko niillä mitään merkitystä?
https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/aurinkopaneeli-perc-yksikide-135-w-shingled/

99:
Ei minun mielestäni.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View