Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Kuinka varastettujen tavaroiden arvo määritellään?

(1/9) > >>

Timontti:
Matkailuautooni murtauduttiin pari viikkoa sitten kotitalon pysäköintialueella. Rikosilmoituksen tein heti samana päivänä, mutta vakuutusyhtiölle en ole vielä ilmoittanut. Viimeistelin juuri luettelon varastetuista tavaroista. Luetteloon tuli noin 40 nimikettä (kun esim. 2 paitaa = 1 nimike).  Onko jollakin tietoa tai kokemusta, kuinka varastettujen tavaroiden vakuutuksesta korvattava arvo määräytyy? Ilmeisesti vain sellaiset esineet kuuluvat autovakuutukseen, jotka tulivat auton mukana tehtaalta, ja loput kotivakuutukseen.

Kumisimo:
Kurja juttu että näin tapahtui.

Kannattaa aina ilmoittaa sinne vakuutusyhtiöönkin mahdollisimman pian kun jotain sellaista käy mistä on mahdollista saada korvauksia.

Ensimmäiseksi ne kysyy kuitteja tavaroista.
Kun niitä ei kuitenkaan  ole tallella kuin ehkä kalleimmista artikkeleista -ja vaikka olisikin- niin sitten alkaa se kuuluisa ikävähennysten laskeminen.
Tappiolle niissä yleensä aina jää mutta hyvä jos edes jotain saa takaisin.

99:
Tekee listan tavaroista ja niiden arvosta kappaleittain, toimittaa sen sitten vakuutusyhtiölle. Jos arvot ovat ns. normaalit niin voi mennä läpi semmoisenaan, jos taas "yllättävän" arvoikkaita on mukana, niin sitten voivat alkaa kyselemään.

Itseltä kun aikoinaan jääkaappipakastin rikki lomamatkalla, niin vakuutus korvasi kaapin sekä sen sisällä olleet tavarat. Tein vain listan tyyliin:

400g jauhelihaa, 4€
2tlk Olutta Koff, 5€
3/4 1kg Oltermanni, 5€
400g pakaste mansikoita, 3€
2kpl pakastepizza, 6€
1l vanilija jäätelö, 2,30€
.
.
.

Yhteensä 126,50€

Korvasivat enempiä kyselemättä.

Hauho:
Kyllä minä ilmoittaisin vakuutusyhtiölle kunkin tuotteen uudelleen hankinta-arvon.  Esim. 2 kpl T-paita 5 euroa.  1kpl kauluspaita 30 euroa.  Siis arvon jolla vastaavanlaisen yhtä käytetyn voi hankkia.  Haluaisin nähdä kuinka vakuutusyhtiö kiemurtelee pois tai vähentää uudelleen hankinta-arvoa. 
Hankkikoot vastaavat tilalle tai lopettakoot vakuutusten myöntämisen.
Mm. tämän vuoksi olen valokuvannut erillisrakennuksess a olevan autotallin koneet ja työkalut ja osa tarvikkeistakin näkyy kuvissa.  Ei ollut iso vaiva.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Hauho - 22.09.2021     kello on 17:00 ---Kyllä minä ilmoittaisin vakuutusyhtiölle kunkin tuotteen uudelleen hankinta-arvon.  Esim. 2 kpl T-paita 5 euroa.  1kpl kauluspaita 30 euroa.  Siis arvon jolla vastaavanlaisen yhtä käytetyn voi hankkia.

--- Lainaus päättyy ---

Juuri näin.


--- Lainaus käyttäjältä: Hauho - 22.09.2021     kello on 17:00 ---Mm. tämän vuoksi olen valokuvannut erillisrakennuksess a olevan autotallin koneet ja työkalut ja osa tarvikkeistakin näkyy kuvissa.  Ei ollut iso vaiva.

--- Lainaus päättyy ---

Itsekin kuvasin jääkaapin sisällön, vaikka olivat pilaantuneita. Onpahan jotain esittää jos kyselevät.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View