Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akku tullut määrän päähän

(1/14) > >>

ajuri:






Mulla 2 x 100 ah akkua kytketty rinnan  hupiakuiksi. Nyt ilmeisesti tuo toinen on sipannut.  Alkoi auton sähkötaulussa palamaan  hälyytysvalo.  No mittasin molemmat akut Toinen näytti yli 13 volttia jännite ja toisen vain reilu 11 v . Laitoin tuon huonomman vuorokaudeksi  lataukseen, niin eipä se juuri paljon muuttunut.  Tallista löytyisi 80 ah bannerin melko uus akku. Voiko sen laittaa tuon väsyneen akun tilalle?  Mulla toi cetekin 3.8 ampeerin laturi onko se riittävä lataamaan yhtä akkua kerrallaan kokonaan
täyteen?  Vai pitäiskö ostaa vallan uudet molemmat?  Olisko parempi laittaa vaikka 2 x 80 ah  akut jotta joskus molemmat latautuisivat täyteen? Hupi laturi EBL 99 :(

ajuri:






vaanari61:
Minun mielestä pääset parhaaseen tulokseen hankkimalla yhden niin ison akun kuin tilaan mahtuu (uusiakku n. 200 ah, . . . )

Eri ikäiset akut ei ole hyvä vaihtoehto, vanhempi yleensä vanhentaa uuden nopsaan . . .  Tuossakin asiassa poikkeus vahvistaa säännön...

Kärvistele syksyyn yhdellä akulla ( jos et talvella vermettä käytä ) ja hanki keväällä yksi uusi isoakku.

tsahkali:
Laita se erikokonen sinne vaan, kyllä se toimii.

svc:
Jos akkuja on kytkettynä rinnan, niin silloinkin kannattaa laturi ja kuorma kytkeä niin että plus ja miinus tulevat eri akkujen napoihin. Tämä auttaa tasaamaan akkujen latausta ja purkamista. Olennaista varsinkin silloin, jos akkuja on useampi.

Akkujen keston kannalta on olennaista, että akut ovat samanlaisia. Erikokoiset akut eivät vaan kestä kovin pitkään.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View