Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut elwari 07 Aug 2021
  • Kertoisitko 99 vikka pääpiirteittäin tuon järjestelmäsi toteutuksesta, Raspberryllä se ilmeisesti on tehty? Onko joku tarkoitukseen sopiva Linux-jakelu olemassa, vai oletko itse koodannut alusta loppuun systeemin?
  • #2 kirjoittanut 99 07 Aug 2021
  • Siis järjestelmä on toteutettu Victronin ympärille, käytössä Victronin MTTP säädin, ja BMV-700 akkumonitori. Keskusyksikkönä Raspberry Pi 3 tietokone jossa Victronin VenusOS käyttöjärjestelmä (vastaa Cerbo GX), ja johon lisätty Keyestudion KS0212 relekortti jota kautta ohjataan Alden lämppäriä päälle/pois. Ja tämä kaikki on yhdistetty internettiin Teltonikan RUT240 4G-modeemin kautta. Itse olen tehnyt vain sriptit jolla saa releet toimimaan helposti.
  • #3 kirjoittanut elwari 05 Oct 2021
  • BMV700:n ja Raspin tai PC:n väliin ilmeisesti tarvitaan se Victronin dongle-palikka?

    E: Näkyy olevan joko VE.Direct USB- johto tai sitten Bluetooth-kikkula, millä Victronin saa liitettyä ulkomaailmaan.
  • #4 kirjoittanut 99 05 Oct 2021
  • Minulla on pari tämmöistä käytössä, toisella on yhdistetty RRaspberryyn MPPT säädin ja toisella BMV.

    https://www.thermosun.fi/epages/thermosun.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/132001


    Kytketty tähän:

  • #5 kirjoittanut elwari 05 Nov 2021
  • Siihen ei taida olla helppoa konstia, että lämpötilan pudotusta esim 10 asteeseen saisi ohjattua etänä? Vai onnistuuko se sitten tuolla Alde Smart Controllilla, mistä oli toisessa ketjussa puhetta?
  • #6 kirjoittanut 99 05 Nov 2021
  • Itse asiassa, juuri olen suunnittelemassa kytkentää jolla saisi peruslämmön päälle etänä. Tarvitsee vain säädettävän termostaatin, jolloin raspberryllä saisi joko ennalta säädetyn peruslämmön päälle, tai sitten normaalilämmön.

    Smartcontrollillla onnistuisi täydellinen lämppärin hallinta.
  • #7 kirjoittanut elwari 05 Nov 2021
  • Tämä onkin mielenkiintoinen. Ohjataanko pannua Raspin releillä suoraan ikäänkuin paneelin ohi? Siinä 3010:n mekaanisessa paneelissa ei tainnut juuri muuta olla kuin kytkimet, millä ohjataan lämmitintä..
  • #8 kirjoittanut 99 05 Nov 2021
  • Pannussa on ext liitäntä joiden pinnit yhdistämällä pannu lähtee käyntiin asetetuilla arvoilla. Tätä voi ohjata siis sillä raspberryn releellä, ja toiseen releeseen voi yhdistää termostaatin joka on asetettu esim +6 asteeseen joka sitten ohjaa pannua.

    Toimii 3000, 3010 ja 3020 pannuilla, ja myös mekaanisella paneelilla.
  • #9 kirjoittanut elwari 05 Nov 2021
  • No se menee sitten aika yksinkertaisesti. Teltonika-reitittimessä vielä on rele, jota voi ohjata. Sillähän sen saa ja huonetermostaatilla .
  • #10 kirjoittanut elwari 29 Jan 2023
  • Venus-os tuli laitettua. Hyvin kivuttomasti se tuntuu menevän. Ruuvi-tagit näemmä saa siihen suoraan kiinni nykyään. Muistelen, että 99:n järjestelmässä on ruuveille oma raspi?
  • #11 kirjoittanut 99 29 Jan 2023
  • Ei ole, kaikki on saman raspin takana.
  • #12 kirjoittanut 99 29 Jan 2023
  • Ja ruuvitagin avulla saa vaunun lämpötilaa säädettyä, kunhan on pannun termarin asettanut riittävän lämpöiselle (esim 27 asteeseen).
  • #13 kirjoittanut elwari 29 Jan 2023
  • Ihan Venus-Os:ssä saa relettä komennettua päälle ja pois lämpötilan mukaan? Pitää vielä jatkaa tutustumista, ja hakea akkumonitorin usb-kaapeli. Ehkä pitää noiden litium-akkujen BMS-yksikkökin joskus vaihtaa Victronin järjestelmän kanssa keskustelevaan. Takuuajan jälkeen ehkä uskaltaa akut avata.

    Joo, jostain vanhasta keskustelusta jäi mieleen, että pari raspia olisi ollut :)
  • #14 kirjoittanut 99 29 Jan 2023
  • Ihan Venus-Os:ssä saa relettä komennettua päälle ja pois lämpötilan mukaan?

    Kyllä.
  • #15 kirjoittanut uretaanikoppi 29 Jan 2023
  • Venus-os tuli laitettua. Hyvin kivuttomasti se tuntuu menevän. Ruuvi-tagit näemmä saa siihen suoraan kiinni nykyään. Muistelen, että 99:n järjestelmässä on ruuveille oma raspi?

    Venus syö kätevästi suoraan myös Mopekan Bluetooth kaasupulloantureita .


Sivuja:
Toiminto