rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Untuvikon Pakuprojekti  (Luettu 5896 kertaa)

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.08.2021 kello on 10:49
Untuvikon Pakuprojekti
« : 4.08.2021 kello on 15:58 »
Heips, pitkä teksti edessä.  ;D

Lopussa todelliset kysymykset.
.
.
Elikkäs... Tarkoitus olisi vuoden päästä ruveta rakentamaan omaa asumiskelpoista retkeilyautoa pakuun. Käyttö tulisi olemaan jatkuvaa vuoden ympäri, mielellään ihan semi ruhjoutuneilla hiekkateilläkin. Niin, ja aloituspääomaa ei juuri ole, eli budjetti linjaa vedetään. Mahdollisen pienen lainan pystyn ottamaan, jos ei muukaan toimi. Mutta olisihan se hienoa ettei tarvitse. Rahaa en pysty säästämään palkasta.

Oma tarkoitukseni alunperin oli että hankkisin semi vanhan, keski hintaisen, korkean ja keskipituisen pakun, johon sitten laittaisin eristeet, laminaatit, paneelit. Näiden en usko tuottavan minulle suurta ongelmaa, sillä olen seiniä ja lattioita rakennellut ennenkin.

Sähköt olisi hyvä saada myös ekana kesänä asennettua. Haaveilen tulevaisuudessa aurinkopaneeleista, ja isosta akusta, jolla pärjäisi pidempiäkin aikoja. Nämä eivät kuitenkaan ole pakolliset ensimmäisenä vuotena, vaan voisin ostaa pienemmän/halvemman setin ekana kesänä ja lisätä tehoa (onko tämä edes mahdollista?) myöhemmin kun kukkarolle sopii.

Ilmastoinnin ajattelin hoitaa tuuletusikkunoilla, ja haluaisin myös pienen kamiinan autoon lämmittäjäksi. Tämä taitaa kuitenkin olla kontroversaalinen lämmityskeino?

Pystyisin asumaan talven pakussa ja jättämään loppuremonttini seuraavaan kesään. Olen vaatimaton eläjä ja olen täysin valmis ideaan käyttää riippumattoa/makuualustaa sänkynäni ensimmäisen vuoden. Tarpeet hoituu DIY wc sankoon, safkat vääntyy kuivatuotteista ja/tai kylmälaukku tuotteista, ja suihkut onnistuu sankossa.

Kuitenkin, nyt kun olen siirtynyt haaveilusta aiheen opiskeluun, huomaan jo hetken lueskeltuani verotuksen ja rekisteröinnin ja katsastuksen jne, tottakai tuovan uusia ongelmia mitä en osannut ajatella.

Myönnettäköön että olen aivan aloittelija, melkeinpä kaikessa, joten apua kaivattaisiin paljonkin. Olen kuitenkin ehdottoman varma että haluan itse projektin rakentaa, enkä ostaa valmista pakettia. Koska matka on se tärkein asia, eikä loppukohde ;)
.
.
Joten kysymykset kuuluu,
- Mistä saa parhaat totaalisen aloittelijan ohjeet pakettiauton.... kaikkeen? En siis tiedä autoista mitään.
- Onko täällä porukalla kokemusta siitä kun asuu ja remontoi autoa samaan aikaan?
- Paljon on puhetta verovapaan auton vaatimuksista, mutta ovatko ne verot sitten niin kauhean korkeita jos kriteereitä ei täytäkkään?
- Mistä saisi aloittelijan sähkö opit?
- Onko kamiinan asentaminen pakuun edes laillista?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.03.2024 kello on 12:09
  • Pitäähän miehellä leluja olla.
Vs: Untuvikon Pakuprojekti
« Vastaus #1 : 4.08.2021 kello on 16:57 »
Vastaan siihen, mihin osaan: Verotuksen kannalta auto on pakettiauto niin kauan, kunnes se on muutoskatsastettu matkailuautoksi. Siihen asti sen tulee myös täyttää pakettiauton vaatimukset, jos meinaat sitä tien päällä käyttää.

Kannattaa keskustella edelleytyksistä etukäteen aika tarkkaan sen katsastusaseman kanssa, jossa meinaat muutoskatsastuksen teettää.

Et maininnut aihiota, etkä sen ikää, mutta keskentekoisella autolla kiinni jäädessä maksuun pantava autovero on todennäköisesti jotain 1 000 - 10 000 euron väliltä. Paljon riippuu sitä, paljonko autosta on jo maksettu autoveroa silloin kun se on ollut uusi pakettiauto. Katsastusasema osaa neuvoa tämänkin suhteen.

Viisain tapa olisi poistaa auto liikennekäytöstä rakentamisen ajaksi ja viedä se muutoskatsastukseen vasta sitten, kun se täyttää verovapaan matkailuauton määritelmän.

Muutoskatsastuksess a auto myös punnitaan, joten kovin keskentekoistakaan ei kannata viedä katsastukseen jos haluaa papereihin edes kohtalaisen oikean omamassan ja kantavuuden.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:01
  • Callengr
Vs: Untuvikon Pakuprojekti
« Vastaus #2 : 4.08.2021 kello on 17:21 »
Tai sitten rakentaa pikkubussista josta on jo kertaalleen maksettu vero. Voihan sen sitten valmiina katsastaa as autoksi jos se täyttää muuten painonsa ja korkeutensa puolesta kriteerit.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
  • Lempäälä
Vs: Untuvikon Pakuprojekti
« Vastaus #3 : 5.08.2021 kello on 06:27 »
  Ehkä veispuukissa enemmän jutua?
    https://www.facebook.com/groups/1014016849056626

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Untuvikon Pakuprojekti
« Vastaus #4 : 5.08.2021 kello on 10:47 »
Onko se ihan pakko ite tehhä alusta asti kun nettikaravaanissa on alle kymppitonnilla valmiita autoja paljon mistä valita .
Sitten tekee pikkuhiljaa oman mielen mukaan perusvaatimuksia muuttamatta mieleisensä niin saa ajella ja rakennella yhtaikaa .
« Viimeksi muokattu: 5.08.2021 kello on 12:25 »

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.08.2021 kello on 10:49
Vs: Untuvikon Pakuprojekti
« Vastaus #5 : 9.08.2021 kello on 10:50 »
Voi kiitos kaikille vastaajille, jatkan suunnittelua ja unelmointia...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:39
Vs: Untuvikon Pakuprojekti
« Vastaus #6 : 18.12.2021 kello on 11:02 »
Onkos tämä edennyt? Tuli tuossa tuo oma 4x4 mieleen mitä tehnyt. Hanki vanha ambulanssi, siinä periaatteessa kaikki asumiseen tarvittava, verot maksettu ja lämmitys.. Minulta saa muutosneuvoja.
Tällä hetkellä kaikki toimivaa mutta nälkä kasvaa syödessä,  nyt haaveilen teettäväni sidudtan auyoinstossa oman suunnitelman mukaan joka on testattu käytössä.