rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lukkopesistä  (Luettu 8069 kertaa)

  • Vieras
  • Lukkopesistä
    « : 1.04.2012 kello on 11:45 »
    Kysyisin, onko jonkun tullut putsattua toimimattomia lukkoja. Tässä viikonloppuna teki kulkuoven lukko tenän, ei suostu aukeamaan eikä lukkiintumaan avaimella ja saman teki wc luukun lukko. Muut luukut ja kuljettajan ovi sentään toimivat :)
    Kyseessä on integroitu LMC 670 -08. Olisiko tuo maantiesuola jotenkin saattanut vaikuttaa asiaan. 

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2023 kello on 09:41
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #1 : 1.04.2012 kello on 12:13 »
    Muutaman kerran on tullut lukkopesa aukaistua..
    Syitä miksi ei pelaa on monia ,mutta asia selviää vasta kun sen aukaisee..kuluminen on yksi, toki lika toinen..
    Varminta on ottaa lukko auki ja putsata se ei ole mitään tähtitiedettä, vältä kumminkin laittamasta sinne öljyä ym. kerää vain sitä pölyä ym.asiaan kuulumatonta.

  • Vieras
  • Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #2 : 1.04.2012 kello on 15:53 »
    Muutaman kerran on tullut lukkopesa aukaistua..
    Syitä miksi ei pelaa on monia ,mutta asia selviää vasta kun sen aukaisee..kuluminen on yksi, toki lika toinen..
    Varminta on ottaa lukko auki ja putsata se ei ole mitään tähtitiedettä, vältä kumminkin laittamasta sinne öljyä ym. kerää vain sitä pölyä ym.asiaan kuulumatonta.

    Tämä lukkopesä näyttäisi olevan kertakäyttökamaa, puristamalla tehty. Irroitin ja keitin mikrossa muutaman minuutin siinä toivossa,että puhdistuisi. Ei auttanut, avain ei suostu siinä pyörimään. Ovi saa vielä odottaa,jos vaikka aika sen korjaisi.


    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2023 kello on 10:19
    • AUDI Q5 quotro 2.o Tdi Renaut clio vm 15 Hobby540
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #3 : 1.04.2012 kello on 16:55 »
    Minä kyllä koittaisin jollain rasvalla jos lähtee osat liikekke(ruosteen irrotajaa ja kun liikuu silikooni rasvaa) ;)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2023 kello on 09:41
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #4 : 1.04.2012 kello on 17:21 »
    Tämä lukkopesä näyttäisi olevan kertakäyttökamaa, puristamalla tehty. Irroitin ja keitin mikrossa muutaman minuutin siinä toivossa,että puhdistuisi. Ei auttanut, avain ei suostu siinä pyörimään. Ovi saa vielä odottaa,jos vaikka aika sen korjaisi.




    Löytyykö tästä varaosia tai jopa kokonainen lukko?



    http://www.reimo.com/fin/D-tarvikkeet/DR-matkailuautotekniikka/DRS-lukot/

  • Vieras
  • Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #5 : 1.04.2012 kello on 18:55 »


    Löytyykö tästä varaosia tai jopa kokonainen lukko?



    http://www.reimo.com/fin/D-tarvikkeet/DR-matkailuautotekniikka/DRS-lukot/

    Juuri sellaista viritelmää joka autossani on en noista kuvista löytänyt, irrallista lukkosylinteriä siihen tuskin saa joten kai tässä pitää olla yhteyksissä maahantuojaan. Tietäähän se taas yhtä lisä avainta. Oudoksuttaa vaan se, että kaksi lukkoa lopettaa toimimasta saman aikaisesti ?

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:12
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #6 : 1.04.2012 kello on 18:57 »
    Voiko vika olla avaimessa? jos vaikka vääntynyt taskussa kieroksi. Kokeile toisella avaimella.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:35
    • Kulkija
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #7 : 1.04.2012 kello on 19:06 »
    Juuri sellaista viritelmää joka autossani on en noista kuvista löytänyt, irrallista lukkosylinteriä siihen tuskin saa joten kai tässä pitää olla yhteyksissä maahantuojaan.

    Minä sain Hymeriin, kun vesisäiliön korkki oli rikki. Uusi korkki, mun avaimelle sarjoitettu lukkopesä ja rahti maksoi hurjat 40 euroa, tuli kolmessa viikossa. Helsinkiläinen Hymer-edustaja hoiti homman.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 9.10.2023 kello on 10:19
    • AUDI Q5 quotro 2.o Tdi Renaut clio vm 15 Hobby540
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #8 : 1.04.2012 kello on 19:29 »
    Mahtaisiko NELJÄYSITÄ (rookerlla löytyä) sopiva.Kannataa ainakin kysyä ;)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:19
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #9 : 1.04.2012 kello on 20:07 »
    Itse olen joistain vehkeistä korjaillut tarkertelivia lukkoja. Ilmeisesti jäätyneisiin avainpesää väkisin työnnetty avainta; messinkiset haitat kuluneet kynnyksille ja tarkertelevat toisiinsa. Purku osiksi ja hiennolla viilalla kynnykset pois - kaikki osat pesin ultraäänipesukonees sa (á la Lidl). Aseöljyn kera kasaus ;)

  • Vieras
  • Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #10 : 1.04.2012 kello on 21:33 »
    Itse olen joistain vehkeistä korjaillut tarkertelivia lukkoja. Ilmeisesti jäätyneisiin avainpesää väkisin työnnetty avainta; messinkiset haitat kuluneet kynnyksille ja tarkertelevat toisiinsa. Purku osiksi ja hiennolla viilalla kynnykset pois - kaikki osat pesin ultraäänipesukonees sa (á la Lidl). Aseöljyn kera kasaus ;)

    Lidlin ultraäänipesukone on kaapissa käyttämättömänä, olisikohan se ollut parempi vaihtoehto tuolle mikrolle:) Siitä väkisintyöntämisest ä en ole aivan varma, onhan lukot aina joskus jäässä olleet, mutta toimineet sulatuksen jälkeen aina moitteettomasti. Lukot olen sulattanut kuumalla vedellä / vesipussilla joskus avainta lämmittämällä ja myös lukkosulalla jonka jälkeen voidellut lukot aseöljyllä. Avaimet eivät ole kuluneita eivätkä kieroja.


    Tuolla aikaisemmin ehdotettiin NELJÄYSIÄ, sieltä löytyi Karavantukun nettisivut ja heillä näyttäisi olevan tämä kaipaamani lukko.
    « Viimeksi muokattu: 1.04.2012 kello on 21:59 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #11 : 1.04.2012 kello on 22:13 »
    Minä sain Hymeriin, kun vesisäiliön korkki oli rikki. Uusi korkki, mun avaimelle sarjoitettu lukkopesä ja rahti maksoi hurjat 40 euroa, tuli kolmessa viikossa. Helsinkiläinen Hymer-edustaja hoiti homman.
    Mulla tuli Detskun vesisäiliön korkin lukkopesä ulos, kun avain jumitti. Hätäpäissäni tilasin uuden korkin avaimen numerolla. Maksoi 35 €, mutta ennen kuin uusi ehti tulla, sain vanhan kuntoon ruiskuttelemalla voitelevaa lukkosulaa välillä avainta pyöritellen. Painamalla loksahti paikalleen, ja nyt minulla on varakorkki, jos tulee tarvetta.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:19
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #12 : 1.04.2012 kello on 22:19 »
    Lidlin ultraäänipesukone on kaapissa käyttämättömänä, olisikohan se ollut parempi vaihtoehto tuolle mikrolle:) Siitä väkisintyöntämisest ä en ole aivan varma, onhan lukot aina joskus jäässä olleet, mutta toimineet sulatuksen jälkeen aina moitteettomasti. Lukot olen sulattanut kuumalla vedellä / vesipussilla joskus avainta lämmittämällä ja myös lukkosulalla jonka jälkeen voidellut lukot aseöljyllä. Avaimet eivät ole kuluneita eivätkä kieroja.

    Tuolla aikaisemmin ehdotettiin NELJÄYSIÄ, sieltä löytyi Karavantukun nettisivut ja heillä näyttäisi olevan tämä kaipaamani lukko.

    Ehdottomasti. Ultraäänipesu laimennetussa (lämpimällä vedellä) ammoniakkinesteessä - saa esim. Biltemasta oliko 1:20 seosta.. Ulkona, vetokaapissa tai liesituulettimen imussa - käy muuten henkeen ja silmiin (kuin sikalassa)  ;D
    Lähteen pinttymät, kivettymät/pienet hapettumat kevytmetalliosista ja messingistä.

    Jos on näppärä näpeistä, kokeilisin ensiksi korjaamista kuin uutta avainta nippuun hommaamista - vai saako sarjoitettuna?


    « Viimeksi muokattu: 1.04.2012 kello on 23:02 »

  • Vieras
  • Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #13 : 2.04.2012 kello on 16:40 »
    Ehdottomasti. Ultraäänipesu laimennetussa (lämpimällä vedellä) ammoniakkinesteessä - saa esim. Biltemasta oliko 1:20 seosta.. Ulkona, vetokaapissa tai liesituulettimen imussa - käy muuten henkeen ja silmiin (kuin sikalassa)  ;D
    Lähteen pinttymät, kivettymät/pienet hapettumat kevytmetalliosista ja messingistä.

    Jos on näppärä näpeistä, kokeilisin ensiksi korjaamista kuin uutta avainta nippuun hommaamista - vai saako sarjoitettuna?

    Ultraäänipesuri lähti uuteen kotiin, näppäryydestä ei näillä nakeilla viitsi kehua :) pöntön avain saa autossa oikein oman paraati paikan :/

    Huomenna saan uuden lukkopesän voi olla, että entinen avain käy siihen. Lukkosarjoja ei ole saamieni tietojen perusteella kovin monia ja jos hyllystä löytyisi samalla sarjalla kuin entinen olisi se kiva juttu. Kulkuoven lukkopesä tilaukseen ja taas kaikki on hyvin.

    Ei saanut huoltomieskään sitä lukkoa irti sieltä lukkopesästä, haitat pahasti jumissa . Huomenna järeämmät aseet
    käyttöön !!
    Nyt on lukot kunnossa, uusi lukko ovessa ja wc luukussa :))
    « Viimeksi muokattu: 5.04.2012 kello on 10:51 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
    Vs: Lukkopesistä
    « Vastaus #14 : 5.04.2012 kello on 11:53 »
    Jos lukko jäätyy ajonuevossa, kannattaa ottaa tiivis muovipussi, tai esim ilmapallo, laskea siihen hanasta lämmintä vettä ja sitten painaa siihen lukon alueelle sillä "lämpötyynyllä". Kun lukko on auennut, voitele se voitelevalla aseöljyllä. Aseöljy on erittäin luotettava koska se on juuri oikean viskositeetin omaavaa ja sillä on hyvä pakkasenkesto.

    Pelkän lukkosulaöljyn käyttö ei ole lukolle hyväksi, vaan sulatukseen käytetty neste saattaa hapettaa lukon levyt "yhdeksi paketiksi", jonne sitten avain helposti myös katkeaa.
    Ehjään lukkoon katkenneen avaimen osaa voi koettaa saada ulos pesästä neulan ja kevyen koputtelun avulla. On joskus tullut onnistuneesti tulemaan tällä tekniikalla pois.

    Lukkoja uusiessa on hyvä myös uusia vanhat, haljenneet ja kovettuneet ovi- ja luukkujenpidikkeet.
    (Ihan vinkkinä nimimerkiltä "kuhmu takaraivossa" :-\ )

    Puhdistaminen onnistuu liuottamalla lukkopesä esim jarrunesteessä yön yli. Tämän jälkeen paineilmalla putsaus ja aseöljyä. Jarrunestekylpy poistaa myös ruostetta. Esim polkupyörän ketjuista.

    Niin ja meinasi ihan unohtua.. Jos lukko on käyttämättömänä, tai pesun ajaksi, voi sen lukkopesän aukon päälle laittaa palan ilmastointiteippiä. Ei pääse vesi lukkoon.  ;)
    « Viimeksi muokattu: 5.04.2012 kello on 12:01 »