rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Miten varmistaa ettei paneeli ja toinen laturi lataa yhtäaikaa?  (Luettu 3607 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.09.2022 kello on 17:15
Aurinkopaneelin kytkennästä. Hommasin perusaurinkopaneeli paketin Dethleffs vm.2001 asuntoautoon.
Nyt pitäisi tietää, kuinka lataussäädin pitäisi kytkeä järjestelmään?
Tämä askarruttaa siksi, että systeemissä on moottorin akku ja hupiakku. Luonnollisesti ajon aikana hupiakku latautuu, kuten myös jos auto on sähköjohdon pääässä pihassa tai leirintäalueella. Miten aurinkopaneelin lataussäädin tulee kuvioon mukaan, niin ettei se lataa akkua samaan aikaan muiden latureiden kanssa? (Tämä kun on käsittääkseni huono juttu.)

En jostain syystä löydä aiheesta mistään tietoa ja itse olen aika ummikko näissä.
Lataussäädin on budjettisyistä ihan vaan perus PWM (ViewStar 20A 12/24V.)
(Tällä hetkellä ei oikein ole ylimääräistä liiemmin sijoittaa, joten kehotukset vaihtaa MTTP säätimeen voi jättää tässä vaiheessa pois vastauksista. Päivitetään sitten, kun taas jossain kohtaa on varaa. :) )

Pitääkö johonkin väliin kenties asentaa joku erotusrele, prioriteettikytkin tjsp? Vai onko tuo lataussäädin jotenkin niin älykäs itsessään, että se ymmärtää olla lataamatta jos ei tarvetta ole?

Sen verran lueskelin, että joissain tapauksissa voidaan kytkeä suoraan EBL laturiin, mutta meidän vanhassa Dethleffsissä on vain EBL 20, jossa ei ole aurinkosähkölle kytkentäpaikkaa.

Minulla on jostain syystä sellainen olo, että tämä asia on joko tosi simppeli tai todella monimutkainen.  :D

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:41
  • Epsoo
Ei akku tiedä kuinkamonella laturilla sitä ladataan, eli voi hyvin kytkeä säätimen akkuun lataamaan sitä vaikka ladataan myös verkkolaturilla tai auton laturilla.

Säädin kun haistelee akun varausta jännitteen kautta, niin jos akkua ladataan toisella laturilla niin että sen jännite nousee, lopettaa säädin automaattisesti lataamisen. Ja vice versa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:00
Mikä niistä latureista sitten kiusaa mitäkin - yhteinen jännite niillä ja akulla kuitenki on.. voi olla että toimivat, mutta valmistajat eivät liene ottanut moista huomioon, että "ulkoa" tulee jännite joka vie harhaan.. miten lie triggeröivät, mutta ei se akun avoin napajännite laske sekunneissa vaikka kuinka pulssitettaisiin.

Tuon pwm-säätimen toiminta sen manuaalista;


Mulla oli edellisessä m-autossa panelien kaverina pwm-säädiin, ja kylmästi rinnan geeliakulla, johon laturi (ei EBl vaan Arsilici) puski sitten töpsölissä ollessa kilpaa(?).

Geeliakku (150Ah) meni huonoksi ~3 vuodessa. Seuraava 180Ah agm kesti auton vaihtoon asti hyvin ~8v. Tosin tuo pwm vaihtui mppt-säätimeen välissä..
Muistelen mittailleeni jännitteitä (ledivalojen huonon keston takia, aikakaudella 2008-12), siellä 14V tuntumassa olivat..ihmekös.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:41
  • Epsoo
Minulla vaunussa verkkolaturi pitää akun jännitteen 13,7 voltissa, ja säätimeen asetettu ylläpitojännitteeks i 13.6 volttia (akun valmistajan antama). Hyvin toiminut, säädin lataa aamuisin hetken pienellä virralla jonka jälkeen lopettaa lataamisen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.05.2023 kello on 09:18
No jos 230V on kytkettynä ei liene tarvetta kytkeä paneeleja? Jos ollaan ajossa (ja paneelit katolla) niin samaa jännitettä se säädin tutkailee ja lataa tai ei. Mikäs on ongelma? Jos taas kytkettävä salkkupaneeli, niin sen säädinhän kytketään suoraan hupiakkuun, joka on käytännössä erotusreleellä irti starttiakusta. Eli ei nyt aukee mikä on ongelma?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:26
  • Autossa on pyörät
Jaa, vuosikausia molemmat olleet kiinni samaan aikaan. Tosin puoli vuotta vuosittain ettei sähköjä kytketty verkosta kuin satunnaisesti. Ei ongelmia