rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akunkenkien johtovyyhdit  (Luettu 3742 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:31
Akunkenkien johtovyyhdit
« : 10.05.2021 kello on 12:11 »
Kaikenlaista johtovyyhtiä tuli akun ympäristössä ihmeteltyä....

Onko jokin tarkoitus sillä, että kaikki plus ja miinusjohdot kytketään suoraan akunkenkiin?
Onko mahdollista teknisesti tehdä erillinen jakorasia liitinrimalla noille lukemattomille johdoille? Akun napoihin tulisi vain päävirtajohdot ja invertterin johdot. Rasiassa olevien johtojen ja akun väliin voisi vielä asentaa päävirtakatkaisimen .
Sama johtovyyhti on kyllä strattikaussakin. Auton valmistaja on vetänyt melkoisen määrän plus ja miinus johtoja napoihin.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:27
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #1 : 10.05.2021 kello on 12:21 »
^
Jos mielipiteen haluat - kaikki pois ja uusiksi. 8)

Esimerkkinä tuo paksu punainen; kontakti on aika heikko, kun on vinoasennus (pieni pinta-ala), ja kun suurimmat virrat kulkee ruuvien ja pulttien kautta (eikä kontaktipinnoissa), niin hapettu ja ruostuuhan ne. Sitten kun miinus- ja plusjohdot menee tuollee ristiin-rastiin, niin 1 hienomman johdon vikaantumisesta eristeen palaminen/sulaminen tekee ison vahingon..

Mutta eihän tuo mitenkään tavaton näky ole. Hifistelijälle sattuu silmään  8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:31
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #2 : 10.05.2021 kello on 12:26 »
^
Jos mielipiteen haluat - kaikki pois ja uusiksi. 8)

Esimerkkinä tuo paksu punainen; kontakti on aika heikko, kun on vinoasennus (pieni pinta-ala), ja kun suurimmat virrat kulkee ruuvien ja pulttien kautta (eikä kontaktipinnoissa), niin hapettu ja ruostuuhan ne. Sitten kun miinus- ja plusjohdot menee tuollee ristiin-rastiin, niin 1 hienomman johdon vikaantumisesta eristeen palaminen/sulaminen tekee ison vahingon..

Mutta eihän tuo mitenkään tavaton näky ole. Hifistelijälle sattuu silmään  8)
Juu mielipiteitä haluan ja hieman ohjeitakin...

Miten esimerkiksi tuo inverterin johto pitäisi sitten kytkeä tuohon kaapelikenkään? Se nyt varmaan olisi akun ja inverterin välissä syytä suoraan olla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:14
  • viihtyy puskissa
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #3 : 10.05.2021 kello on 12:30 »



Vähän tukempia kaapelikenkiä voisi laittaa, ja reikä on tasan oikean kokoinen pultille, eikä iso.





Ja ehkä joku tuontyylinen akkukenkä, missä on useampi ruuvi johdoille ja tulee kunnollinen liitospinta-ala?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:27
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #4 : 10.05.2021 kello on 12:32 »
^
Itse en käytä noita hienosäikeisella vaan monisäikeiselle.. vahvisasennuksissa harvemmin hienosäikeistä. Hienosäikeinen on vähän nuljua paksuissa puristeliitoksissa. . siksi kolvaan ne lopuksi.
Esim. omat invetteri touvit.


Tuolla mun Frankian tuunausketjussa taidan olla laittunut kuviakin..

Mulla 50mm2 tinaamalla päätetty kaapeli tulee suoraan akun kengälle, missä on sille 300A miniANL lattasulake..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472456/AIV-Akkukenka--2x20105020MiniANL


Tuolta saa myös noita "jakoblokkeja", jos et ihan kytkentärasiaa/keskusta rakenna..


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:23
  • viva la France
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #5 : 10.05.2021 kello on 12:36 »
Yleensä se että tulee paljon miinuskaapeleita akunkengälle asti kertoo kunnolla tehdyistä sähköistä.
Taitaa matkailuvehkeissä olla suurin osa sähkövioista maavikoja. Johtoja on kiinnitelty milloin minnekkin ruuvin alle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:31
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #6 : 10.05.2021 kello on 13:01 »
^
Itse en käytä noita hienosäikeisella vaan monisäikeiselle.. vahvisasennuksissa harvemmin hienosäikeistä. Hienosäikeinen on vähän nuljua paksuissa puristeliitoksissa. . siksi kolvaan ne lopuksi.
Esim. omat invetteri touvit.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Tuolla mun Frankian tuunausketjussa taidan olla laittunut kuviakin..

Mulla 50mm2 tinaamalla päätetty kaapeli tulee suoraan akun kengälle, missä on sille 300A miniANL lattasulake..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472456/AIV-Akkukenka--2x20105020MiniANL
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Tuolta saa myös noita "jakoblokkeja", jos et ihan kytkentärasiaa/keskusta rakenna..
Onko se 50m2 johto juotettu kenkään, vaiko puristettu ruuvilla...?

Mulla autojen akkukaapelit on puristettu rengasliittimiin siihen tarkoitetuilla pihdeillä. Pienemmät johdot ovat jotain 1,5-2,5mm2 vahvuisia ja niitä on paljon.
Tuo jatkoliitin jäi mietiyttämään. Miten se kytketään varsinaiseen akkukaapeliin? Kuva ei oikein kerro.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472467/AIV-Jakoblokki-1x50204x2010


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:14
  • viihtyy puskissa
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #7 : 10.05.2021 kello on 13:07 »




Kyllähän hienolankaista mkem:ää aika paljon käytetään isoissa keskuksissa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:31
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #8 : 10.05.2021 kello on 13:16 »
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Ja ehkä joku tuontyylinen akkukenkä, missä on useampi ruuvi johdoille ja tulee kunnollinen liitospinta-ala?
Tuo kenkä voisi olla passeli....

Mielessäni kuvittelisin virransyötön hupiakkuun tulevan erotusreleeltä kengän sivuun. Toiselta puolelta virtajohto jakorasiaan, jossa olisi kaikki ohuemmat johdot. Keskelle sitten se invertterin johto hyvällä kontaktilla. Sama juttu miinus puolelle.
Onko järkeä?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:27
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #9 : 10.05.2021 kello on 13:31 »

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Kyllähän hienolankaista mkem:ää aika paljon käytetään isoissa keskuksissa.
Tarkointin mkem'iä vieläkin hienosäikeisempää, erittäin hienosäkeistä (jota mun "hapettomat kuparit" ovat), siis vastaavaa https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectID=2351930
, mutta "autohifi väreissä" pun&harm  ;D

Toisekseen mun pihdit ei purista noi hienosti tasaisesti "mutterille" :laugh:. Tuntuu, että osa leikkautuu poikki ennen kuin sisimmä puristuu kunnolla. Siitä se "liukkauden tunne" syntyy kun valmista liitosta taivuttelee. Tein nuo siten, että työnsin kuparit kuivana oikean kokoisiin liittimiin, isolla kolvilla päästä säikeitä myöten tinaa kaapeliin, sitten puristus ja vielä tinaus että llitinkin juotettu samaan klimppiin. Lopuksi kutistesukka päälle..

Onko se 50m2 johto juotettu kenkään, vaiko puristettu ruuvilla...?
Tuon kengän materiaali on jotain kevytvalua (silumiini/alumiini), joten tinajoutokset ei ota. Mutta muottina toimi tinauksessa (kun muovi osat irroitettu), lukitus tapahtu tuolla kuusiokoloruuvilla

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:42
  • Epsoo
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #10 : 10.05.2021 kello on 14:03 »
Yleensä se että tulee paljon miinuskaapeleita akunkengälle asti kertoo kunnolla tehdyistä sähköistä.

Minulla tulee vaunussa tasan yksi kaapeli miinusnapaan. Sattuneesta syystä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:14
  • viihtyy puskissa
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #11 : 10.05.2021 kello on 14:05 »
No, mulla ei ihan NIIN hienot kaapelit ollut mielessä  8)

Hintahan noissa isojen kenkien pihdeissä tahtoo olla, jos ei ole kuin silloin tällöin käyttöä. Saiskohan tuota mutterijälkeä tekevät pihdit satasella...

E: Taitaa IKH:ssa olla 98 euroa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:14
  • viihtyy puskissa
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #12 : 10.05.2021 kello on 14:06 »
Minulla tulee vaunussa tasan yksi kaapeli miinusnapaan. Sattuneesta syystä.

Onhan se yksi hyvä tapa koota maat kiskoon ja siitä sitten johto akun miinukseen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:14
  • viihtyy puskissa
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #13 : 10.05.2021 kello on 14:16 »
Tuo kenkä voisi olla passeli....

Mielessäni kuvittelisin virransyötön hupiakkuun tulevan erotusreleeltä kengän sivuun. Toiselta puolelta virtajohto jakorasiaan, jossa olisi kaikki ohuemmat johdot. Keskelle sitten se invertterin johto hyvällä kontaktilla. Sama juttu miinus puolelle.
Onko järkeä?

Näinhän voisi ajatella. Tuo 6 tai 10 neliön johdolla akun plussasta pääsulakkeen kautta siihen jako/sulakerasialle, ja siellä voisi olla sitten pienempiä ryhmä- tai laitekohtaisia sulakkeita, niin sitten yksi vika ei pimentäisi montaa laitetta kerralla. Mulla on lämmitin ja jääkaapin ohjausvirta molemmat ihan omalla sulakkeella.

Editoidaan taas, miinuksille sitten kokoojakisko, josta tulee yksi tukeva johto miinuskenkään ja invertterin paksu miinus tosiaan siihen ison ruuvin alle.

Ja lisätään nyt vielä, että ei enää nykyaikana niitä vanhoja sukkulanmallisia autosulakkeita  8)
« Viimeksi muokattu: 10.05.2021 kello on 14:46 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:27
Vs: Akunkenkien johtovyyhdit
« Vastaus #14 : 10.05.2021 kello on 14:40 »
Mä en muuttanut Fränkissä alkup. kaapelointia - eli ne alkup. kaapelit näihin uusiin kenkiin. Niistä tietty napsasin ne rengaspur. liittimet mäkeen ja kolvasinnekin.. uusiin suojattuihin kenkiin kiinni. Eniten tässä akun kellarisijoituksess a häiritsi "paljaat pinnat" - se korjautui samalla..

Tuolle lattialuukulle on muutakin käyttöä kun ei ole akkuja täynnä..

Sinällänsä tuo yhdenkaapelin -ideologia on se mihin kannattaa pyrkiä, mutta maadoittaminen runkoon tai oikeammin käyttö miinuksena, kannattaa heti unohtaa. Meno-paluu kaapeloitava samalla kerralla, ja yhtä tukevasti..