rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kahden verkkolaturin asennus  (Luettu 1642 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:32
Kahden verkkolaturin asennus
« : 5.05.2021 kello on 08:13 »
Auton omassa verkkolaturissa ei ole mahdollisuutta ladata ajoakkua...

Tarjolla olisi alkuperäisen tilalle uudempi alkuperäinen 10A, jossa lähtö 2A ajoakulle erikseen. Hinta suolainen yli 500 €. Tarjolla on myös tarvikeversio, jossa samat ominaisuudet ja 20A. Hieman arveluttaa tekniikka ja joillakin on mennyt keskusnäöyttö hieman sekaisin näyttäen ylijännitettä.

Tällä hetkellä on Ctekin 10A, joka lataa ainoastaan 185 Ah akkua. Ajoakulle on irtolaturi. Ajattelin asentaa toisen pienemmän Ctekin rinnalle, joka saisi myös samasta töpselistä virran.

Miten kytkentä akkuun?
Voinko molempien laturien miinukset kytkeä hupiakun miinus napaan. Miinusjohdin maadoittaa siinä runkoon. Entä laturin plus johdin? Ajattelin kytkeä sen erotusreleen ajoakulta tulevan piuhan liittimeen. Eikö tällä kytkennällä laturit toimisi itsenäisesti sekoittamatta toistensa toimintaa?
« Viimeksi muokattu: 5.05.2021 kello on 08:53 »

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:09
  • Epsoo
Vs: Kahden verkkolaturin asennus
« Vastaus #1 : 5.05.2021 kello on 08:23 »
Eikö tällä kytkennällä alturit toimisi itsenäisesti sekoittamatta toistensa toimintaa?

Jos ne sekoittaisi, tarkoittaisi se sitä että ajoakku latautuisi ilman tuota "ylimääräistä" laturiakin. Ts. kuvauksen perusteella akut ovat erotettuja toisistaan jolloin kumpaakin voi ladata omalla laturilla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:26
Vs: Kahden verkkolaturin asennus
« Vastaus #2 : 5.05.2021 kello on 09:28 »
Kaikki riippuu erotusreleestä (ja tietty kytkennöistäkin). Mulla tuollainen kahden ylläpitolaturin kombo veneessä; hupiakulle 8A laturi (kestää ledilamppukuormaa ja Trumaa) ja startti akulle vain 3.8A laturi.

Ainoa ongelma on tuo erotusrele - tunnustelee starttiakun jännitettä. Kun laturi tuuppaa reipasta 13V, erotusrele pitää hupiakun rinnalla. Ja jos hupiakun laturin 8A ei riitä, purkaa molempia akkuja. Lataako kumpaankaa akkua, riippuu onko hupikuorma yli 8+3.8A  :-X

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:32
Vs: Kahden verkkolaturin asennus
« Vastaus #3 : 5.05.2021 kello on 10:19 »
Kaikki riippuu erotusreleestä (ja tietty kytkennöistäkin). Mulla tuollainen kahden ylläpitolaturin kombo veneessä; hupiakulle 8A laturi (kestää ledilamppukuormaa ja Trumaa) ja startti akulle vain 3.8A laturi.

Ainoa ongelma on tuo erotusrele - tunnustelee starttiakun jännitettä. Kun laturi tuuppaa reipasta 13V, erotusrele pitää hupiakun rinnalla. Ja jos hupiakun laturin 8A ei riitä, purkaa molempia akkuja. Lataako kumpaankaa akkua, riippuu onko hupikuorma yli 8+3.8A  :-X
Elikä erotusrele kytkeytyy akun jännitteen perusteella...

Sama systeemi, kuin joissakin päivävalojen releohjauksessa. Kytkee virrat, kun jännite nousee.
Tuossa mun retkeilyautossa on vielä vanhemman mallinen erotusrele, joka saa käskynsä laturin D+ johtimesta.

Nyt tuli mieleen, jotta syttyykö auton päivävalot, kun kytkee ulkoisen laturin? Silloinhan jännite nousee reilusti kytkentäarvoon, eli yli 14 V.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:26
Vs: Kahden verkkolaturin asennus
« Vastaus #4 : 5.05.2021 kello on 10:28 »
^
Tod. näk. päivävalot syttyvät, jos suoraan akun takana ovat ja napajännite ylittää 13.x V

Mulla se erotusrele mallia Biltema, se vain tunnustelee akkujännitettä. Tuon D+ ohjaamana (=tavan rele riittävällä virran kestolla) ei pitäisi tuota "takaisinkytkentää" tulla..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:18
  • Lempäälä
Vs: Kahden verkkolaturin asennus
« Vastaus #5 : 5.05.2021 kello on 10:37 »
Sama systeemi, kuin joissakin päivävalojen releohjauksessa. Kytkee virrat, kun jännite nousee.
Tuossa mun retkeilyautossa on vielä vanhemman mallinen erotusrele, joka saa käskynsä laturin D+ johtimesta.
  Mulla oli päivävalotkin joskus D+ ohjauksella.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:05
Vs: Kahden verkkolaturin asennus
« Vastaus #6 : 5.05.2021 kello on 19:05 »
Auton omassa verkkolaturissa ei ole mahdollisuutta ladata ajoakkua...

Tarjolla olisi alkuperäisen tilalle uudempi alkuperäinen 10A, jossa lähtö 2A ajoakulle erikseen. Hinta suolainen yli 500 €. Tarjolla on myös tarvikeversio, jossa samat ominaisuudet ja 20A. Hieman arveluttaa tekniikka ja joillakin on mennyt keskusnäöyttö hieman sekaisin näyttäen ylijännitettä.

Tällä hetkellä on Ctekin 10A, joka lataa ainoastaan 185 Ah akkua. Ajoakulle on irtolaturi. Ajattelin asentaa toisen pienemmän Ctekin rinnalle, joka saisi myös samasta töpselistä virran.

Miten kytkentä akkuun?
Voinko molempien laturien miinukset kytkeä hupiakun miinus napaan. Miinusjohdin maadoittaa siinä runkoon. Entä laturin plus johdin? Ajattelin kytkeä sen erotusreleen ajoakulta tulevan piuhan liittimeen. Eikö tällä kytkennällä laturit toimisi itsenäisesti sekoittamatta toistensa toimintaa?

Tällä minä noita latureita olen päivittänyt, toimii erinomaisesti.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:32
Vs: Kahden verkkolaturin asennus
« Vastaus #7 : 10.05.2021 kello on 11:56 »
Nyt on kaksi Ctekkiä kytketty kiinteästi autoon...

Hyvin tuntuu pelaavan yhden latauskerran kokemuksella. Vapaa-ajan akulle 10A ja starttiakulle 3,6A.