rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Voisiko uuden komposiittipullon asentaa tässä järjestyksessä?  (Luettu 11184 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Autossani on asunto-osassa diesel-lämmitys ja siksi kaasupulloja on vain yksi liettä ja jääkaappia varten. Käytän vain 5 kg komposiittipulloa, koska se on kevyt kantaa ja jäljellä olevan kaasun määrän näkee läpikuultavan kuoren läpi. Pullon vaihdon yhteydessä on ongelmana, kenen voimat riittää pullon päälle tulevan systeemin painamiseen paikalleen. Letkut ovat niin lyhyet, että se työ pitää tehdä kaapin sisällä. Omat rannevoimani eivät siihen riitä. Olenkin keskittänyt kaasupullojen ostot liikkeeseen, jossa myyjä tulee laittamaan pullon paikalleen, mutta ei se kaikilta myyjiltäkään onnistu ja olisi kiva tulla toimeen ominkin neuvoin. Vasta tänään keksin seuraavan toimintatavan ja kysyn, voisiko näin toimia:

Siihen pullon päälle painetaan PV-KV -sovitin, joka pullon vaihdon yhteydessä irroitetaan yleensä pullosta, mutta ei autoon kuuluvasta letkusta. Voisinko tehdä niin päin, että irroittaisinkin ensin pullon+sovittimen auton letkusta, nostaisin pullon maahan ja irroittaisin sovittimen pullosta. Pullon vaihdon jälkeen painaisin ensin sovittimen uuteen pulloon maan päällä, sitten nostaisin pullon+sovittimen auton kaasupullokaappiin ja kiinnitäisin lopuksi sen sovittimen kaapissa olevaan auton letkuun.

Idea on siis se, että maata vasten painaessa on paljon enemmän voimaa käytettävissä kuin mitä on kaapin sisään ojennetuissa ranteissa. Onko tuossa riski, että kun irroitan sovittimen auton letkusta, sieltä vapautuu kaasua? Onko siinä letkussa takaiskuventtiili, joka estää putkistossa olevan kaasun vapautumisen? (Autoni on vuodelta 2012.  Luonnollisesti aina pulloa vaihtaessa suljen ensin sovittimessa olevan venttiilin, joten pullosta ei kaasua vuoda vaihdon yhteydessä.)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Olet ylivarovainen, ei taivas putoa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Putkistosta vapautuu kaasua se mitä siellä on painetta. Jos se mitätön määrä pelottaa, pistä pullo kiinni ja tohauta hellassa liekki ennen vaihtoa. 😉

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Kiitos neuvosta. En sanoisi, että pelottaa, mutta minulla ei ole yhtään kokemusta siitä kierrettävästä liitoksesta. Oliko niin, että se pitää kiertää kiinni vain sormivoimalla eikä millään varrellisella avaimella?

Lähetetty minun TA-1021 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Jos kaasu on loppu niin ei siellä putkistossakaan mitään ole.

Rööki hampaissa roihuten pullon vaihtoja ei kuitenkaan kannata tehdä.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
  • Epsoo
Kiitos neuvosta. En sanoisi, että pelottaa, mutta minulla ei ole yhtään kokemusta siitä kierrettävästä liitoksesta. Oliko niin, että se pitää kiertää kiinni vain sormivoimalla eikä millään varrellisella avaimella?

Lähetetty minun TA-1021 laitteesta Tapatalkilla

Itse olenkiertänyt sormivoimilla ja lopuksi n. Kahdeksasosakierrok sen paineenalentimella jeesaten. Hyvin on toiminut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
PV-pulloa voi jeesata viro-venäläisten tyyliin (tai niinku p*rnoleffoissa) - räkä/sylki hyvä liukaste ja aina saatavilla  ;D
Sillä kun voitelee pullon tiivisteen, niin voiman tarve vähenee. Sitten kun opettelee sen tehdä kahdella kädellä - eli PV:n lukitusrengasta pitää painaa samalla alas kun kuulat sen sallivat, ei siis oleta, että kaikki voima pitäisi tulla päältä, ja lukitusrengas liikkuisi omiaan ilman apua

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Itse olenkiertänyt sormivoimilla ja lopuksi n. Kahdeksasosakierrok sen paineenalentimella jeesaten. Hyvin on toiminut.

Mulla sama tekniikka 😉

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Sitten kun opettelee sen tehdä kahdella kädellä - eli PV:n lukitusrengasta pitää painaa samalla alas kun kuulat sen sallivat, ei siis oleta, että kaikki voima pitäisi tulla päältä, ja lukitusrengas liikkuisi omiaan ilman apua

Lukitusrenkaan toiminta on kyllä hyvin tiedossa. Sitä rengastahan pitää nostaa ylöspäin siinä vaiheessa, kun sovitinta painetaan alas. Ja kun sovitin on paikallaan, rengas painetaan alas, jolloin se lukittuu. Se vaihe menee jo kevyesti.  Se alaspainamisen tiukkuus riippuu jotenkin lämpölaajenemisesta . En nyt muista onko se tiukempi kesällä vai talvella.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Jos kaasu on loppu niin ei siellä putkistossakaan mitään ole.

Kun sitä kaasua ei minun autossa käytetä lämmitykseen ja pulloja on vain yksi, en koskaan käytä kaasupulloa täysin tyhjäksi liedellä tai jääkaapilla. Jos lähden jonnekin matkalle, ostan uuden pullon, vaikka vanhassakin olisi vielä kaasua jäljellä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Kun sitä kaasua ei minun autossa käytetä lämmitykseen ja pulloja on vain yksi, en koskaan käytä kaasupulloa täysin tyhjäksi liedellä tai jääkaapilla. Jos lähden jonnekin matkalle, ostan uuden pullon, vaikka vanhassakin olisi vielä kaasua jäljellä.

Käytä liettä ja sulje pullo, silloinkin putkisto tyhjenee.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Itse olenkiertänyt sormivoimilla ja lopuksi n. Kahdeksasosakierrok sen paineenalentimella jeesaten. Hyvin on toiminut.

Minulla se paineenalennin on kiinteästi seinällä pullon yläpuolella, joten sillä voi mitään jeesata.

Paineenalentimen yhteydessä on kaasuputkessa sellainen metallinen pieni painike, jota pitää painaa esim. avaimen kärjellä aina kerran sen jälkeen, kun kaasupullo on vaihdettu. Olen miettinyt, olisiko se venttiili, joka estää kaasun purkautumisen auton putkistosta, kun pullo poistetaan.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Käytä liettä ja sulje pullo, silloinkin putkisto tyhjenee.

Ossi66 antoi tuossa edellä jo saman neuvon. Kiitos molemmille!

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:15
Minulla se paineenalennin on kiinteästi seinällä pullon yläpuolella, joten sillä voi mitään jeesata.

Paineenalentimen yhteydessä on kaasuputkessa sellainen metallinen pieni painike, jota pitää painaa esim. avaimen kärjellä aina kerran sen jälkeen, kun kaasupullo on vaihdettu. Olen miettinyt, olisiko se venttiili, joka estää kaasun purkautumisen auton putkistosta, kun pullo poistetaan.

Kuulostaa letkunrikkoventtiil iltä. Sen tarkoitus on estää pullon tyhjentyminen jos putkisto rikkoontuu esim. kolarissa. Tuskin toimii toiseen suuntaan. En tiedä tarkemmin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:08
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
https://www.vapaa-aika.com/product/1398/adapteri-kv-pv-nestekaasupulloon

Tuossa on oma sulku.  Jos/kun liedessä on tuli, niin suljet tuosta kaasun tulon. Silloin letku tyhjenee. Pullon vaihtoa ennen muistat sulkea lieden, niin ei vuoda kaasu sisälle.

Tästä kai olit huolestunut?