rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Voisiko uuden komposiittipullon asentaa tässä järjestyksessä?  (Luettu 11190 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Kuulostaa letkunrikkoventtiil iltä. Sen tarkoitus on estää pullon tyhjentyminen jos putkisto rikkoontuu esim. kolarissa. Tuskin toimii toiseen suuntaan. En tiedä tarkemmin.

Letkurikkoventtiili ssä on iso vihreä nuppi, jota pitää myös painaa kerran pullon vaihdon jälkeen. Se toinen painike on paineenalentimen toisella puolella kiinteässä metalliputkessa, pieni metallinen painike sellaisessa kupissa, että sitä ei voi sormella painaa vaan esim. avaimen kärjellä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:06
^
Olisko käyttönappi (vihreä tarra) kadonnut? Ihan sormella pitäisi virittyä.. kuvassa CS vaaka


Se pv/kv -adapteri on varmaan sellaista mallia. jossa punainen sulkuhanan kierrin päällä? Kaippa aina se on kiinni liittettäessä, niin ei tappi kuormita sen pulloon liittämistä (avaa pullon tuloa)..

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
https://www.vapaa-aika.com/product/1398/adapteri-kv-pv-nestekaasupulloon

Tuossa on oma sulku.  Jos/kun liedessä on tuli, niin suljet tuosta kaasun tulon. Silloin letku tyhjenee. Pullon vaihtoa ennen muistat sulkea lieden, niin ei vuoda kaasu sisälle.

Tästä kai olit huolestunut?

Tuollainen samanlainen minullakin on. En vielä tiedä, onko syytä olla huolestunut. Nyt kyllä luulen, että se edellä kuvaamani pieni osa estää kaasun tulon putkistosta taaksepäin. Otan siitä huomenna kuvan, niin ehkä joku osaa kertoa, mikä se on. Joku tarkoitushan silläkin on. Edellisessä autossani, joka oli vuodelta 2005, sellaista ei vielä ollut. Letkurikkoventtiili lienee se vihreänuppinen, joka on pullon ja paineenalentimen välisessä paksussa letkussa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
^
Olisko käyttönappi (vihreä tarra) kadonnut? Ihan sormella pitäisi virittyä.. kuvassa CS vaaka
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Se pv/kv -adapteri on varmaan sellaista mallia. jossa punainen sulkuhanan kierrin päällä? Kaippa aina se on kiinni liittettäessä, niin ei tappi kuormita sen pulloon liittämistä (avaa pullon tuloa)..

Otan huomenna kuvan omasta paineenalentimesta putkineen ja letkuineen. Se on ihan eri näköinen systeemi kuin tuossa kuvassa. Se on selvä, että suljen pv/kv-adapterin sulkuhanan sen päällä olevasta punaisesta kiertimestä aina kun se irroitetaan pullosta tai liitetään pulloon.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:28
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Minä välillä vaihtelen kaasupulloja niin, että siellä ja putkistossa on kaasua. Mutta en ole lainkaan huolissani tupakoimattomana, että putkistosta tulevasta mitättömän pienestä kaasun määrästä olisi mitään vaaraa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:18
  • Lempäälä
Voisinko tehdä niin päin, että irroittaisinkin ensin pullon+sovittimen auton letkusta, nostaisin pullon maahan ja irroittaisin sovittimen pullosta. Pullon vaihdon jälkeen painaisin ensin sovittimen uuteen pulloon maan päällä, sitten nostaisin pullon+sovittimen auton kaasupullokaappiin ja kiinnitäisin lopuksi sen sovittimen kaapissa olevaan auton letkuun.
  Minä näkisin näin teoriassa ongelmaksi, että letkun liittäminen jotenkin epäonnistuu, ja jää vuoto? Sikäli kun oikein ymmärsin, niin siellä letkussa on täysi pullon paine? Ehkä parempi olisi vaihdattaa pidempi letku?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
  Minä näkisin näin teoriassa ongelmaksi, että letkun liittäminen jotenkin epäonnistuu, ja jää vuoto? Sikäli kun oikein ymmärsin, niin siellä letkussa on täysi pullon paine? Ehkä parempi olisi vaihdattaa pidempi letku?

Luulen kyllä, että painoventtiilipullo, johon on auton ulkopuolella kiinnitetty PV-KV -sovitin, on sellaisenaan (ihan kuin) kierreventtiilipull o. Tietysti sovittimessa oleva kaasuhana pitää olla  suljettuna asennuksen aikana.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
Tässä eilen lupaamani tuore kuva autoni kaasupullokaapista. Kun pullo on vaihdettu, pitää kerran painaa kummastakin punaisen nuolen osoittamasta painikkeesta. Muuten kaasua ei tule. Pullon lähellä oleva iso vihreä painike avannee letkurikkoventtiili n. Paineenalentimen jälkeisen pienen painikkeen luulen/toivon avaavan venttiilin, joka estää kaasun purkautumisen auton putkistosta silloin, kun pullo on poistettu. Oletteko samaa mieltä tai onko jollakin varmaa tietoa? Minä vain arvailen.  :)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:18
  • Lempäälä
Luulen kyllä, että painoventtiilipullo, johon on auton ulkopuolella kiinnitetty PV-KV -sovitin, on sellaisenaan (ihan kuin) kierreventtiilipull o. Tietysti sovittimessa oleva kaasuhana pitää olla  suljettuna asennuksen aikana.
  Anteeksi maalaisuuuteni!
  Tuosta kuvasta vasta tajusin "homman nimen".
  Kuvittelin olevan samantapainen kun meillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
En ymmärrä ongelmaa, eikö tuo pullon päällä oleva katkaise kaasun tuloa pullosta ja sitten voi avata letkuliitännän pääliventtiilistä. Putkistossa oleva kaasumäärä on todella pieni ja lisäksi se painuu alaspäin, ei se ole ongelma. Moni meistä suhauttaa kaasua uudesta pullosta ennen kytkemistä ja silloin kaasumäärä moninkertainen

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
En ymmärrä ongelmaa, eikö tuo pullon päällä oleva katkaise kaasun tuloa pullosta ja sitten voi avata letkuliitännän pääliventtiilistä. Putkistossa oleva kaasumäärä on todella pieni ja lisäksi se painuu alaspäin, ei se ole ongelma. Moni meistä suhauttaa kaasua uudesta pullosta ennen kytkemistä ja silloin kaasumäärä moninkertainen

Ongelma oli tämä: Olen aina kaasupulloa vaihtaessani ottanut autosta ulos pelkän pullon. Sitä PV-KV-sovitinta en ole irrottanut letkusta yhtään kertaa sen jälkeen, kun sen uutena otin käyttöön. Omat käsivoimani eivät riitä siihen, että saisin tuon sovittimen kaikkina vuodenaikoina uuteen pulloon, kun pullo on paikallaan kaasupullokaapissa. Myyjä on tehnyt sen puolestani, mutta vaikeaa se on hänellekin toisinaan ollut - ehkä riippuen lämpötilasta. Eivätkä kaikki kaasun myyjät tarjoa sellaista palvelua. Uusi ideani on se, että irroittaisinkin sen sovittimen letkusta ja painaisin sen uuteen pulloon auton ulkopuolella, missä on paljon enemmän voimaa käytettävissä.
« Viimeksi muokattu: 2.05.2021 kello on 13:25 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:41
Minusta tuon voi tehdä ihan hyvin kunhan kaasuventtiilin sulkee pullosta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:35
  • Callengr
Tottakai sen voi noinkin tehdä! Sehän on aivan sitten sama homma kun normaalin kierreventtiilipull on vaihto! Irroitetaanhan siinäkin letku pullosta!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:41
  • Escucha el Oi!
Vaihtaisin joka tapauksessa pidemmän letkun tohon,sen verran on rajut kulmat nykyisellä letkulla.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.10.2023 kello on 21:43
  • Vesijuoksija 2014-2015, 2017-2019
  Anteeksi maalaisuuuteni!
  Tuosta kuvasta vasta tajusin "homman nimen".
  Kuvittelin olevan samantapainen kun meillä.

Kiitos kuitenkin, että yritit auttaa! Systeemejä on niin monenlaisia, että ilman valokuvia on pelkän tekstin perusteella vaikea tietää, mistä milloinkin on kysymys.

Kiitos myös kaikille muille neuvoista! Katsoin tässä välissä myös Youtubesta opetusvideon, kuinka kierreventtiilipull o vaihdetaan. Nyt sen varmasti osaan tehdä oikein. Minulla on ollut matkailuauto jo yli 12 vuotta, nykyinen on järjestyksessä toinen, mutta olen aina käyttänyt vain komposiittipulloja enkä ole koskaan käsitellyt kierreventtiilipull oa. Eikä kukaan näinä vuosina minua auttanut henkilö ole hoksannut neuvoa, että se sovitin kannattaisi irrottaa letkusta, nostaa pullon mukana ulos autosta ja painaa uuteen pulloon auton ulkopuolella.