rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: EBL 99 Latausmoduulin vika  (Luettu 1698 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
EBL 99 Latausmoduulin vika
« : 25.03.2021 kello on 12:01 »
Eli simahti sitten alkuperäinen EBL 99 hymeristä.

- Otti "hyppykaaren" latauksessa ollessaan kahden 30kOhm vastusten kohdalta kotelon taka-alumiinilevyyn mihin jäi selvät palojäljet kaksi täppää- Ko. vastukset näyttäs silti olevan ihan ok mittarin mukaan. Mikä kyllä hieman ihmetyttää.
- Lataa akkuja auton omalla moottorilaturilla EBL:n "läpi" 14.4 - 14.6V (12V)
- 230 V tulee pistorasioihin ja EBL 99 n Pistokkeeseen
- Lasisulake kuitenkin palaa välittömästi kun kytkee verkkovirran EBL:n pistokkeseen, eli yhdistää kaapelilla auton 
  verkkovirtaan. 
  Automaattisulakkeet eivät laukea vaan toiminta 230V normaali kaikissa pisteissä. On kokeiltu myös ilman mitään muuta
  kytkentää, kuin 230V eli ihan pelkällä verkkoon kytkemisellä. Heti tulee "naps" ja sulake kaputt.
- Akut on ok.

Miten on noita korjattu? Saako tuohon uuden latausmoduulin jostain, millä hinnalla,vai rakennanko uuden koko sähkökeskuksen? Voisko tuohon EBL:n "kumppaniksi hommata erilaisen ulkopuolisen latausyksikön...

Kokemuksia vinkkejä jne. Thumb

PS. Nyt latailen toistaiseksi ulkopuolisella älylaturilla akku kerrallaan hupeja kun tarve vaatii.




*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:31
  • Autossa on pyörät
Vs: EBL 99 Latausmoduulin vika
« Vastaus #1 : 25.03.2021 kello on 12:48 »
MJO33400 hoitaa, laita hälle yv

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: EBL 99 Latausmoduulin vika
« Vastaus #2 : 25.03.2021 kello on 19:15 »

PS. Nyt latailen toistaiseksi ulkopuolisella älylaturilla akku kerrallaan hupeja kun tarve vaatii.

Paljonko niitä hupeja on? Huomioitko EBL:n resurssit?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: EBL 99 Latausmoduulin vika
« Vastaus #3 : 25.03.2021 kello on 21:48 »
Mulla on siinä 2 kpl 100 ah vapaa-ajan akkuja. Hyvin on pelannut sen jälkeen kun ne geelit aikoinaan sano työsopimuksen irti. Olikohan se 2012 kun ne ostin ja olen huoltanut säännöllisesti. Akuillakin pitkä ikä.  Veikkaan että tuo ebl :n latausmoduulille on tullut tunnit täys. Auto on kuiteski tänä vuonna 21- vuotias ja meillä ollut sen 10- vuotta elokuussa. Hyvinhän tuo on kestänyt jos aiempi omistaja ei ole uusinut mitään. Itse en tuohon ebl:ään ole mitään tehnyt. Pöjyjä puhaltanut vain airdusterilla kerran vuodessa.

Akut olen huoltanut siten että yleensä kerran vuodessa olen nesteet katsonut ja ladannut erillisellä älylaturilla tappiisa ja tarkastanut ettei ole potentiaalieroa. Sitten kytkenyt takaisin Ebl n piiriin. Mulla ei ole mitään erikoisuuksia autossa käytössä- Invertteri jonka kautta ladattu esim. läppäreitä reissussa ollessa. Truma ym. normi sähkönkuluttajat. Elikkä auto on paljolti orkkisvarusteilla. Starttiakku on Bosch 100 Ah ja noi hupit on sznjaderin siniset. Bossin lepojännite latauksen jälkeen oli 12.8V
Sznjarerien 12,75. Sznjaderien ominaispainot on ok.
Veikkaan tosiaan että tunnit vaan on laturissa täys.

 Mulla on joskus ihan normi auton akkujen lataukseen tarkotettu verkkolaturikin sipannut samalla tavalla 90 -luvulla. Muistaakseni siitä meni jotain ohjaustranssua ym ja ostin sitten uuden laturin.