Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka

Kloonaus vai varmuuskopio

(1/5) > >>

mjh48:
Minulla on Windows 10 varmuuskopio Buffalon HD-PEU2 kovalevyllä, mutta kun se on hidas, niin hommasin siihen tarkoitukseen Samsungin T7 SSD levyn.
Nyt aloin miettimään kumpi on järkevämpi tehdäkö Win7 työkalulla varmuuskopio (se minulla on nyt) vaiko kloonattako koko C:-levy.
Mitä mieltä raati on kysymyksestä.
Kuvissa Buffalon ja Samsungin testatut nopeudet joista näkee SSD levyn suuremman nopeuden, joka on yli 10 kerta nopeampi kuin pyörivä Buffalo


Samsung T7


Buffalo HD-PEU2

hemppat:
Perusasunnuksesta ja perusohjelmista klooni ja sitten myös varmuuskopio jonka teen MS SyncToylla. Muuta ohjemat voi sitten asentaa uudestaan jos jotain sattuu. Datalevyt 2X kloonaa toisensa ja sitten vielä irto usb jossa datavarmuus. Suositten SyncToy ohjelmaa, pieni ja helppo ja eikä käytä mitää omaa tiedotokoodausta.
Win10 koneessani on ollut jokseenkin ongelmaton, päivitykset ongalmattomia. Ikää asennuksella alkaa olla kohta 6 v ja se on windowsiksi paljon. Kone on itse koottu, ehkä hyvät osaat olleet apuna.

99:
Aika hidas tuo HDD, oletko varma ettei se ole viallinen? Itse vein takuuvaihtoon kovan (4TB) jonka nopeus oli 50-80MB, kun luvattu oli reilusti yli 100MB (oli tosin muutakin ongelmaa levyssä). Nyt nopeus on HDD kovalla reilusti 100MB, mikä riittää hyvin omien tiedostojen säilytykseen.

Itsellä siis on käyttis SSD:llä ja kotikansiot HDD:llä, Yhteensä 5,5 teraa tilaa (500GB SSD+4TB HDD+1TB HDD. Varmistus menee siten että kotikansiot synkronoidaan toisaalle, ja käyttistä ei, se kun on helppo asentaa uudestaan mitään menetämättä.

megaman:
Ulkoisia levyjä ja Buffalo HDD lienee usb 2 tekniikkaa, joten ei se mikään vauhtihirmu voi ollakkaan.

mjh48:
Minulla synctoy käytössä omien tiedostojen ja kuvien kopioinnissa toiselle sisäiselle kovalevylle.
Tuo Buffalon hhd on varmaan yli 10 vuotta vanha ja USB2 liitännällä.
Tuota täytyy miettiä mitä jos käyttäisi synctoyta windowsin kopiointiin.
Mietin vain kuinka palauttaa ulkoiselta SSD levyltä synctoylla kopioitu windows jos se kiukuttelee
Jouduin palauttamaan sen siltä hdd levyltä kun päivityksen jälkeen kone alkoi kiukuttelemaan ja se palautus kesti liki pari tuntia.
Siitä tuli mieleen mikä olisi järkevin tapa.
Varmmuuskopiota varten nyt on siis 1T ulkoinen SSD levy USB3 liitännällä.
Kone on siis pöytäkone jossa käyttis ja ohjelmat on 1T SSD ja tiedostot 1T HDD levyllä ja kopiot toisella 1T HDD levyllä lisäksi on vielä entisen käyttikseen 256M SSD levy

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View