rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Autovero  (Luettu 15548 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.04.2021 kello on 14:55
Autovero
« : 11.03.2021 kello on 11:07 »
Minkä suuruisia autoveroja teillä on tullut maksettavaksi sen jälkeen, kun olette muutoskatsastaneet pakun autoverolliseksi matkailuautoksi? Itsellä retkiauton aihio hakusessa ja tuo 2500kg omamassa vaatimus väkisinkin ajaa rakentamaan autoverollisen retkiauton.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:08
Vs: Autovero
« Vastaus #1 : 11.03.2021 kello on 12:12 »
Millaista olet suunnitellut, aika pieneenkin saa kokonaispainaon ylittämään tuon 2500kg. Sisäkorkeus on useimmissa asia joka aiheuttaa verotukseen

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:44
  • viva la France
Vs: Autovero
« Vastaus #2 : 11.03.2021 kello on 12:23 »
aika pieneenkin saa kokonaispainaon ylittämään tuon 2500kg. 
Kokonaispainolla ei ole merkitystä tässä tapauksessa, vain omapainolla ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:17
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Autovero
« Vastaus #3 : 11.03.2021 kello on 12:48 »
Jos kantavuus vaan riittää, niin mikä ihmeen ongelma on sitä omamassaa kasvattaa? Eikös se punnita vasta valmiina kun suikka suorittaa muutoskatsastustaan, paljonko se retkule painaa kiintokalustein ja jos meinaa jäädä alle, niin muutama teräslaatta kyytiin, pultataan kiinni ja näin ne on myös osa auton rakennetta eli omamassaa ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: Autovero
« Vastaus #4 : 11.03.2021 kello on 15:19 »
Jos kantavuus vaan riittää, niin mikä ihmeen ongelma on sitä omamassaa kasvattaa? Eikös se punnita vasta valmiina kun suikka suorittaa muutoskatsastustaan, paljonko se retkule painaa kiintokalustein ja jos meinaa jäädä alle, niin muutama teräslaatta kyytiin, pultataan kiinni ja näin ne on myös osa auton rakennetta eli omamassaa ;D
Teräslaatat pois katsastuksen jälkeen ja tilalle sitten retkivarusteita.... :)

Minun Westyn omamassa on 2445 Kg. Sellaista ei sitten nykyisin saa tuotua Saksasta ilman veroseuraamuksia, vaikka onkin tehdastekoinen korkea matkailuauto.
Siinä meni ikään kuin lapsi pesuveden mukana, kun verosuunnittelijat sulki porsaanreikiään. Kevyt ja ehkä vähäpäästöisempi on verottajan silmissä pahempi. Suositaan siis painavampia, vaikka sellainen ei kaikille soveltuisikaan.

Tuohon aloittajan kysymykseen ei mulla ole vastausta, mutta nykyisin veron pitäisi koostua sen hetkisen auton arvon mukaan. Ei siis enää veroa määrätä auton aikoinaan olleen uuden hinnan mukaan.
Jos matala ja kevyt pitäisi olla, niin itse koittaisin löytää tehdastekoisen henkilöautoksi rakennetun pakun, josta verot on maksettu. Niissä on useimmiten verhoilut jo tehdastekoisia koko korissa kattoa myöden. Ne vain tuppaa olemaan paljon ajettuja.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:06
Vs: Autovero
« Vastaus #5 : 11.03.2021 kello on 15:28 »
Jos kantavuus vaan riittää, niin mikä ihmeen ongelma on sitä omamassaa kasvattaa? Eikös se punnita vasta valmiina kun suikka suorittaa muutoskatsastustaan, paljonko se retkule painaa kiintokalustein ja jos meinaa jäädä alle, niin muutama teräslaatta kyytiin, pultataan kiinni ja näin ne on myös osa auton rakennetta eli omamassaa ;D
Aika helpolla tehty omamassan lisäys on tuore- ja harmaavesisäliön koon muutoksella (jos kiloista tai jopa kymmenistä). Täysinäinen kuuluu omamassaan - jompikumpi, mutta ei molemmat.
Toki kok.massa (ja riittävän kantavuuden rajoissa, jos matkutajapaikkoja pitää olla)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.04.2021 kello on 14:55
Vs: Autovero
« Vastaus #6 : 11.03.2021 kello on 15:39 »
Niin mä en tiedä punnitaanko auto muutoskatsastuksen yhteydessä. Maalaisjärjellä jos miettii, niin punnitahan se pitää kun on lisätty varusteita ja rakenteita yms. Noita henkilöautoksi rekisteröityjä pakuja oon kanssa katsellut, mutta niissä on ongelmana se että ne on tosiaan paljon ajettuja ja liian matalia. Lisäksi mulla on joku pakottava hinku rakentaa, että ite haluaisin tehdä alusta asti koko kopperon eristyksistä lähtien.

Pistin viestiä konttorille, jos sieltä saisi tarkempia ohjeita. Jos auto punnitaan muutoskatsastuksess a, niin sitten tuo 2500kg omamassa ei ole ongelma.

Mulla ei ole kokemusta retkeilyauton rakentamista ennestään tai muutoskatsastuksist a, eli kaikki on vähän hakusessa, mutta kyllä tämä kuvio tästä selvenee hiljalleen kaikkine pykälineen yms.

Ajatuksena on löytää joku 5000e paku ja toinen 5000e menis rakentamiseen. En tiedä kuinka fiksulta tuo suunnitelma kuulostaa, saa kommentoida ;D

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.04.2021 kello on 14:55
Vs: Autovero
« Vastaus #7 : 11.03.2021 kello on 15:42 »
Aika helpolla tehty omamassan lisäys on tuore- ja harmaavesisäliön koon muutoksella (jos kiloista tai jopa kymmenistä). Täysinäinen kuuluu omamassaan - jompikumpi, mutta ei molemmat.
Toki kok.massa (ja riittävän kantavuuden rajoissa, jos matkutajapaikkoja pitää olla)

Okei, hyvä tietää tämäkin.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:31.05.2022 kello on 17:25
Vs: Autovero
« Vastaus #8 : 1.05.2022 kello on 16:13 »
Hei.

Lainaan tätä viestiketjua kysymykselleni, karavaanari hommia tullut harrastettua ala-aste ikäisestä asti vahempien mukana ja myös nyt itsenäisesti laina autolla, olen kuitenkin ruvennut harkitsemaan oman retkiauton tai todella pienen vaunun esim. Mini Poksi tai nykyään siis Kulkuri hankintaa.

Asun kerrostalossa ja säilytystilat on sen mukaiset eli yksi autopaikka, joten itselle enemmän mieluinen pieni vaunu on hieman haasteellinen koska se pitäisi säilyttää jossain muualla ja säilytystilojen hinnat näkyy olevan +300€ ylös päin, tästä syystä olen hieman alkanut kallistua retkipakun kannalle mistä päästäänkin itse kysymykseen: pysyykö henkilöautoksi rekisteröidystä tila-autosta/minibussi rakennetussa retkiautossa polttoainevero ennallaan vai muuttuuko se muutoskatsastuksen jälkeen?
Aihio olisi siis alle 2500kg kokonaispainolla ja alle 1,85cm sisäkorkeudella, kysyn tätä siksi että hyvissä aihioissa ( Ducato,Boxer,Jumper,Transit yms. ) on polttoainevero varsin korkea eli lähemmäs 1000€/vuosi mikä tuntuu varsin pahalle koska kilometrejä minulla tulisi arviolta 15tkm vuoteen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:39
Vs: Autovero
« Vastaus #9 : 1.05.2022 kello on 17:13 »
Käyttövoimavero muuttuu, mikäli auto on täydellä ajoneuvoverolla maahan tullut. Pikkubussi, 8+1 hlö on henkilöauto jossa verot maksettu, saa muutettua, jolloin käyttövoimavero putoaa lähes kymmenenteen osaan.
Samoin ambulanssi, joka minulla on.
Siitä vaan rakentamaan, saa mieleisensä.
Täällä mm minun kertomuksia ja paljon muita.

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:35
  • Callengr
Vs: Autovero
« Vastaus #10 : 1.05.2022 kello on 18:36 »
Mulla nissan nv 200 tila autosta tehty as auto vero 249e/vuosi. Ja on tosiaankin asuntoauto.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:56
Vs: Autovero
« Vastaus #11 : 1.05.2022 kello on 18:52 »
Mulla nissan nv 200 tila autosta tehty as auto vero 249e/vuosi. Ja on tosiaankin asuntoauto.
Siinä lienee siis "pakuvero"...

Muistaakseni jossain vaiheessa VW Multivaneista tehtiin "pakuverollisia" matkailuautoja lisäämällä vain sähköliesi.
Mulla tää retkipaku on pakettiauto, jossa irrotettavat kalusteet. Parilta katsastusasemalta kysyin mahdollisia veroseuraamuksia. Sanoivat, että saa tuoda katsastukseen kaikkine varustuksineen, kunhan kalusteet on hyvin sidottu. Ei siis pultattu. Kuorma ei ole kielletty katsastuksessa.
Tässä pointti on siinä, että tarvitsen myös tavarankuljetukseen pakua ja tästä saa kalusteet vartissa pois. Takaisinkin menee puolessa tunnissa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:35
  • Callengr
Vs: Autovero
« Vastaus #12 : 1.05.2022 kello on 19:11 »
Siinä lienee siis "pakuvero"...

Niin kai on kyllä edellen 5delle rekisteröity.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:31.05.2022 kello on 17:25
Vs: Autovero
« Vastaus #13 : 1.05.2022 kello on 19:23 »
Kiitos vastanneille, tämä Nissan nv200 onkin mielenkiintoinen, polttoainevero on varsin pieni jo muutoinkin, Trafin sivuilla laskin että reilun 400€ henkilöautonakin.

Onko sinulla Nissan siis katsastettu ihan matkailuautoksi ja silti 5 paikkainen? Itse olin suunnitellut 2 paikkaiseksi muuttamista ja takana olisi penkkien ja vöiden sijaan sohva minkä saisi levitettyä vuoteeksi, joko pituus tai leveys suunnassa, lisäksi kapea kaappi tavaran säilytykseen, lämmitin ja kylmälaukku/jääkaappi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 23:08
Vs: Autovero
« Vastaus #14 : 1.05.2022 kello on 19:30 »
Kaverilla olisi myynnissä 7h NV200 bensakoneella joka muokattu myös RE85 käyttöön. Kovasti miettii mitä sille tekisi, osti auton syksyllä erääseen projektiin joka ei toteutunut.