rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?  (Luettu 4767 kertaa)

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #15 : 27.02.2021 kello on 16:34 »
En tiedä oliko johtunut tuosta? Mulla on pari kertaa palanut 12V keskuksen ja autoakun välillä oleva sulake. Toisesta kerrasta tiedän, että olin käynnistänyt auton verkkokaapelin ollessa vielä kiinni.

Sehän tarkoittaa sitä, että sulake on ollut liian pieni. Sulake on varmaankin ollut auton akun ja hupiakun välillä.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:30
  • Epsoo
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #16 : 27.02.2021 kello on 16:37 »
En tiedä oliko johtunut tuosta? Mulla on pari kertaa palanut 12V keskuksen ja autoakun välillä oleva sulake. Toisesta kerrasta tiedän, että olin käynnistänyt auton verkkokaapelin ollessa vielä kiinni.

Tottai palaa sulake, kun vaunusta lähdetään repimään virtaa käynnistyksessä (autossa silloin alle 10V ja vaunussa se 13,7V kun laturi on kiinni). Käytännössä melkeen oikosulku, kun normaalisti virtaa menee alle 10A (Sulakekoko yleensä tuotaluokkaa).

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #17 : 27.02.2021 kello on 16:40 »
^ Tässä oli nyt ensimmäinen fakta tieto. Hupiakun ja auton akun välinen sulake yleensä 50 A ja sekin palaa tuossa tilanteessa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:44
  • Lempäälä
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #18 : 27.02.2021 kello on 19:32 »
  Vaunusta aloittaja kysyi.
Vaunun sähköjen tekeminen on edessä ja siitä seuraava kysymys; kun auto käy ja vaunu on kytketty pistokkeen kautta autoon, niin pitääkö vaunun akun 230 Vac verkkolaturi kytkeä irti, kun auton oma laturi lataa akkuja?
   Oli ajatus kokeilla, mutta en viitsinyt, kun olin varma lopputuloksesta. En kyllä muista, että olisinko toissa pikkujouluissa Virroilla käytellyt kun piuha oli kiinni, harvinaista se on.
   Ainakaan startatessa mulla ei vaikuta, kun pelkkä lataus tulee laturilta suoraan vain käydessä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:44
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #19 : 27.02.2021 kello on 19:55 »
En tiedä oliko johtunut tuosta? Mulla on pari kertaa palanut 12V keskuksen ja autoakun välillä oleva sulake. Toisesta kerrasta tiedän, että olin käynnistänyt auton verkkokaapelin ollessa vielä kiinni.
Mulle kävi kesällä veneen kanssa vastaavasti. Hupiakun 50A sulake kyrvähti tankkilaiturilta pois siirrossa vaikka pääkytkin oli startissa ja vain startti akun puolella (0, 1 starttiakku, 2, ja 1+2 vaihtoehdot). Mutta miksi?

No, siksi että erotin/kaksoisakkurele (Biltema) ei katkaissut koska starttiakun jännite ei kerennyt laskemaan alle 13V tankkauspysähdysen aikana. Punainen ledi siinä palaa jos sitä kyttää..
Ko. paatissa sisäperän puristukset lämpöisänä sen verta kovat, että kysyy virtaa enempi. Niin, nopea ei starttiakun releen irroitus ole että nopeaa sulaketta nopeammin toimisi..

Saimaa tourneellä sai ajaa Savonlinnaan saakka, että sulakkeen löysi - hyvin oma asiointilaituri Motonetin lähellä, vaikka se etäällä keskustasta onkin Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:54
  • viihtyy puskissa
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #20 : 28.02.2021 kello on 16:11 »
Tuossa veneen tapauksessa, jos olisi 1+2 asennossa tuossa kohtaa, niin välttyisi sulakkeen palamiselta, kun ovat akut suoraan rinnan pääkytkimen kautta?

Bilteman rele muuten haistelee vain starttiakun puolelta jännitettä, eli se ei vaunun tapauksessa yhdistä akkuja, jos vaunun laturi on päällä ja auton ei. Ainakin n 8 vuotta sitten ostamani versio toimii sillä tavalla. Sitten tietenkin, jos rele on vielä kiinni, kun heti ajon jälkeen laittaa töpselin seinään, niin akut ovat yhdessä, oli hyvä konsti saada myös auton akku ladattua vaunun laturilla :)

Mutta en minäkään näe ongelmaa siinä, että vaunun ja auton laturit ovat yhtä aikaa päällä.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.04.2022 kello on 17:38
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #21 : 1.03.2021 kello on 13:45 »
Soitin kahdelle akkujen maahantuojalle ja molemmilla sama vastaus eli latauksen puolesta piirissä voi olla kaksi laturia ja kaksi rinnankytkettyä akkua. Mutta jos toinen akku on täynnä ja toinen tyhjä, niin silloin täysi lataa tyhjää ja akkujen välillä voi kulkea isojakin virtoja - hyvä kirkastus tämäkin kommentti vaikka ei varsinaiseen kysymykseen liity.

Seuraava onkin sitten oma aivoitus eli ladataan hupiakkua 13-piikkisen pistokkeen liittimestä 10 (=auto antaa virtaa vain latausvirran ollessa päällä tai auton käydessä). Sitten otetaan 8 A taikka 10 A sulake ja sen kautta kytketään hupiakun plussa napa liittimeen 10. Jos virtaa kulkee liikaa suuntaan tai toiseen, tämä sulake palaa ja on helpompi vaihtaa kuin auton oma 15 A sulake. Mitä mieltä tästä?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:44
  • Lempäälä
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #22 : 1.03.2021 kello on 21:02 »
Seuraava onkin sitten oma aivoitus eli ladataan hupiakkua 13-piikkisen pistokkeen liittimestä 10 (=auto antaa virtaa vain latausvirran ollessa päällä tai auton käydessä). Sitten otetaan 8 A taikka 10 A sulake ja sen kautta kytketään hupiakun plussa napa liittimeen 10. Jos virtaa kulkee liikaa suuntaan tai toiseen, tämä sulake palaa ja on helpompi vaihtaa kuin auton oma 15 A sulake. Mitä mieltä tästä?
  Varmaankin 10 A. siellä akun vieressä riittää, riippuu siitä minkälaiset lataussysteemit sulla on veturissa, ja kuinka tarviit ajonaikaista latausta. Meillä se on pelkästään reissussa käytössä. Toisessa yhteydessä kirjoitin:
  "   Omien kokemusten mukaan, jos ottaa "suoraan"laturilta, olen mitannut 16 A. latauksen. Kerran ehkä yli 20 A. mutta mittarista paloi/oli palanut sulake?
  mjo 33400 joskus kirjoitti, että "suora" kytkentä laturilta ei haittaa väyläsähköjäkään. "

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.04.2022 kello on 17:38
Vs: Akkulaturi, auton oma akku ja hupiakku - miten kytketään?
« Vastaus #23 : 2.03.2021 kello on 21:02 »
Ok, kiitoksia täytyykin mittailla ja laittaa tuo 10A sulake