Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön

<< < (9/10) > >>

99:

--- Lainaus käyttäjältä: jamseil - 11.01.2022     kello on 16:27 ---Vene Victron vaikutaisi toimivalta laturilta matkailu käyttöön.

Laturin virran kulutusta akulta en tosin löytänyt tästä mallista.

--- Lainaus päättyy ---

On se mainittu, eli 0,5W
Tekee noin 4mA

elwari:
Yksi keino seurata akun kuntoa on täyden akun ottama latausvirta, kun akku on ollut ainakin vuorokauden ylläpitovarauksessa tai kaksikin vuorokautta. Katsoo kuinka pieneksi akun ottama virta putoaa ja laittaa sen ylös ja vertaa sitten, kun akulla alkaa olla ikää. Victronin akkumonitoria kun olen seuraillut, niin latausvirta ajan kanssa putoaa jopa lähes 1/1000 osaan ampeerituntimääräst ä, eli tässä tapauksessa 240Ah akku ottaa vajaan 0.3A 13.6 voltilla.

Tosin kyllä se huono akku voi myös lakata ottamasta virtaa vastaan...

jamseil:

--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 11.01.2022     kello on 16:56 ---On se mainittu, eli 0,5W
Tekee noin 4mA

--- Lainaus päättyy ---
Esitteessä mainittu on ymmärtääkseni laturin verkosta ottama teho lepotilassa.

Minua kiinnostaa paljonko syö akkua.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: jamseil - 11.01.2022     kello on 18:37 ---Esitteessä mainittu on ymmärtääkseni laturin verkosta ottama teho lepotilassa.

Minua kiinnostaa paljonko syö akkua.

--- Lainaus päättyy ---

Joo, olet oikeassa.

Käyttö-ohjeen mukaan tämän verran "syö" akkua:
--- Lainaus ---Back current drain 0.7Ah/month (1mA)
--- Lainaus päättyy ---

Mjv16:
Eikös nykyään ole järjestään vaunuissa 20-25 A laturi vakiona. Mullakin on tässä  hiukka yli 10 vuotiaassa 25A mascot.  Yhdestä edellisestä vaunusta otin talteen c-tekin mxs 25 laturin. Sillä latailen auton starttiakkua talvisin. Ei kauaa mene kun on akku täynnä. Miinusta vähän turhan iso koko.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View