Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön

<< < (3/10) > >>

99:

--- Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 21.02.2021     kello on 12:04 ---Houkutteleva tarjous kyllä. Mutta onko tarpeettomankin paljon latausvirtaa kun mulla vaan 80Ah akku. Tuo kyllä antaisi sähköä riittävästi ilman akkuakin tarvittaessa.

--- Lainaus päättyy ---

Yleinen harhaluulo on että (äly)akkulaturi olisi liian iso akulle. Koska latausvirta säätyy jännitteen mukaan, niin "virtaa" ei voi olla liikaa. Ja normi akku kestää virtaa (purku tai lataus) satoja ampeereita.
Itsellä oli ostettaessa tuossa vaunussa 80Ah akku ja vaunun laturi antaa latausvirtaa akkuun maksimissaan 27A, eikä mitään ongelmaa. Tarvittaessa latautuupahan vikkelästi.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 21.02.2021     kello on 12:14 ---Yleinen harhaluulo on että (äly)akkulaturi olisi liian iso akulle. Koska latausvirta säätyy jännitteen mukaan, niin "virtaa" ei voi olla liikaa. Ja normi akku kestää virtaa (purku tai lataus) satoja ampeereita.
Itsellä oli ostettaessa tuossa vaunussa 80Ah akku ja vaunun laturi antaa latausvirtaa akkuun maksimissaan 27A, eikä mitään ongelmaa. Tarvittaessa latautuupahan vikkelästi.

--- Lainaus päättyy ---
Olen kuullut, että liian pienitehoinenkin laturi on haitaksi...

Sitä on teorisoitu, että pienitehoinen älylaturi ei reagoi ison akun kanssa ja lataa loputtomiin. Syklit ei kuulemma toimisi optimaalisesti. Olen kyllä pienelläkin laturilla ajan kanssa ladannut isoa akkua, mutta en isotehoisella laturilla lähde lataamaan vaikka MP-akkua, ellei siinä ole omaa moodia siihen tarkoitukseen.

HiTec:

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 21.02.2021     kello on 13:08 ---en isotehoisella laturilla lähde lataamaan vaikka MP-akkua, ellei siinä ole omaa moodia siihen tarkoitukseen.

--- Lainaus päättyy ---

Klassikko: Kaivetaan hyllystä se wanha, painava auton akkulaturi ja laitetaan prätkän akku siihen. Sitten ihmetellään kuin paskoja akkuja nykyään tekevät kun ei kestä mitään ::)

"Masi":
Iso tehoinen laturi tarvitsee säätyvän virran lisäksi akun lämpötilan vahdin eli anturin akun kylkeen ohjaamaan laturia.

megaman:
Exide 12/7 laturissa on lämpö-anturi miinuskengässä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View