rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön  (Luettu 8546 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.02.2024 kello on 13:07
    • SF-Caravan Kymenlaakso ry.
uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« : 21.02.2021 kello on 09:14 »
Olisi mielessä päivittää laturi. CTEKiä on kyllä kovasti kehuttu täällä mutta olisiko kuitenkin tuo toinen monipuolisempi? Ainakin siitä näkis puhelinappilla virransyötön amppeerimäärän.

Entinen halpis Einhell 10A toimii mutta sitä pitää muistaa "buuttailla" Menee ylläpitolataukseen niin ei siitä itsestään toivu. 7A luulisi olevan riittävä latausvirta ehkä 5A riittäisi myös. Noissa linkeissä 7A vaihtoehto kummallekin. Hintaluokka aika sama.

Alla linkit verkkokauppojen tarjouksiin kummallekin.

Vicktron

CTEK

Tosin 20€ lisää niis saisi 10A laturit kummastakin merkistä. Mulla kyllä kaikki lamput on ledejä joten ei koskaan ylity 5 amppeeriakaan.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2021 kello on 09:35 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:03
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #1 : 21.02.2021 kello on 09:49 »
Pitää miettiä sitä käyttötarvetta...

Yleisesti sanotaan, että latausteho pitäisi olla 10% akun Ah määrästä. Näyttö kännykässä voipi olla hyvä, jos laturi asennetaan piiloon.

Itselläni on nyt Ctek 10A laturi lataamassa 185 Ah akkua. Siinä on pari hyvää asiaa. Riittävä ampeerimäärä ja lämpötermostaatti akun navalle. Sopii siis mahdollisesti talvikäyttöön paremmin. Minulla laturin merkkivalot ovat näkyvillä.
https://www.jussinmaki.net/autosahko/akkulaturi-ctek-mxs-10-12v-10a/p/1703-56-708/

Victron on maailmanlajuinen merkki, mutta jos halvalla haluaa edetä ja näyttö kännykkään on tarpeen, niin sitten vaikka pieni Benton.
https://www.jussinmaki.net/autosahko/akkulaturi-benton-12v-iceman-50-bluetooth/p/1703-ICE5BT/

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:17
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #2 : 21.02.2021 kello on 10:00 »
Itselle just perjantai aamupäiväksi Matkahuolto kuskasi Rovaniemeltä tuollaisen Bentonin n. 75€ toim.kuluineen kaikkineen, tilauksen laitoin sisään to aamupäivällä Thumb
https://www.lumise.fi/ajoneuvojen-lisavarusteet/automaattilaturi-12v-benton-ice5-bluetooth/p/5002010008/

Tykästyin kovasti juuri tuohon BT-yhteyteen ja tarkoitus olisi näin talvikautena latailla auton akkua webaston käytön ja PK-seudun pätkäajojen ongelmaratkaisuna. Kesäksi sitten vaunuun ja koska akku + laturi ovat vaatekaapin pohjan alla, niin nyt voi BT:llä tosiaan tuota käskyttää ja seurailla akun varaustasoja :) Varsinaista käyttökokemustahan ei toki vielä ole muuta kuin että appi ja laturi on jo yhdistetty, yhteys on salasanasuojattu sun itsesi määrittelemällä salasanalla, joten kollit ei pääse tekemään kiusaakaan ihan niin helpolla ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #3 : 21.02.2021 kello on 10:07 »
Ctekin kohdalla voi varautua ennemmin tai myöhemmin MODE-nappulan hajoamiseen. Siihen riittää vähäinenkin vuosittainen käyttö.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:03
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #4 : 21.02.2021 kello on 10:23 »
Ctekin kohdalla voi varautua ennemmin tai myöhemmin MODE-nappulan hajoamiseen. Siihen riittää vähäinenkin vuosittainen käyttö.
Siis, jos sitä joutuu käyttämään...

Mulla Ctek on kiinteästi retkeilyautossa, eikä siihen laturiin tarvitse koskea lainkaan.
Muissa siirrettävissä Ctekeissä on ollut kyllä kiehutusongelmia, mutta napit ja johdot olen onnistunut pitämään aina ehjinä.
Itse en koskaan pidä pitkään laturia akussa kiinni yhtäjaksoisesti. Kokemus on opettanut.

Ctek manuaalista:
"Kaikki akut vikaantuvat ennemmin tai myöhemmin. Lataamisen aikana vikaantuvasta akusta huolehtii normaalisti lataajan kehittynyt ohjaustoiminto, mutta akkuun saattaa silti jäädä joitakin harvinaisia vikoja. Älä jätä mitään akkua ilman tarkkailua pitkiksi ajoiksi lataamisen aikana."

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:17
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #5 : 21.02.2021 kello on 10:52 »
Ctekin kohdalla voi varautua ennemmin tai myöhemmin MODE-nappulan hajoamiseen. Siihen riittää vähäinenkin vuosittainen käyttö.
Siihenkin bt-appi auttaa ;D

https://www.youtube.com/watch?v=iVIw1a3WmwA

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:35
  • Epsoo
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #6 : 21.02.2021 kello on 11:02 »
Itse laittaisin parikymppiä lisää ja ostaisin tämän, riittäisi tehot tulevaisuuteen asti.

https://www.marinea.fi/victron-blue-smart-ip67-vesitiivis-laturi-12v17a

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:46
  • Knaus Eifelland
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #7 : 21.02.2021 kello on 11:03 »
Ei kovin laadukas, jos napit hajoilee suosikkimerkissä.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.02.2024 kello on 13:07
    • SF-Caravan Kymenlaakso ry.
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #8 : 21.02.2021 kello on 12:04 »
Itse laittaisin parikymppiä lisää ja ostaisin tämän, riittäisi tehot tulevaisuuteen asti.

https://www.marinea.fi/victron-blue-smart-ip67-vesitiivis-laturi-12v17a

Houkutteleva tarjous kyllä. Mutta onko tarpeettomankin paljon latausvirtaa kun mulla vaan 80Ah akku. Tuo kyllä antaisi sähköä riittävästi ilman akkuakin tarvittaessa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:03
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #9 : 21.02.2021 kello on 12:11 »
Houkutteleva tarjous kyllä. Mutta onko tarpeettomankin paljon latausvirtaa kun mulla vaan 80Ah akku. Tuo kyllä antaisi sähköä riittävästi ilman akkuakin tarvittaessa.
Jos sen pitää olla heikkotehoisempi, niin sitten ehkä tämä...

https://www.marinea.fi/victron-blue-smart-ip67-vesitiivis-laturi-12v7a

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:35
  • Epsoo
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #10 : 21.02.2021 kello on 12:14 »
Houkutteleva tarjous kyllä. Mutta onko tarpeettomankin paljon latausvirtaa kun mulla vaan 80Ah akku. Tuo kyllä antaisi sähköä riittävästi ilman akkuakin tarvittaessa.

Yleinen harhaluulo on että (äly)akkulaturi olisi liian iso akulle. Koska latausvirta säätyy jännitteen mukaan, niin "virtaa" ei voi olla liikaa. Ja normi akku kestää virtaa (purku tai lataus) satoja ampeereita.
Itsellä oli ostettaessa tuossa vaunussa 80Ah akku ja vaunun laturi antaa latausvirtaa akkuun maksimissaan 27A, eikä mitään ongelmaa. Tarvittaessa latautuupahan vikkelästi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:03
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #11 : 21.02.2021 kello on 13:08 »
Yleinen harhaluulo on että (äly)akkulaturi olisi liian iso akulle. Koska latausvirta säätyy jännitteen mukaan, niin "virtaa" ei voi olla liikaa. Ja normi akku kestää virtaa (purku tai lataus) satoja ampeereita.
Itsellä oli ostettaessa tuossa vaunussa 80Ah akku ja vaunun laturi antaa latausvirtaa akkuun maksimissaan 27A, eikä mitään ongelmaa. Tarvittaessa latautuupahan vikkelästi.
Olen kuullut, että liian pienitehoinenkin laturi on haitaksi...

Sitä on teorisoitu, että pienitehoinen älylaturi ei reagoi ison akun kanssa ja lataa loputtomiin. Syklit ei kuulemma toimisi optimaalisesti. Olen kyllä pienelläkin laturilla ajan kanssa ladannut isoa akkua, mutta en isotehoisella laturilla lähde lataamaan vaikka MP-akkua, ellei siinä ole omaa moodia siihen tarkoitukseen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:17
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #12 : 21.02.2021 kello on 13:17 »
en isotehoisella laturilla lähde lataamaan vaikka MP-akkua, ellei siinä ole omaa moodia siihen tarkoitukseen.

Klassikko: Kaivetaan hyllystä se wanha, painava auton akkulaturi ja laitetaan prätkän akku siihen. Sitten ihmetellään kuin paskoja akkuja nykyään tekevät kun ei kestä mitään ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:46
  • viva la France
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #13 : 21.02.2021 kello on 13:25 »
Iso tehoinen laturi tarvitsee säätyvän virran lisäksi akun lämpötilan vahdin eli anturin akun kylkeen ohjaamaan laturia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:46
  • Knaus Eifelland
Vs: uusi laturi CTEK vai VICKTRON vaunukäyttöön
« Vastaus #14 : 21.02.2021 kello on 14:32 »
Exide 12/7 laturissa on lämpö-anturi miinuskengässä.