rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Minkä tehonen lämmitys?  (Luettu 9408 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.02.2024 kello on 08:13
Minkä tehonen lämmitys?
« : 16.01.2021 kello on 23:19 »
Retkiautona pitkä T5 Caravelle ja tarkoitus pidentää kautta lisäämällä diesel/ilmalämmitys. Mut riittääkö 2kw nostamaan sisälämpötilan 18 asteeseen, jos ulkona vaikka 5? Voiko 4 kw olla liian tehokas. Siinä kai minimiteho on parin kilowatin luokkaa. Voiko käydä niin, että käynti on sitten katkonaista, ku lämmittää liika?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #1 : 16.01.2021 kello on 23:40 »
Voiko käydä niin, että käynti on sitten katkonaista, ku lämmittää liika?

??
Eihän lämmitin voi kokoaikaa huutaa, oli teho sitten mikä tahansa, joten termari sitten pysäyttää tarpeen mukaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #2 : 17.01.2021 kello on 09:15 »
Mulla on Westfaliassa Eberi 2,2 kW....

Toimii kyllä hyvin +5 asteessa, mutta lämpimämmällä ilmalla termostaatilla ohjattu puolitehokin nostaa liikaa lämpöä.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.02.2024 kello on 08:13
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #3 : 17.01.2021 kello on 09:41 »
Mulla on Westfaliassa Eberi 2,2 kW...
No tämän peruusteella 2 kw riittäis hyvin. Aakku, kierrättääkö se pelkästään isälmaa vai ottaako osan lämmitettävästä ilmasta ilkoa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #4 : 17.01.2021 kello on 09:53 »
No tämän peruusteella 2 kw riittäis hyvin. Aakku, kierrättääkö se pelkästään isälmaa vai ottaako osan lämmitettävästä ilmasta ilkoa?
Se kierrättää vain sisäilmaa....

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:39
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #5 : 17.01.2021 kello on 09:54 »
Omassani T5 Multivan, oli 2 kW planar, harvoin päästiin jatkuvaan käyntiin, vaikka oltiin pakkas öissäkin. eli riittää 2 kW, tuo termostaatti ohjaus ei ainakaan planarin omalla ohjaimella toiminut mukavasti. Käynnistys 22 astetta, pitää hyvin vielä 1kW:n teholla mutta kun nousee yli 23, niin sammuu, kunnes pudottaa 5 astetta käynnistyy vasta uudelleen. Jolloin tuntui jo viileältä, ja siihen herää.
Nykyisessä MB Sprinter on 3,5 kW Webasto, samaa ilmiötä tekee mutta pienemmällä diffillä. Riittää vielä -10 asteessa, silloin käy jatkuvasti ja pitää tasaisesti lämmön. Mutta anturin paikkaa täytyy vielä hakea.
Toivottavasti selventää.

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.02.2024 kello on 08:13
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #6 : 17.01.2021 kello on 10:12 »
Toivottavasti selventää.
Joo, tää on oikein hyvää referenssiä!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:47
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #7 : 17.01.2021 kello on 11:07 »
Omassani T5 Multivan, oli 2 kW planar, harvoin päästiin jatkuvaan käyntiin, vaikka oltiin pakkas öissäkin. eli riittää 2 kW, tuo termostaatti ohjaus ei ainakaan planarin omalla ohjaimella toiminut mukavasti. Käynnistys 22 astetta, pitää hyvin vielä 1kW:n teholla mutta kun nousee yli 23, niin sammuu, kunnes pudottaa 5 astetta käynnistyy vasta uudelleen. Jolloin tuntui jo viileältä, ja siihen herää.
Nykyisessä MB Sprinter on 3,5 kW Webasto, samaa ilmiötä tekee mutta pienemmällä diffillä. Riittää vielä -10 asteessa, silloin käy jatkuvasti ja pitää tasaisesti lämmön. Mutta anturin paikkaa täytyy vielä hakea.
Toivottavasti selventää

Käyttikö lämmitin kummassakin tapauksessa lämmittimen  asennus-sarjassa mukana tullutta termostaattia ? Noissa termostaateissa differenssi saattaa olla niinjanäin paikkansa pitävä. Ja anturin sijoitus vaikuttaa paljon kuinka tasaisena lämpötila pysyy.

Ja yksi kysymys: Onko Webassa/Planarissa uudelleenkäynnistym isen aikarele joka estää lämmittimen käynnistymisen alle valmistaja asettaman ajan. ( Tuo aika jos sellainen on asetettu suojaa lämmitintä vaurioilta )

Ainuita huonopuolia webastotyyppisissä lämppäreissä on polttoainepumpunään i ja suuri sähkönkulutus.

Itse olen ajatellut diesellämmittimellä, nestekiertolämmityk sellä jossa koko lattiapinta-alalla oleva lattialämmitys / muutamalla patterilla / puhallinpatterilla varustettuna.

Järjestelmä 30-40 litran varaajalla joka tasaisi weban käyntijaksoja ja samalla tasaisi lämpimänveden saantia suihkukäyntien yhteydessä. Varaaja toimisi samalla lämmönvaihtimena moottorista ajonaikana tulevan lämmön hyväksikäyttämiseks i ja tuolla vaihtimella voi lämmittää autonmoottorin ja tuossa varaajassa olisi sähkövastus jolla voidaan lämmittää kun ajoneuvo on sähköverkkoon kytkettynä.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2021 kello on 12:06 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #8 : 17.01.2021 kello on 11:58 »
Mulla on Westfaliassa Eberi 2,2 kW....
Toimii kyllä hyvin +5 asteessa, mutta lämpimämmällä ilmalla termostaatilla ohjattu puolitehokin nostaa liikaa lämpöä.

Eikö se termostaatti sitten toimi?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:19
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #9 : 17.01.2021 kello on 12:03 »
Eikö se termostaatti sitten toimi?
Termostaatti kyllä toimii, mutta se pudottaa Eberin vain puoliteholle....

Siis puhallin menee pienelle, lähes äänettömälle teholle ja lämmöntuotto laskee. Toimii hyvin kylmemmillä ilmoilla, mutta ei jossakin +15 ulkolämpätilassa.
Eberi ei siis sammu kokonaan termostaatin ohjaamana.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:39
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #10 : 17.01.2021 kello on 12:19 »
Nuo molemmat mitä mulla on, on alkuperäisiä, asennukset tehty oikein, mutta Jo käyttöohje kertoo tuon differenssin. Se on kuten valmistaja suunnitellut.
Olen miettinyt miten ohjaus tulee huonetermostaatilla, mutta pitää etsiä liitäntä sille.
Jos jollain on valmis kytkentä planarin ja thermotopin lämmittimiin, siten että lämmitys ohjautuu lämmittimen mielestä oikein ja turvallisesti niin kiinnostaa.


Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #11 : 17.01.2021 kello on 12:36 »
Nuo molemmat mitä mulla on, on alkuperäisiä, asennukset tehty oikein, mutta Jo käyttöohje kertoo tuon differenssin. Se on kuten valmistaja suunnitellut.
Olen miettinyt miten ohjaus tulee huonetermostaatilla, mutta pitää etsiä liitäntä sille.

Planarillehan saa erillisen huonetermostaatin, liitin vaan kiinni.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:17
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #12 : 17.01.2021 kello on 12:37 »
Termostaatti kyllä toimii, mutta se pudottaa Eberin vain puoliteholle....
Siis puhallin menee pienelle, lähes äänettömälle teholle ja lämmöntuotto laskee. Toimii hyvin kylmemmillä ilmoilla, mutta ei jossakin +15 ulkolämpätilassa.
Eberi ei siis sammu kokonaan termostaatin ohjaamana.

Siis systeemi on tyhmä ja vaatii puukottamista....
Toisaalta, mihin tarvit lämmitystä +15 ulkolämpötilalla?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:43
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #13 : 17.01.2021 kello on 12:45 »
Siis systeemi on tyhmä ja vaatii puukottamista....
Toisaalta, mihin tarvit lämmitystä +15 ulkolämpötilalla?

Taas. Ihmisillä eri mieltymykset ja me pidämme autossa 22 ja ylikin. Kotona 24, miksi pitäisi oleilla tilassa jonka kokee kylmäksi. Jokainen tavallaan

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.02.2024 kello on 08:13
Vs: Minkä tehonen lämmitys?
« Vastaus #14 : 17.01.2021 kello on 12:56 »
Nuo molemmat mitä mulla on, on alkuperäisiä, asennukset tehty oikein, mutta Jo käyttöohje kertoo tuon differenssin. Se on kuten valmistaja suunnitellut.
Matti, kummalla ohjauspaneelilla Plaanari on tossa Multivanissa, kiertonamiskalla vai digitalisella?