rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Retkeilyauton pesu painepesurilla?  (Luettu 10447 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 08:00
Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« : 6.01.2021 kello on 11:59 »
Olen tuuminut että uskallanko edes painepesuria näyttää pössl2win kulkineelleni ettei matkustamon luukut falskaa.  Retkeilyautoilijat nimisellä fb:n saitilla esiteltiin harjapesukone jonka olisi retkulle sopiva. Kuvista en osaa sanoa mikä sen erottti tavallisesta paitsi niin iso kita että ko. auto sinne sopi.

En silti sellaiseen uskalla omaani ajaa mutta onko painepesurin käyttö millainen riski?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:42
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #1 : 6.01.2021 kello on 12:12 »
Painepesuri on paras mahdollinen apuväline kaluston pesussa.
Järki tietty olla pitää ettei särje paikkoja.
Pesurin teho vaimenee reilusti jo kun kohteeseen puolimetriä matkaa.
Eli ei viiden sentin päästä tiivisteisiin eikä pehmeisiin saumoihin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:32
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #2 : 6.01.2021 kello on 12:47 »
Mutta jos oikeasti haluaa puhtaan niin harjalla, vedellä ja pesuaineella. Painepesuri jättää rantuja kun kaikki lika ei kuitenkaan lähde tasaisesti pois. Nyt tein joulusiivousta työautoon ja havaisin samalla että takatilan lattialla vettä ihan riittävästi kun ollut 24/7 ulkona, kesällä ei ongelmaa kun 8h max ulkona ja muulloin tallissa, tämäkään ei mene pesurin piikkiin kun en ole paljoa pessyt vain toisinaan varastolla käydessä pika huuhtelu muttei kunnon pesua. Eli sivuluukkujen tai peräluukun tiivisteet valskaa jo sateella.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #3 : 6.01.2021 kello on 13:08 »
https://www.vaunushop.fi/perakarrytarvikkeet/eko-sol-pesuaine-5-l/p/391/

Tuo on toistaiseksi paras löytämäni auton pesuun. Tosin en tiedä miten se käyttäytyy vahatulla pinnalla, liuottaako se senkin.
Pehmeä pitävartinen harja ja mieto autonpesuaine on ne mitä itse käytän, todella likaiseen tuo yllämainittu. Painepesurilla saatan huuhdella peltiosat, mutta lähellekään luukkuja ja ikkunoita en silllä mene

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:42
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #4 : 6.01.2021 kello on 13:54 »
Juu toki itsekkin käytän aina harjaa ja pesuainetta.
Pesuri on se vesiletkun korvike. Sillä esipestään ja huuhdellaan.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:53
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #5 : 6.01.2021 kello on 14:59 »
https://www.vaunushop.fi/perakarrytarvikkeet/eko-sol-pesuaine-5-l/p/391/

Tuo on toistaiseksi paras löytämäni auton pesuun. Tosin en tiedä miten se käyttäytyy vahatulla pinnalla, liuottaako se senkin.
Pehmeä pitävartinen harja ja mieto autonpesuaine on ne mitä itse käytän, todella likaiseen tuo yllämainittu. Painepesurilla saatan huuhdella peltiosat, mutta lähellekään luukkuja ja ikkunoita en silllä mene

Tuota Eko-sol ainetta olen käyttänyt monta vuotta ja minulla on sitä vieläkin puoli astiaa.
Olen käyttänyt säästeliäästi, kun olen luullut, ettei sitä enää saa mistään, kun tuotanto siirtyi Lahdesta Viroon.
Hyvä tietää, että sitä saa vieläkin, nyt jopa kotikylältä, kun Alfa-Kem on Keravalla

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:08
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #6 : 6.01.2021 kello on 15:35 »
Tuo 5 l kannu riittää minun käytössä vuosia. Aineen ruiskutan pintaan ja annan vaikuttaa jonkin aikaa. Levittämiseen käytän tällaista:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/8500080/Garant-5-L-Paineruisku


*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:39
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #7 : 6.01.2021 kello on 15:43 »
Ämpärillinen vettä ja kahvikupillinen Eko-sol pesuainetta on hyvä suhde. Olen käyttänyt jo 10 vuotta ja on muutkin täällä, jopa videon tehneet tehosta. ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:18
  • Lempäälä
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #8 : 6.01.2021 kello on 16:45 »
  Painepesureitahan on monella paineella, harvalla harrastajalla kuitenkin ihan oikea korkeapainepesuri? Mitä parepi pesuri, sitä kauempaa ruiskutettava. Ehkä kaveria jos pyytää ruiskuttamaan, tuo kämenselkää kohti suutinta, löytää sopivan etäisyyden. Pitää alkaa kaukaa, kun läheltä menee ihosta läpi. Muistan tapauksen, kun kolosta takaisin palaava suihku vei näön silmästä.
  Mekin tuo Sprite sopivasti kasteltiin eka pesulla, kun sammalta pois pestiin. :D
  Minä olen n. 50v. käyttänyt mäntysuovan sukuista Teepoolia, se ei ainakaan vahaa poista, minä kun vahaan enintään kerran vuodessa. Tuota Eko-sol ainetta olen käyttänyt muihin likaisempiin pesuihin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:34
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #9 : 6.01.2021 kello on 19:22 »
Ei kai painepesurin suihkua voi koskaan suunnata iholle?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:18
  • Lempäälä
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #10 : 6.01.2021 kello on 20:05 »
Ei kai painepesurin suihkua voi koskaan suunnata iholle?
  Mielestäni riittävän kaukaa, aloittaa vaikka 3 metristä, meillä alle metri sopiva.
  Jos ei tunnu iholla, ei tunkeudu luukujen ym. liitoksista sisään?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:19
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #11 : 6.01.2021 kello on 20:23 »
Vähän riippuu painepesurista ja suuttimesta. Mulla yhdessä 160bar paine, mutta käden voi n 40cm päässä kivuitta - hyvin viivamainen 180o viuhka, joka tuntuu enempi ilmalta. Hyvä viimeisessä huuhtelussa kun ilmavirta veden ympärillä vie veden mennessään.

Pyöräaukosta saa kurakaaret puhtaiksi (missä niitä on) ilman tuhoja, ja lehtipuhaltimena menee pihakiveyksen puhdistuksessa.

Tuollakin kuten muillakin korkeapaine pesureilla kannattaa varoa osoittamasta jääkaapin ritilöihin.
Pesuainevalinnoissa kannattaa vältellä kovin emäksisiä (>11pH). Rasvat lähtee myös butyyleistä (kuivuvat), jos niitä saumoissa on. Vähempi varmaan autoissa..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.03.2024 kello on 20:40
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #12 : 6.01.2021 kello on 20:33 »
Muistan tapauksen, kun kolosta takaisin palaava suihku vei näön silmästä.
Tuo nyt ei ole edes teoriassa mitenkään mahdollista. Ihan kaikkia legendoja ei kannata uskoa 8)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:53
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #13 : 6.01.2021 kello on 21:31 »
Maatalouskonekorjaa jat kuulema kehuvat painepesureiden antavan heille eniten työtä.
Isännät ajelee mutapelloilla ja sitten painavat painepesurilla ravat laakereihin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:53
Vs: Retkeilyauton pesu painepesurilla?
« Vastaus #14 : 6.01.2021 kello on 21:52 »
Maatalouskonekorjaajat kuulema kehuvat painepesureiden antavan heille eniten työtä.
Isännät ajelee mutapelloilla ja sitten painavat painepesurilla ravat laakereihin.
saisiko tarkennuksen mihin laakereihin?  jos joskus olet vaihtanut vaikka pyörän laakerin saa aika paljon purkaa tavaraa edestä pois että löytää itse laakerin. tuskin sinne painepesurilla sitä rapaa saa tungettua.