rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Käyttöakun täyteenlatausaika 2A:lla  (Luettu 10807 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:48
Vs: Käyttöakun täyteenlatausaika 2A:lla
« Vastaus #75 : 1.01.2021 kello on 17:52 »
Jotenkin sain sellaisen kuvan, että olet aivan hakoteillä teoriasi kanssa. Laturi lataa verkosta koko ajan autonkin akkua noin 2A virralla. Kysymyksessä on vakiojännite laturi, jossa vain virta muuttuu. Silloin kun moottori käy niin molempia akkuja ladataan saman aikaisesti

Jos lainaukset ei näy niin lopputilanne on nyt tuo mitä minun lainaamani sisältää, puhutaan jo aivan eriasioista, tuossa on puhetta autonlaturista ja verkkolaturista. On mennyt puurot ja vellit sevon . . .

Käsittelyssä on EBL:n toiminta akkujen välillä kun autonmoottorinlatur i lataa . . . Ei verkkolaturista ole tuossayhteydessä puhuttu mitään, tai en ainakaan itse ole siitä puhunut . . .

Mutta mikään ei muuta sitä etteikö mjo tiedä noita juttuja, tuntee nuot kuin "omat taskunsa" ja auliisti auttaa.  Lainaukset vaan ei aina johda juttua niinkuin pitäisi, lainauksen pitäisi joskus sisältää edellisenki jos ei vielä sitä edellisenki kommentin jolloin juttu pysyisi tasantarkkaan samassa aiheessa.

Kyseessä oli uudet hupiakut / vanha starttiakku ja niiden yhteensopivuus kun niitä ladataan . . . 

Se että hupiakun EBLverkkolaturi lataa starttiakkua 2A:lla kokoajan ja samalla hupiakkuja reserviensä mukaisissa rajoissa oli uutta tietoa.( Jossakin yhteydessä minulle on kerrottu että laturi lataisi ensin hupiakut täyteen jonka jälkeen lataa starttiakkua tarvittaessa).  Se että miten laturi rajaa tuon 2A:iin en tiedä . . . ( Erimallisissa EBL latureissa latausteho vaihtelee, muistaakseni miun kulkimessa EBL laturin max latausteho on 7.5A uudemmissa taitaa olla moninkertainen ? )
« Viimeksi muokattu: 1.01.2021 kello on 18:02 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 12:01
Vs: Käyttöakun täyteenlatausaika 2A:lla
« Vastaus #76 : 1.01.2021 kello on 19:29 »
  Tää keskustelu varmaankin menee aloittajalta yli hilseen--niinkuin multakin, :(
  Minä en akkuja jakaisi uusiin/vanhoihin.
  Koska akkujen ikä vaihtelee, alle takuuajasta--liki 10 v.. Yleensä käytän vanhoja akkuja, mutta tässä n. 60v. aikana olen joutunut muutaman uudenkin akun ostamaan.
  Minä jakaisin käyttökelpoisiin/risoihin. Jos käyttäjä ei pysty/viitsi/ehdi tutkia akkuja, on viisainta vaihtaa ne uusiin kun vähänkin jotain ongelmaa löytyy.
  Tosin laturin huonoon lataukseenkin uusi akku auttaa vähän aikaa.
 
Moi
Laitampa minäkin lusikkani tähän soppaan, asia, kun on  hyvinkin ajankohtainen.
Vanhaan Transitiini ostin Ex- akut 3.8.2012 ja otettiin irti kun  toi nykyinen Trasiitti tuli  kesällä 2015. Latailtu satunnaisesti sen jälkeen.

Uudempaan ostin EX- akut 10.3. 2017 ja ja nyt vajaa kolme vuotta käytettynä   vebasto ja lyhyttä   ajoa niin ei meinannut lähteä  enää käymään, lepojännite 12.2 -12,3 aamuisin.
Ajattelin että kokeilen vaihtaa nuo vanhat josko toimisi paremmin.?
Toinen vaihtoehto olisi ostaa uudet ,tilasin kuitenkin  C-tekin laturin jossa elvytystoiminto.
laitoin ne vanhat  akut ensin lataukseen yksi kerrallaan ,nyt lepojännite irrallisessa akussa 2pv.jälkeen 12.8V
Parhaillaan on autossa olevat akut  latauksesssa  saa nähä tuleeko niistäkin vielä "hyvät".
Edellä  kertomani  johdosta en voi allekirjoittaa Yrjö kommenttiasi siitä, että akut pitäsi hylätä selvittämättä niiden kuntoa.?
Mulla ainakin tuntuu nyt siltä,että sain  yhden akun ostohinnalla
(85€ Ctek  Polar ) sellasen laturin millä luultavasti saan kaikki neljä akkua toimintakelpoisiksi .
Voisin vielä lopuksi todeta, että lataus prosessi vaatii  pitkän pinnan ja on tosi hidasta ainakin 4A laturilla.
Ja vielä Transiitin akkujen kytkennästä omassani 150 T 350  vm. 2005 on molemmat  ajoakut rinnan samoissa kaapeleissa, hupiakkuahan tuossa ei olekkaan,kun on tavara auto.

Hyvää Uutta vuotta kaikille!
Toivo


*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:02
Vs: Käyttöakun täyteenlatausaika 2A:lla
« Vastaus #77 : 1.01.2021 kello on 19:56 »
Jos lainaukset ei näy niin lopputilanne on nyt tuo mitä minun lainaamani sisältää, puhutaan jo aivan eriasioista, tuossa on puhetta autonlaturista ja verkkolaturista. On mennyt puurot ja vellit sevon . . .

Käsittelyssä on EBL:n toiminta akkujen välillä kun autonmoottorinlatur i lataa . . . Ei verkkolaturista ole tuossayhteydessä puhuttu mitään, tai en ainakaan itse ole siitä puhunut . . .

Mutta mikään ei muuta sitä etteikö mjo tiedä noita juttuja, tuntee nuot kuin "omat taskunsa" ja auliisti auttaa.  Lainaukset vaan ei aina johda juttua niinkuin pitäisi, lainauksen pitäisi joskus sisältää edellisenki jos ei vielä sitä edellisenki kommentin jolloin juttu pysyisi tasantarkkaan samassa aiheessa.

Kyseessä oli uudet hupiakut / vanha starttiakku ja niiden yhteensopivuus kun niitä ladataan . . . 

Se että hupiakun EBLverkkolaturi lataa starttiakkua 2A:lla kokoajan ja samalla hupiakkuja reserviensä mukaisissa rajoissa oli uutta tietoa.( Jossakin yhteydessä minulle on kerrottu että laturi lataisi ensin hupiakut täyteen jonka jälkeen lataa starttiakkua tarvittaessa).  Se että miten laturi rajaa tuon 2A:iin en tiedä . . . ( Erimallisissa EBL latureissa latausteho vaihtelee, muistaakseni miun kulkimessa EBL laturin max latausteho on 7.5A uudemmissa taitaa olla moninkertainen ? )

Ilmeisesti sinulle on kerrottu Calira laturin toiminta jolla ei ole mitään tekemistä EBL:n kanssa.