Tekniikkakeskustelut > Projektit
Retro-vaunun remontti aluillaan
Erkki:
--- Lainaus käyttäjältä: K.E.V - 6.03.2021 kello on 21:20 ---Ohut, kevyt korkista tehty alunen on paras, helppo säilyttää, sen voi laittaa kattiloitten väliin kaapissa ettei kolise ajon aikana.
--- Lainaus päättyy ---
Näitä meilläkin on vaunussa 3kpl. Ikeasta ostettuja muoto pyöreä.
Oulaa:
Minä ihmettelen tuota piirimyyjien valittelua ettei toimitukset pelaa.
Odoteltiin Rangerin osia merkkiliikkeestä kolme viikkoa ???
Itse tilasimme suoraan Ameriikasta startin verkkokaupasta niin se oli KUUDESSA päivässä tullattuna mun pöydällä kotona 8)
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Oulaa - 7.03.2021 kello on 08:49 ---Minä ihmettelen tuota piirimyyjien valittelua ettei toimitukset pelaa.
Odoteltiin Rangerin osia merkkiliikkeestä kolme viikkoa ???
Itse tilasimme suoraan Ameriikasta startin verkkokaupasta niin se oli KUUDESSA päivässä tullattuna mun pöydällä kotona 8)
--- Lainaus päättyy ---
Minä olen tilannut sekä kivijalkaliikkeen kautta, että suoraan netin kautta Jenkeistä....
Kivijalkaliike tekee koontitilauksen kerralla ja kuljetukset tapahtuu laivalla kontissa. Netin kautta tilaamani tulee nopeammin lentorahtina, mutta postitus on kallista. Harrasteauton pitkä pakoputki olisi pitänyt katkaista, jotta se olisi ollut edes jotenkin järkihintainen kuljettaa lentorahtina. Tilasin sen sitten kotimaisen kaupan kautta täysmittaisena, mutta toki se kesti aikansa. Hintaero ei kovin suuri ollut, koska kauppakin tarvitsi katteensa.
RautaRisto:
Muutama lauhempi päivä on heti käytettävä hyväksi. Kerkesin juuri sopivasti asentaa lämmittimen paikalleen. Koska vaunua tulemme käyttämään ainoastaan kesäaikaan, ei lämmitysjärjestelmä n tarvitse olla kovin kummoinen. Löysimme hyvän, varmatoimisen Truman pistelämmittimen. Siitä riittää lämpöä sen verran, mitä kesällä sattuu käymään ilmat viileinä. Kokemuksesta voin sanoa, että keskellä kesääkin saattaa tuolla Lapissa käydä lämpötila tosi alhaalla ja silloin lisälämpö ei ole pahitteeksi. Lämpö pitää myös ilmankosteuden vaunussa kurissa.
Tänään aamulla oli mittarissa ulkolämpötila -30 astetta. Halusin testata lämmittimen toiminnan, joten ei muuta kuin kaasupullo vaunuun ja letku kiinni lämmittimeen. Ai että lähti makeasti lämmittämään. Tein muutaman sytytyksen ja sammutuksen kokeeksi ja totesin, että toimii moitteettomasti. Paloilma tulee lattian läpi lämmittimen alapuolelta ja pakokaasut poistuu jääkaapin entisestä pakoaukosta. Yhtenä testin ajatuksena oli seurata säteilylämmön kehittymistä lämmittimen ympärillä. Nyt voin suunnitella lämmittimen päälle rakenteita, pelkäämättä, että kuumenevat liikaa.
Nyt sitten taas ootellaan lämpimämpiä kelejä, jotta päästään askartelemaan Thumb
Lämmitin saa vielä uuden "sävy-sävyyn" lämmönkestävän maalipinnan
Tilaa on riittävästi lämmittimen takana putkille ja säteilylämmön leviämiselle. Nurkassa on oottamassa 230 V kaapeli mahdollista tarvetta. Muoviletku on ns. ohjausletkuna, jonka läpi voin sitten aikanaan työntää vaunun alta kaasuputken.
Suorakaideaukkoon laitan peltisen läpivirtausritilän, josta on mahdollista päästää tarvittaessa ulos liikaa lämpöä ja toimiihan se hyvänä ilmanvaihtoritilänä . Näitä korvausilma-aukkoja ei ole koskaan liikaa.
jamseil:
Jääkaappi lämmittää hieman toista seinää, niin ei tule ihan yksipistelämmitys. Thumb
Muista jättää kalusteisiin sen taakse hyvä ilmankierto.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta