Tekniikkakeskustelut > Projektit

Retro-vaunun remontti aluillaan

(1/62) > >>

RautaRisto:
Nyt on mielenkiintoiset ajat edessä, kun aloitettiin vastikään vuosimallia -87 olevan Piccolon uudistaminen "tähän päivään". Ainakin tavoite on sellainen, että keväällä vaunumme on valmiina kalareissuillemme. Tavoite on tosiaan tehdä vaunusta vain kesäkäyttöinen, koska alkuperäiset eristyksetkään eivät ole kovin pakkasia kestävät. Kaikki tähän projektiin liittyvät työtavat purkuineen ja uusien rakenteiden tekemisineen ovat uutta, mutta hyvin haastavaa ja kiinnostavaa. Tässäpä tullaankin itse asian ytimeen. Olen seuraillut syksyn aikana keskusteluja, liittyen eri aiheisiin näistä remonttihommista. Olen joutunut toteamaan, että kaikkea en osaa ja siinä näyttää tulevan todella tärkeään rooliin alan harrastajat ja asiantuntijat, useat vuosikymmenien kokemuksella. Niinpä otin härkää sarvista ja rekisteröidyin "porukkaan" mukaan. Tulen varmaan kysymään hyviä neuvojanne moneen otteeseen remonttimme edistyessä. Toisaalta lupaan jakaa omia kokemuksiamme (rakas vaimoni ja minä), sitä mukaa kun niitä syntyy. Ajattelin jopa aloittaa oman blokin pitämistä, mutta... Oikeastaan ensimmäinen kysymys kuuluu, onko muilla kokemuksia perinteisen finnfoam-eristeen korvaamisesta ns. märkätilalevyllä. Tämä materiaalihan on itseasiassa sisäosaltaan finnfoamia, mutta molemmilla ulkopinnoilla sementtilaasti/lasikuitupinnoite, joka jäykistää levyn . Teimme retroon uuden etuseinän tällä materiaalilla. Liimaukset tehtiin Sikaflex 221 massalla ja Kiillon XPU:lla. Mielestämme onnistuimme hyvin. Nyt on etuseinän vanerointi seuraavana.

jamseil:
Miksi märkätilalevy jos pintaan tulee vielä vaneri?

Tuohan maksaa ja painaa monin kertaisesti finnfoamiin nähden.
Onhan se toki pelkiltään jäykempää, mutta kun levy liimataan alumiinin ja vanerin väliin 2k uretaanilla niin ei ehkä enää merkittävää hyötyä.

RautaRisto:
Kun kysyeessä oli vain vaunun etuosa lev. noin 2 m ja korkeus noin 1,5 m, niin en lähtenyt vertaamaan levyjen hintaa vaan muut seikat vaikutti valintaan. Kaikki runkopuut olivat pehmenneet purkukuntoon. Ainoastaan seinän ja katon nurkkalistat olivat kovaa puuta. Päätin jättää uudet mahdollisesti lahoavat runkopuut kokonaan pois ja tehdä koko seinä ko. levyllä. Harkitsin, että jäykkyys riittää ja ei varmasti seinä vety enää. ikkunasalvat ym. saan kyllä laitettua. Nyt seinä on vanerointia varten valmis ja on tosiaan riittävän jäykkä ja jäykkyys vielä paranee, kun kaasupullokotelon runkokehikko tulee seinää vasten. Hintaa seinän levyille tuli 64 e.

Haapaniemen Paroni:
Kuvat ois ok Thumb

RautaRisto:
Laitan kuvia heti kunhan pääsen tässä foorumin keskusteluhommassa kunnolla alkuun. Niinkuin tuossa omassa profiilissani on mottona "Tietä käyden tien on vanki- vapaa on vain umpihanki", niin usein tekee mieli kokeilla jotain omaa ratkaisua. Ei varmaan aina ole se paras ratkaisu. Mutta tässä projektissa ei tipahda korkealta, on sen verran halpa tuo remontin kohde.  Thumb

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View