rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Moottorinlämmittimien aiheuttamat ongelmat Euro 6 moottorien yhteydessä.  (Luettu 24760 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:11.03.2024 kello on 20:20
  • Tekniikan diletantti
Näillä lämpötiloilla tuota ongelmaa ei ole ollut. Pelaa kivasti. Pakkasilla sytytteli vikavaloa kyllä. OBD2 lukijalla kattelin että imuilman esilämmitys ei toimi. Eli lienee niin että kun pakkasilla lämmittää konetta niin sitte startissa kun se imasee kylmää ilmaa niin katsoo ettei imuilman esilämmitys toimi. Ihan looginen juttu, kone lämmin ja imuilma helevetin kylmää. Logiikka pelaa varmaan italiassa moitteetta. Totta tuo mitä caravan lehdessä, kun starttailee muutamaan kertaan niin nollautuuhan se mutta mä oon OBD lukijalla kuitannu vikailmotuksen kun se tulee. Ja näkeehän sillä kaikkee kivaa muutenkin, turhaa tietoa, mutta kivaa.
Mulla oli aiemmin sellanen OBD lukijamokkula joka kännyn kanssa... mutta ei saanu kuitattua vikailmoitusta. Ostin sitte sellasen langallisen vehkeen jossa oma näyttö ja homma toimii.

Mutta edelleen, nää on tätä kikkailua, todettava on että viatin ohjelma on perseestä, anaaliohjelma jossa etelän mies ei ole ottanut huomioon pohjolan tarpeita. Kikkailemalla pärjää.

Ja näkyy sekin kikkailu toimivan että autoon virrat päälle hetkeksi, sitte lämmitin päälle tunnikai tai pariksi, ja kun sitte starttaa niin ei enään uudestaan mittaile lämpötilaeroja. En tiä mikä ja monenko tunnin viive kuinka usein lukee lämpötietoja.

Yhteenveto: hölmöläisten hommaa. Ei ...tana sais olla niin että kikkakolmosia pitää harrastaa ihan normi toiminnoilla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Ameriikan voortissa, vinkkelikone TTDCi. Mukeja tuplat (samoin kaikkea muutakin 2-3 x) mitä viatissa. Kylmillä keleillä auttaa, kun ennen starttia weban sammuttaa vartti aiemmin - kaukosäädin / thermo call Thumb. Kerkee lämmöt tasaantua hieman. Huomaa siinä, että hehkutus pidempi (=parempi asia)

Ajastaen pitää sitten tuo "sulkuaika" huomioida  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:56
  • viva la France
Mutta edelleen, nää on tätä kikkailua, todettava on että viatin ohjelma on perseestä, anaaliohjelma jossa etelän mies ei ole ottanut huomioon pohjolan tarpeita. Kikkailemalla pärjää.
Ja näkyy sekin kikkailu toimivan että autoon virrat päälle hetkeksi, sitte lämmitin päälle tunnikai tai pariksi, ja kun sitte starttaa niin ei enään uudestaan mittaile lämpötilaeroja. En tiä mikä ja monenko tunnin viive kuinka usein lukee lämpötietoja.

Yhteenveto: hölmöläisten hommaa. Ei ...tana sais olla niin että kikkakolmosia pitää harrastaa ihan normi toiminnoilla.
Samat ongelmat näkyy olevan keskustelupalstoill a sakemanneilla ja fransuilla kuin suomipojalla ;)

Ja osa on saanut jostain päivityksen ja osa vain miettii.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:43
Mää oon nyt syksystä asti lämmittänyt binarilla tuota 120hv koneella ducatoa ja mulla se antaa vikakoodin pakokaasunlämpötila anturi lisäaineen lämpötila matala.Vikavalo syttyy milloin sattuu,ei minkäänlaista lookisuutta ja tuo yksilö ei taho pelata -25-30 asteen pakkasissa heikostikkkaan.Se ei taho pysyä käynnissä vaikka konehuone on lämmin ku sauna ja jos se pysyy käynnissä eka startilla niin vikavalo yleensä syttyy ja jos joutuu sarttaamaan sen 3-6 kertaa,että pysyy käynnissä niinvikavalo ei syty,mutta jos starttaa ite sammuttaen useamman kerran niin val syttyy.Otappa tuosta sitten selvää miten sen saa pysymään pois.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 2.11.2023 kello on 16:00
2020 Ducato 2,3 160hv Webasto asennettu syksyllä, normikäytössä aiheuttaa tuon imuilmahäiriön järjestään. Jos sammuttaa webaston ja odottaa minuutin, on tuntunut toimivan häiriöttä.  Kokemusta nyt ei ole paljoa, mutta 17 asteen pakkasesta tammikuussa onnistui ainakin. Ei ole kuittautunut itsekseen vaan vaatinut obd-nollauksen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:48
Virisoftan tekijöille olisi tässä hyvä lisämyynnin paikka. Softan asennuksessa voisi rastittaa jätetäänkö tehot ennalleen ja korjataan vain esilämmityksen ongelmat, vai laitetaanko samalla vähän tehoakin lisää.  :)
Kukas laittaa vihjettä tekijöille, onko jollain suhteita siihen suuntaan?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 18:49
Meillä on euro6 koneinen auto, ei Fiat ja se ei kärsi Ducato-ongelmasta. Miten lie PSA-moottoriset sisarmallit.
Fiatin sisarmerkeillä Citroen / Peugeot Boxer sama ongelma Euro 6 moottoreissa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 18:49
Näillä lämpötiloilla tuota ongelmaa ei ole ollut. Pelaa kivasti. Pakkasilla sytytteli vikavaloa kyllä. OBD2 lukijalla kattelin että imuilman esilämmitys ei toimi. Eli lienee niin että kun pakkasilla lämmittää konetta niin sitte startissa kun se imasee kylmää ilmaa niin katsoo ettei imuilman esilämmitys toimi. Ihan looginen juttu, kone lämmin ja imuilma helevetin kylmää. Logiikka pelaa varmaan italiassa moitteetta. Totta tuo mitä caravan lehdessä, kun starttailee muutamaan kertaan niin nollautuuhan se mutta mä oon OBD lukijalla kuitannu vikailmotuksen kun se tulee. Ja näkeehän sillä kaikkee kivaa muutenkin, turhaa tietoa, mutta kivaa.
Mulla oli aiemmin sellanen OBD lukijamokkula joka kännyn kanssa... mutta ei saanu kuitattua vikailmoitusta. Ostin sitte sellasen langallisen vehkeen jossa oma näyttö ja homma toimii.

Mutta edelleen, nää on tätä kikkailua, todettava on että viatin ohjelma on perseestä, anaaliohjelma jossa etelän mies ei ole ottanut huomioon pohjolan tarpeita. Kikkailemalla pärjää.

Ja näkyy sekin kikkailu toimivan että autoon virrat päälle hetkeksi, sitte lämmitin päälle tunnikai tai pariksi, ja kun sitte starttaa niin ei enään uudestaan mittaile lämpötilaeroja. En tiä mikä ja monenko tunnin viive kuinka usein lukee lämpötietoja.

Yhteenveto: hölmöläisten hommaa. Ei ...tana sais olla niin että kikkakolmosia pitää harrastaa ihan normi toiminnoilla.
 

Ok. Itsekkin ajattelin myös,että laitan Webaston ja hommaan jopa merkkikohtaisen vikakoodin lukijan ja nollaan sillä, onhan tämä nyt kuitenkin toden totta melko syvältä Fiatin ja sen sisarmerkkien kohdalla, ettei ole vaivauduttu huomioimaan pohjoisen oloja.

Toisin näyttäs olevan esim. Mercedeksen kohdalla, Sprinttereissä 419 CDI 190 hv. näkyy ainakin retkeilyautoissa olevan tehdas Webastoja mukana, joten Mersu lienee osannut tehdä toimivan systeemin, toisin kuin nimensä Stellantikseksi muuttanut FCA, muuttuikohan nimi päästöhuijauksesta kiinni jäämisen vuoksi vai mikä tätä entistä Fiat konsernia nakkelee?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 18:49
Mää oon nyt syksystä asti lämmittänyt binarilla tuota 120hv koneella ducatoa ja mulla se antaa vikakoodin pakokaasunlämpötila anturi lisäaineen lämpötila matala.Vikavalo syttyy milloin sattuu,ei minkäänlaista lookisuutta ja tuo yksilö ei taho pelata -25-30 asteen pakkasissa heikostikkkaan.Se ei taho pysyä käynnissä vaikka konehuone on lämmin ku sauna ja jos se pysyy käynnissä eka startilla niin vikavalo yleensä syttyy ja jos joutuu sarttaamaan sen 3-6 kertaa,että pysyy käynnissä niinvikavalo ei syty,mutta jos starttaa ite sammuttaen useamman kerran niin val syttyy.Otappa tuosta sitten selvää miten sen saa pysymään pois.

Onkohan tuo normaalia 2.3 Multijet moottorien käytöstä? Mulle ois tulossa Ducato 160 hv:n versiolla, mahtaako sekään sitten pyöriä Suomen talvessa? Vanhemmat Fiat dieselit kyllä pelasi, eikä muiden merkkien kohdalla dieseleinä ole ollut ongelmia kovillakaan pakkasilla, mutta nää SCR systeemin Euro 6 myllyt voi olla arvoituksellisia?

Lieneekö muilla näissä Euro 6 Ducatoissa esiintynyt kuvaamiasi käyntiongelmia pakkasilla? Kaikkihan ei näitä tietysti talvella käytä, seisovat säilytystiloissa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 18:49
Virisoftan tekijöille olisi tässä hyvä lisämyynnin paikka. Softan asennuksessa voisi rastittaa jätetäänkö tehot ennalleen ja korjataan vain esilämmityksen ongelmat, vai laitetaanko samalla vähän tehoakin lisää.  :)
Kukas laittaa vihjettä tekijöille, onko jollain suhteita siihen suuntaan?

Kaha Oy on tutkituttanut Webasto maahantuojana asiaa ja tuottanut siinä sivussa huijausjärjestelmän, mutta eipä se taida päätyä käytäntöön kun vaatisi autotehtaan hyväksynnän ja erityisesti siihen "matolaatikkoon" heidän hyväksymänsä korkealaatuiset komponentit.

Ratkaisumalleja siis on, mutta ei näköjään Stellantiksella (entinen FCA ja Fiat ) luulisi noin suuren valmistajan kykenevän samaan kuin Mercedes, mihin tuolla alempana viittaan?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 18:49
Joo lämmityksestä ei ole tullut vikakoodeja..
Muusta syystä kyllä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok. näyttää olevan monenlaista mahdollisuutta noiden vikakoodien kanssa. Webastolla tms. polttoainekäyttöise llä lämppärillä noita sitten tulee näköjään riittävästi. Olisi tarkoitus Webasto laittaa, onneksi vielä pitkästi tilausviivettä auton suhteen, niin ehtii miettiä tilannetta.

Aika laiska on Stellantis (ent. FCA /Fiat) reagoimaan, uskoisi kyllä, että ovat tietoisia kun suurin osa matkailuajoneuvo alustoista ja siten autoistakin tänne pohjoismaihin tulee kyseiseltä konsernilta.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 2.11.2023 kello on 16:00
2020 Ducato D2,3 160hv 9-v automaatti: Webasto tekee häiriöitä:
Maahantuojan infoa: "Kun webastoa käytetään vähintään puoli tuntia, lämpötilaerot ovat tasaantuneet eikä valon syttyminen ole todennäköistä. Jos valo kuitenkin syttyy, saa sen sammumaan, kun käyntilämpöinen moottori käynnistetään ja sammutetaan kolme kertaa niin, että käynnistysten välillä odotetaan virrat sammutettuina yksi minuutti."
Itsellä on tuntunut lyhyen webasto-lämmityksen jälkeen riittävän parin minuutin odotus ennen käynnistystä häiriövalon välttämiseksi.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2021 kello on 19:05 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:41
Minä en ole kuluneen talven aikana löytänyt mitään varmaa tapaa välttää häiriövalon syttymistä.  Käytössä on lämmönvaihdin, lämmitysaika n. 30-60min, ulkoläpötila -5-->-25 astetta. Laskeskelin että n. 2/3 kerroista häiriövalo syttyy, mutta mitään säännön mukaista siinä ei tunnu olevan.

Ennen lämmitystä olen käyttänyt virrat päällä ja toisinaan antanut tasaantua esim. 10-15min lämmityksen jälkeen, mutta tuntuma on että syttyy kun sattuu ja toisinaan sitten taas ei. 

Auto on -20 140hv 9-v automaatti.


*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:19.02.2024 kello on 18:49
Näillä lämpötiloilla tuota ongelmaa ei ole ollut. Pelaa kivasti. Pakkasilla sytytteli vikavaloa kyllä. OBD2 lukijalla kattelin että imuilman esilämmitys ei toimi. Eli lienee niin että kun pakkasilla lämmittää konetta niin sitte startissa kun se imasee kylmää ilmaa niin katsoo ettei imuilman esilämmitys toimi. Ihan looginen juttu, kone lämmin ja imuilma helevetin kylmää. Logiikka pelaa varmaan italiassa moitteetta. Totta tuo mitä caravan lehdessä, kun starttailee muutamaan kertaan niin nollautuuhan se mutta mä oon OBD lukijalla kuitannu vikailmotuksen kun se tulee. Ja näkeehän sillä kaikkee kivaa muutenkin, turhaa tietoa, mutta kivaa.
Mulla oli aiemmin sellanen OBD lukijamokkula joka kännyn kanssa... mutta ei saanu kuitattua vikailmoitusta. Ostin sitte sellasen langallisen vehkeen jossa oma näyttö ja homma toimii.

Mutta edelleen, nää on tätä kikkailua, todettava on että viatin ohjelma on perseestä, anaaliohjelma jossa etelän mies ei ole ottanut huomioon pohjolan tarpeita. Kikkailemalla pärjää.

Ja näkyy sekin kikkailu toimivan että autoon virrat päälle hetkeksi, sitte lämmitin päälle tunnikai tai pariksi, ja kun sitte starttaa niin ei enään uudestaan mittaile lämpötilaeroja. En tiä mikä ja monenko tunnin viive kuinka usein lukee lämpötietoja.

Yhteenveto: hölmöläisten hommaa. Ei ...tana sais olla niin että kikkakolmosia pitää harrastaa ihan normi toiminnoilla.

Minäkin katselin jo valmiiksi vikakoodin lukijaa, ei kehtaa ruveta kikkailemaan pysäyttelemällä ja starttailemalla.  Jos olet saanut varmuuden, ettei imuilman esilämmitys toimi, niin ihan varmasti systeemi sekoaa lämmityksessä ja vikadiagnoosia pukkaa?

Onko näitä alustoja kuitenkin ohjausyksiköiden osalta kahta mallia, kun huomasin Nettikoneen koeajossa 16.2 2021 olleen Ducato pakun, missä tehdas asenteinen polttonestekäyttöin en lisälämmitin? Luulisin, että tarkoitti moottoria lämmittävää Webastoa, niitähän Fiateissa ollut yleisesti ainakin takavuosina?
« Viimeksi muokattu: 27.03.2021 kello on 11:34 »