rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ajovaloihin lisää tehoa  (Luettu 23360 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:24
  • Autossa on pyörät
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #150 : 11.11.2020 kello on 21:04 »
(ja kukaanhan ei aja ylipainosella asautolla)
Voi olla että joku ajaa, mulla on kantavuutta joku 550 kiloa.

Ja niiku aiemmin oli puhetta, niitä ei tarvi mihinkää repiä katsastuksen ajaksi. Miksi pitäs, tarkempaa valokuviota saa etsiä ;)
Eli selkokielellä olet onnistunut laittomalla pääsemään läpi  :-*

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2023 kello on 11:51
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #151 : 11.11.2020 kello on 21:28 »
Voi olla että joku ajaa, mulla on kantavuutta joku 550 kiloa.
Eli selkokielellä olet onnistunut laittomalla pääsemään läpi  :-*
Hohhoijaa.. Sovitaan vaikka niin.
Mut sovitaanko myös et jos ei ole mitään kokemusta asiasta eikä ole mistään lukenut artikkelia tai testiä niin ei aleta sitten kommentoimaankaan, näitä mutumiehiä on foorumit täynnä.
Ketjun aloittaja kysyi miten parantaa lähivaloja ja laitoin omat kokemukset, jos jotakin ahistaa laittomuus niin ajakoon halogeeneillä tai vaikka karbidilampuilla kunhan ei vaan nyt riko sitä lakia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #152 : 11.11.2020 kello on 22:25 »
Mielestäni mihin vaan laittomuuteen yllyttäminen julkisesti on väärin. Oli sitten kyse ajovaloista tai mistä vaan muusta.
Vaikka se valo on valokiilaltaan laillisen kaltainen se on silti laiton. Toki voi mainita itse ajavansa tällaisilla, mutta kyllä tosiasia nitteen laillisuudesta pitää ilmetä selkeästi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2023 kello on 11:51
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #153 : 11.11.2020 kello on 22:54 »
Melkoista hurskastelua :) missä kohtaa on yllytetty käyttämään ledi valoja ? Jokaisen oma asia millä valoilla ajaa,  onko kimillä antaa ketjun aloittajalle jotain vastausta kysymykseen vai tulitko muuten tänne heittämään sivusta kommenttia.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #154 : 11.11.2020 kello on 23:15 »
Keskustelun aloittaja on ratkaissut asian. Mihin raja pitää vetää julkisella foorumilla? Siihenkö, että kaikenlaisia laittomia virityksiä esitellään ja hehkutetaan vai keskustellaanko tavoista tehdä asioita laillisesti. Itsekin rikon rajoja milloin mitenkin, en kuitenkaan kehoita muita ottamaan esimerkkiä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:54
  • seniori
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #155 : 12.11.2020 kello on 09:20 »
Nyt on hyvä tilaisuus näyttää tietämättömyyteni autoista. Nehän ovat vain kulkimia.
Minulla on VW Golf TDI vm.2013. On ollut minulla nyt reilut kaksi vuotta. Valot ovat toimineet hyvin, mutta ovat aika tehottomat. Nimenomaa puolivalot, joihin kaipaisin lisävaloa.

Edessä on kolmet umpiot puolellaan  ;D  Sisemmissä umpioissa näyttäisi olevan ydet polttimot, jotka toimivat seisontavaloina, huomiovaloina sekä pitkinä ajovaloina. Mikä lienee polttimon tyyppi ja onko valovoima toteutettu eri jännitteillä ja onko niissä lienee kaksi  hehkulankaa?

Keskellä ovat sumuvalot.

Uloimmissa umpioissa ovat lyhyet ajovalot, joihin kaipaisin lisää valovoimaa. Olisiko minulle oikea ratkaisu, että menen huoltoasemalle ja pyydän asentamaan hieman kirkkaammat (uudet) polttimot? Vai osaisiko joku täällä sanoa minkälaiset polttimot ostan ja onnistuuko asentaminen itseltä lman erikoisia työkaluja? Pimeäajoa on aika vähän.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:57
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #156 : 12.11.2020 kello on 10:08 »
Nyt on hyvä tilaisuus näyttää tietämättömyyteni autoista. Nehän ovat vain kulkimia.
Minulla on VW Golf TDI vm.2013. On ollut minulla nyt reilut kaksi vuotta. Valot ovat toimineet hyvin, mutta ovat aika tehottomat. Nimenomaa puolivalot, joihin kaipaisin lisävaloa.

Edessä on kolmet umpiot puolellaan  ;D  Sisemmissä umpioissa näyttäisi olevan ydet polttimot, jotka toimivat seisontavaloina, huomiovaloina sekä pitkinä ajovaloina. Mikä lienee polttimon tyyppi ja onko valovoima toteutettu eri jännitteillä ja onko niissä lienee kaksi  hehkulankaa?

Keskellä ovat sumuvalot.

Uloimmissa umpioissa ovat lyhyet ajovalot, joihin kaipaisin lisää valovoimaa. Olisiko minulle oikea ratkaisu, että menen huoltoasemalle ja pyydän asentamaan hieman kirkkaammat (uudet) polttimot? Vai osaisiko joku täällä sanoa minkälaiset polttimot ostan ja onnistuuko asentaminen itseltä lman erikoisia työkaluja? Pimeäajoa on aika vähän.

Mikähän siellä mahtaa olla polttimon tyyppi?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:40
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #157 : 12.11.2020 kello on 10:09 »
Nyt on hyvä tilaisuus näyttää tietämättömyyteni autoista. Nehän ovat vain kulkimia.
Minulla on VW Golf TDI vm.2013. On ollut minulla nyt reilut kaksi vuotta. Valot ovat toimineet hyvin, mutta ovat aika tehottomat. Nimenomaa puolivalot, joihin kaipaisin lisävaloa.

Edessä on kolmet umpiot puolellaan  ;D  Sisemmissä umpioissa näyttäisi olevan ydet polttimot, jotka toimivat seisontavaloina, huomiovaloina sekä pitkinä ajovaloina. Mikä lienee polttimon tyyppi ja onko valovoima toteutettu eri jännitteillä ja onko niissä lienee kaksi  hehkulankaa?

Keskellä ovat sumuvalot.

Uloimmissa umpioissa ovat lyhyet ajovalot, joihin kaipaisin lisää valovoimaa. Olisiko minulle oikea ratkaisu, että menen huoltoasemalle ja pyydän asentamaan hieman kirkkaammat (uudet) polttimot? Vai osaisiko joku täällä sanoa minkälaiset polttimot ostan ja onnistuuko asentaminen itseltä lman erikoisia työkaluja? Pimeäajoa on aika vähän.
Tuohon (lähivaloihin) ole mitään muuta laillista keinoa kuin varmistaa/uusia umpiot laseineen, uudet polttimot ja mitat palaessa polttimon kantajännite - korottaa se sinne 14V pintaan.. sitten tyytyä vaihtamaan polttimoita useammin. Älä kuitenkaan jännitenostossa sorru niihin +satoja prosentteja -lupauksiin... Ne palavat sitten lyhyessä ajassa rikki, ja toisaalta olet laillisuuden kannalta "hyvin harmaalla alueella". Ihan sama rikotko Ece-standardia tietämättäsi vai maahantuojan tarralla "ei tieliikenteeseen"..

Näkeekö niillä valoilla yhtään sen paremmin ennen-jälkeen, riippuu onko kirkastumisesta hyötyä vai onko vika valonjaossa (umpion toteutus huono) - ei välttämättä kun omien silmien ominaisuudetkin on näkemisen kannalta tärkeät..

Kun halogen polttimon luvallinen valontuotto on n. 1500 lm. Jos siitä jollain kostilla muuttamalla alkuperäistä ajoneuvon E-tyyppihyväksyntää (valaisimet yksi asia) lisätään lähivalotuottoa, ei se enää ole hyväksytyn mukainen. Vastaavasti kuluneilla umpiolla hylätään katsastuksessakin, kun hioutunut (vrt prisma) aiheuttaa lisääntynyttä hajavaloa..

Tuolla aiemmin kirjoitin mitä ne plussahömppähalogee nit tuottavat lumenieta Ece-mittauksen normijännitteellä - ihan samat mitä orkkikset/halvat.. mitä tulee latausjänniteellä sitä ei mitata, siellä plussaprossat ovat melkein (paitsi laskutoimituksessa 100% liikaa)..

Valaistusteknisistä asiosta kiinnostuneille, hvyin dokumentoitu video. Hyppäytän suoraan "summary osioon" - kelatkaa minne haluatte..
Tässä näette heijastin- ja projektorivalaisin suuren teknisen eron. Varsinki kun sitä polttimoa perehtymättä vaihdetaan. Tarkkailkaa hajavaloa - siitä vastaantulija "teknisen yrityksenne" tunnistaa  ;D
https://youtu.be/X1L_aFGjmSI?t=795

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:47
  • Knaus Eifelland
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #158 : 12.11.2020 kello on 11:39 »
Sehän oli pelkistetty ammattilaisten sanoista: polttimo valitaan jännitteen mukaan. Isoille jännitteille longlifet ja matalemmille voi laittaa prosenttipolttimoit a.

Mulla on Boxerissa ollut +130 hiilipsit jo monta vuotta. Pojan autossa samat kesti 2-3 kk (30€ pari, liian suolasta jatkuvasti uusittavaksi) Nyt samassa autossa Osramin Ultralifet kestäneet jo muutamia vuosia... yksi h7 tosin kärvähti, mutta kuittia vastaan haettiin putkasta uusi, takuu 4 vuotta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:57
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #159 : 12.11.2020 kello on 12:12 »
Tuohan on valintakysymys, paljonko paremmasta näkemisestä haluaa maksaa.  Silloin kun ajoin 25-30t vuodessa, talvikausi oli aina aamun pimeässä ja iltapäivällä pimeni kotimatkalla, silloin 30eur oli pikkuraha paremmista valoista.  Kyllähän se harmitti hieman, kun polttimot kesti noin puolivuotta, mutta kun silloin pystyi laittamaan takaisin syksyllä pois otetut polttimot ja vaihtoon menee noin vartti, niin helppo homma.  Lokakuussa sitten taas uudet +1xx% polttimot sisään ja vanhat odottamaan kevättä kun huonommillakin näkee.

Nyt kun ajaa vähemmän, plussapolttimot kesti puolitoistavuotta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.06.2021 kello on 17:07
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #160 : 12.11.2020 kello on 14:56 »
Laittaa vielä relekytkennällä jolla valoisaan aikaan alennettu jännite (diodilla tai vastuksella) ja tarvittaessa täysi hööki päälle eli alentajan ohitus...  8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:11
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #161 : 12.11.2020 kello on 15:58 »
Ennen, kun Ransusaa ei vielä ollut päivävaloja, tuollainen +mahdollisimmanpaljon, kesti vajaan vuoden.
Nyt, kun laturi päätti yllättäen nostaa latausjänitteen yli 14V,  :o  , ei varmaan kestäisi sitäkään jatkuvassa käytössä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #162 : 12.11.2020 kello on 16:09 »
Ennen, kun Ransusaa ei vielä ollut päivävaloja, tuollainen +mahdollisimmanpaljon, kesti vajaan vuoden.
Nyt, kun laturi päätti yllättäen nostaa latausjänitteen yli 14V,  :o  , ei varmaan kestäisi sitäkään jatkuvassa käytössä.

Tuohan on ihan normi latausjännite ja kesäkeleillä 13,8V on normaali, talviolosuhteissa nykylaturi voi nostaa jännitteen jopa 14,5V normi 14,3- 14,4. Näissä on äly joka huomioi vallitsevan ulkolämpötilan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:47
  • Knaus Eifelland
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #163 : 12.11.2020 kello on 19:47 »
Ennen, kun Ransusaa ei vielä ollut päivävaloja, tuollainen +mahdollisimmanpaljon, kesti vajaan vuoden.
Nyt, kun laturi päätti yllättäen nostaa latausjänitteen yli 14V,  :o  , ei varmaan kestäisi sitäkään jatkuvassa käytössä.

Kaverin faija osti aikoinaan Transit IV:n, ajeli pääosin päiväsaikaan, eikä reilun viidentoista vuoden aikana vaihtanut siihen ikinä polttimoita, kiitos foordin jännitteen alennuksen. Ruoste raiskasi nopeammin, kuin polttimot kärähti.
Sama systeemi oli mulla P100:sessa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:07
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #164 : 12.11.2020 kello on 23:00 »
Jos ei ole missään näkyvillä, manuaalikin kertoo 9008:t olevan?
et ole vielä kertonut mitä nämä 9008 umpiot on?