rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ajokiiloille vaihtoehtoa..  (Luettu 7169 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:22.09.2022 kello on 08:31
Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« : 28.08.2020 kello on 13:26 »
Morjens!

Vaimo jännittää kovasti ajokiiloille ajoa, ja aloin miettiä auton tasaamiselle vaihtoehtoja. Ainahan vaihtoehto on nukkua vinossa, mutta silti kysyisin:

Onko kellään kokemusta tasaukseen käytettävistä ilmatyynyistä (Flat-Jack, Lock’nLevel, Emuk Air-Lift, jne.) jotka laitetaan renkaiden alle.

Ni, Kertokaahan!

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:35
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #1 : 28.08.2020 kello on 13:44 »
Vuosia sitten tuli kiilojen kanssa pelattua mutta ei enää.
Yleensä auton saa riittävän suoraan ilmankin. (puskat on yleensa aika hyvin vaaterissa)
Joskus tulee tarkoituksella jopa parkkeerattua siten että saa sängyn pääpuolen ylemmäs.

Mutta jos haluaa niin voihan auton vetää vaikka pullotunkilla vaateriin.

Kiiloille ajo on jännää puuhaa ja onhan siinä mahdollisuus vaurioillekin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:17.03.2024 kello on 18:42
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #2 : 28.08.2020 kello on 14:05 »
Aina ato vaateriin, korkeintaan perä hiukan ylös ja tämä tasoittuu kun menee nukkumaan. Mikä siinä kiilojen päälle ajamisessa jännittää?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:19
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #3 : 28.08.2020 kello on 14:32 »
Aina ato vaateriin, korkeintaan perä hiukan ylös ja tämä tasoittuu kun menee nukkumaan. Mikä siinä kiilojen päälle ajamisessa jännittää?

Kyllä, vaateriin aina. Tai ainakin melkein vaateriin, pilkulleen en ala hieromaan, mutta lähes suoraan joka tapauksessa. Jos maaston muotoja mukaillen ei autoa saa suoraan niin sitten kiiloilla. Mikä siinä kiiloissa jännittää ja vahinko voi tulla ainostaan, jos ajaa kiilojen yli ja taittuu auton alle. Kait nyt kaikki osaa laittaa ne sen verran renkaiden keskelle, ettei reunalta tipu?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:03
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #4 : 28.08.2020 kello on 14:40 »
Pyöräkiilat tai tasamaa on parempi vaihtoehto.
   Auton akseliston pitäisi aina seisoa parkissa normaaliasennossa, tällöin pyöränripustuksen kumilaakerit on lepotilassa.
 Mikäli auton kori nostetaan tunkeilla siten että pyöränripustus joutuu lepäämään pitkään epäluonnollisessa asennossa, kuminiveliin kohdistuu kiertojännistystä ja niiden elinkaari lyhenee.
  Tämä koskee vain köyhiä, ei tämä tietenkään koske niitä jotka vaihtaa kuminivelet uusiin koko auton mukana 2-3 vuoden välein.  :D
  Lisäys: Myöskin etupyörät on syytä kääntää auton suuntaan.   

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:23
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #5 : 28.08.2020 kello on 14:45 »
Kiiloille ajo on jännää puuhaa ja onhan siinä mahdollisuus vaurioillekin.

Joissain kiiloissa tuokin on huomioitu jollain tapaa, ettei pitkäksi mennessään nyt ihan sentään suoraan tipahtaisi tonttiin ja kiila pystyssä, alustan muoveja tuhoten 8)


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.03.2024 kello on 00:51
  • Kainuu
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #6 : 28.08.2020 kello on 15:47 »
Joskus olen jossain sivuilla nähnyt sellaisen systeemin jota akkuporalle saa nosteltua ja siinä nimenomaan jonkun sortin "kehto"tuli renkaan kahtapuolta tai sitten olen unta nähnyt, mutta olen sitä vaikka kuinka yrittänyt etsiä vaan ei sitä enää ole löytynyt,

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:54
  • viva la France
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #7 : 28.08.2020 kello on 15:57 »
Joskus olen jossain sivuilla nähnyt sellaisen systeemin jota akkuporalle saa nosteltua ja siinä nimenomaan jonkun sortin "kehto"tuli renkaan kahtapuolta tai sitten olen unta nähnyt, mutta olen sitä vaikka kuinka yrittänyt etsiä vaan ei sitä enää ole löytynyt,

Olisiko tämmöisestä kyse ?

1000kg nosto kykyä ja korkeutta maksimissa renkaan halkaisia riippuen12 - 18 cm

Googleen hakusanaksi: Milenco aluminium leveller
https://www.obelink.nl/milenco-aluminium-leveller.html

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:24
  • Kulkija
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #8 : 28.08.2020 kello on 16:27 »
Norjalaisilla on paljon hydraulisia kulmatukia, joilla nostelevat koko autoa ilmaan.

Ilmeisesti suhteellisen arvokas ratkaisu uutena, mutta käytetyn mukana saattaa saada "edullisesti", mitä tässä nyt olen mobile.de -sivustoa selaillut viimeiset viikot.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.03.2024 kello on 00:51
  • Kainuu
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #9 : 28.08.2020 kello on 18:57 »
Juuri tuota Masin linkkaamaa tarkoitin

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:37
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #10 : 28.08.2020 kello on 23:20 »
Unohda kauppojen muovirimpulat ja tee itse kunnon kiilat.
Ei enää pelota.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.06.2023 kello on 16:57
  • Vaunussa On Pyörät ja vetoaisakin
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #11 : 29.08.2020 kello on 11:44 »
Unohda kauppojen muovirimpulat ja tee itse kunnon kiilat.
Ei enää pelota.

Klassinen lankku, rautakaupassa on aika hyvä valikoima valmiiksi painekyllästettynä. 2x5", 2x6" tai 2x 2x4". Moottorisahalla reippaasti vinosti pätkä kahtia, niin saa luiskauksen. Painaa enempi kuin muovirimpulat, painaa märkänä vielä enempi ja tikkujakin voi tulla käsiin. Mut ei murene huomaamatta alla. Pituus rauhoittaa päälleajotilanteess a.

Takajousituksen ilmapusseilla saa hiukka tasattua, jos vasemman ja oikean pussin saa venttiileillä erotettua ja täytettyä erikseen reissussakin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:24
  • Kulkija
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #12 : 29.08.2020 kello on 12:00 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:54
  • viva la France
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #13 : 29.08.2020 kello on 14:54 »
Hydrauliset systeemit: https://www.ep-hydraulics.nl/en/home/ ,, https://www.goldschmitt.de/ , https://www.sawiko.com/de/hy4-hubstuetzenanlage , https://www.alko-tech.com/de/hy4-hydraulische-hubstuetzen-fuer-wohnmobile.
Ja muitakin firmoja löytyy, googleen hakusanaksi: Hydraulische Hubstützensystem wohnmobil.

Ja sähköisenä : https://www.tesalift.eu/en/autolift4

Kaikilta taitaa löytyä sekä vaunuihin ja autoihin systeemit. Vaunuihin tulee yleensä kaksi akselin kohdalle ja kulmiin jää omat tuet.
Mutta ne kulmatuetkin saa sähköisenä  tai  hydraulisena jos haluaa.
Autohin neljä, yleensä runkopalkin ulkopuolelle, eteen heti akselin taakse ja taakse yleensä runkopalkin loppumisen kohdalle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:50
Vs: Ajokiiloille vaihtoehtoa..
« Vastaus #14 : 2.09.2020 kello on 10:51 »
Muutama leveä laudan kappale viistottuna molemmista päistä kulkee mukana ja hyvin on pärjännyt.