rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lämmönvaihtimen sijainti / asennus  (Luettu 2998 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.02.2021 kello on 20:34
Lämmönvaihtimen sijainti / asennus
« : 26.08.2020 kello on 12:52 »
Olisko kellään laittaa kuvaa mihin kohtaan autoa lisävarusteinen lämmönvaihdin on asennettu Fiatin 2.8 alustaisessa -06 Dethleffs A5881 autossa? Ajatuksena olisi jälkiasentaa moinen, mutta kiinnostaisi tietää mihin kohtaan tuo olisi fiksuinta laittaa ja mistä letkut on vedetty alkuperäisissä asennuksissa.
Toki tuhat ja yksi sanaakin riittää jossei kuvaa ole.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.02.2021 kello on 20:34
Vs: Lämmönvaihtimen sijainti / asennus
« Vastaus #1 : 26.12.2020 kello on 18:26 »
Koska nyt jäi ainakin toistaiseksi arvoitukseksi miten tuo on tehdasvarusteena asennettu, niin ratkaisin asian itse seuraavasti.

Kuskin puolelle käsijarrukahvan viereen läpiviennit ja lämmönvaihdin käsijarrukahvan taakse. Letkut sitten soveltaen eristettynä konehuoneeseen.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:42
Vs: Lämmönvaihtimen sijainti / asennus
« Vastaus #2 : 26.12.2020 kello on 19:54 »
Meinaakko laittaa pumppua tuohon moottorin puolen piiriin? Talvella hoituu moottorin esilämmitys sillä..

Ite kytkin vaihtimen niin, että on moottorin eberin kanssa sarjassa, niin torppa ja käyttövesi lämpiää haluttaessa sillä. Aivan ehdoton varuste pohjolan autossa (ei ne kesätkään aina lämpimiä ole).

Mulla tuo vaihdin on tuplapohjaisessa integreoidussa autossa, siellä tuplapohjassa. Kesä kuumalla tuo vaihdinpaketti on sitten myös kuuma (80-90C). Hohkaa, jos noin näytillä on vaikka kuinka eristitetty..
Samoin, jos kesäsulkua ei ole, niin pientä vapaakiertoa saattaa tulla, minkä kyllä huomaat tuosta lähimmästä patterista  :D

E: tuossa mun aiempi juttu asennuksesta https://karavaanari.org/index.php/topic,23511.msg470828.html#msg470828

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:28.02.2021 kello on 20:34
Vs: Lämmönvaihtimen sijainti / asennus
« Vastaus #3 : 26.12.2020 kello on 20:27 »
Mulla oli autossa Webasto asennettuna ja sattu olemaan vielä toimivakin, niin en tartte tuolle erikseen kiertopumppua laittaa. Hyvää tekee Webastollekkin käyttää vaikka kerran kuussa. Hana oli tarkotus laittaa kesäsuluksi, mutta ei asennusvaiheessa sattunu sopivaa kuulaventtiiliä käsiin, niin jäi myöhemmin asennettavaksi.

Mukavasti tuolla kyllä tuntu mökki ja käyttövesi lämpenevän ajon aikana ainakin pikkupakkasilla, eli 5-10 pakkasasteen keleillä.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2020 kello on 20:40 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:22
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Lämmönvaihtimen sijainti / asennus
« Vastaus #4 : 27.12.2020 kello on 19:00 »
Kun minulla oli Detsku niin se oli asennettu säätimineen seinän viereen pöydän alle samaan koteloon jossa muutkin putket.  Siellä myös hanat ym.  Moottorin lv-letku tuli sinne, sitä en tiedä mistä lähti takaisin moottoriin.